Newsy

D. Smyrgała (Instytut Jagielloński): KGHM stanie się jedyną polską spółką o globalnym zasięgu

2012-03-06  |  06:35
Mówi:Dominik Smyrgała
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

    Ponad 9 mld zł kosztował KGHM pakiet 100 proc. akcji kanadyjskiej spółki. To największa w historii transakcja przejęcia zagranicznej spółki przez polską.

    Wiele wskazuje na to, że przejęcie Quadry będzie miało pozytywne skutki dla polskiego koncernu.

     - Po pierwsze, zwiększy się produkcja miedzi, która jest teraz wysoko notowana, a więc też wpływy spółki. Po drugie, złoża w Chile, które Quadra posiada, są wysokiej jakości i dość tanie w eksploatacji. Ponadto Quadra posiada jeszcze inne kopalnie: złota, platyny i metali rzadkich, więc to jest dobry prognostyk na przyszłość - wymienia Dominik Smyrgała, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    Przejęcie zagranicznych aktywów może uczynić z KGHM firmę o globalnym zasięgu. Jeśli zakończy się sukcesem, będzie to dopiero początek zagranicznej ekspansji spółki. Tym bardziej, że w energetyce to coraz częściej spotykana tendencja.

     - Jeśli chodzi o rynki surowcowe to właściwie skończyły się możliwości ekspansji na rynkach światowych bez przejęć innych spółek. Jeżeli więc KGHM chce się rozrastać i rozwijać to takie działania musi podejmować. Po przejęciu Quadry spółka bardzo umocni się w pierwszej dziesiątce największych spółek miedziowych na świecie, stając się w ten sposób jedyną polską firmą o globalnym zasięgu - mówi Dominik Smyrgała.

    Już w tym roku przejęcie Quadry ma zwiększyć produkcję koncernu o 100 tys. ton miedzi. Natomiast do 2018 roku łączna produkcja w kopalniach KGHM i Quadry ma wzrosnąć o 50 proc., do 635 tys. ton miedzi. To pozwoli KGHM stać się siódmym światowym producentem. Pod względem zasobów surowca koncern uplasuje się na 4. miejscu posiadając 37,4 mln ton miedzi.

    Zdaniem Dominika Smyrgały, wątpliwości zgłaszane przez niektórych obserwatorów rynku, mogą wynikać z wartości transakcji, która wydaje się znacząca jak na polskie warunki. Ale - jak podkreśla ekspert - warunki zewnętrzne sprzyjają przejmowaniu zagranicznych spółek.

     - W tej chwili na Zachodzie spółki są w kryzysie, więc wyceniane są trochę taniej. Dla spółek polskich, które przeważnie miały znacznie mniejsze możliwości kredytowe, musiały same finansować zakupy i teraz nie mają na sobie aż takiego bagażu długu, to jest okazja, by przejąć właśnie teraz, gdy ta wycena jest nieco niższa - mówi Dominik Smyrgała.

    Czytaj także

    Kalendarium

    MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

    Handel

    Kolejny trudny sezon dla polskich sadowników. Ich problemy z pracownikami, pogodą i ukraińską konkurencją odczują kieszenie konsumentów

    Rosyjskie embargo i brak możliwości eksportu na tamtejszy rynek, niedobór pracowników sezonowych, konkurencja ze strony producentów z Ukrainy i nierówne relacje z przemysłem przetwórczym to w tej chwili największe bolączki polskich sadowników – ocenia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Jak podkreśla, bez właściwych rozwiązań nie będzie możliwe utrzymanie wskaźników produkcji i eksportu z poprzednich lat, a branża przegra z zagraniczną konkurencją. Zwłaszcza że polskich sadowników nie rozpieszcza ostatnio także pogoda: niekorzystne warunki spowodowały, że zbiory wszystkich gatunków owoców będą w tym roku 30 do nawet 50 proc. niższe. To z kolei odczują kieszenie konsumentów.

    Konsument

    TikTok nowym narzędziem dla promocji młodych twórców i marek. Młodzi ludzie stają się odporni na tradycyjne reklamy

    Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących segmentów cyfrowego marketingu. Wykorzystanie do promocji znanych blogerów i vlogerów pozwala szybko zdobywać nowych klientów i docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność. Łączeniu marek i influencerów służy projekt FOLLOVERS, który jest efektem współpracy mediowego giganta Viacom i grupy BrandBuddies, z którą współpracuje ponad 750 marek. Do promocji będzie wykorzystywał TikToka i Instagrama, które stają się coraz popularniejszymi platformami.

    Patronaty Newserii

    XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

    Prawo

    Za kilka lat inwestycje będą zamierać z powodu sytuacji na rynku pracy. Inwestorzy nie będą mieli wykonawców o odpowiednich kompetencjach

    Na polskim rynku pracy już brakuje kilku milionów pracowników, inni z kolei narzekają na brak zatrudnienia. Wynika to z jednej strony z niedopasowania umiejętności pracowników i potrzeb pracodawców, z drugiej z sytuacji demograficznej oraz niskiej aktywności zawodowej Polaków. Zdaniem eksperta rynku pracy z Konfederacji Lewiatan potrzebna jest zachęcająca do podejmowania pracy polityka, dostosowanie programów kształcenia do wymagań rynku i odpowiedzialna polityka migracyjna.

    IFA 2019 Berlin

    Handel

    Sklepy będą w stanie dostarczać produkty poniżej 24 h. Stanie się to możliwe dzięki technologii zdalnej identyfikacji przedmiotów

    W Polsce co roku sprzedawanych jest ok. 30 mln chipów działających w technologii RFID. Globalny rynek jest wart ok. 11 mld dolarów i szybko rośnie, bo technologia zdalnej identyfikacji przedmiotów znajduje szereg zastosowań niemal w każdej branży – od logistyki, przemysłu farmaceutycznego, po sklepy detaliczne i e-commerce. Duży potencjał ma zwłaszcza w tej ostatniej, bo RFID pozwala skutecznie zarządzać zapasami produktów, trafiać z reklamami do konsumentów, ograniczyć kradzieże w sklepach, a także znacznie skrócić czas dostawy zamówionych towarów.

    Złote Spinacze 2019