Newsy

Big data zmienia branżę energetyczną. Dzięki analizie danych firmy lepiej dostosują ofertę do klientów i przewidzą awarie

2016-03-03  |  06:35
Mówi:Paweł Korzec
Funkcja:senior manager system engineering
Firma:VMware
  • MP4
  • Zastosowanie rozwiązań IT w branży energetycznej staje się coraz powszechniejsze. Szczególną rolę odgrywa w ich przypadku analiza wielkich zbiorów danych. Dzięki big data firmy mogą dostosowywać ofertę do zachowań i potrzeb poszczególnych klientów, mogą też zapobiegać awariom. Szczególnie istotna pozostaje kwestia ochrony informacji.

    Śmiało można powiedzieć, że nadszedł czas rozwoju IT w branży energetycznej, bardzo ważnym trendem będzie też wykorzystanie big data. Polska musi przygotować się do negocjacji umów międzynarodowych w kontekście pakietów klimatycznych, szczególnie w ramach Unii Europejskiej. Temat analizy dużych zbiorów danych na pewno się pojawi i myślę, że stanie się wręcz potrzebą rządzących – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Korzec, senior manager system engineering w firmie VMware.

    Dzięki zastosowaniu analizy dużych zbiorów danych możliwe jest dokonanie kompleksowej oceny sytuacji energetycznej państwa.

    Big data zmienia też biznes. Firmy energetyczne – podobnie jak banki czy telekomy – stają się właścicielami ogromnych zbiorów informacji dotyczących swoich klientów, ich zachowań, nawyków czy potrzeb.

    Dlatego w obszarze energetyki niezwykle istotna jest kwestia ochrony danych osobowych. Ich utrata może negatywnie wpływać na wizerunek marki, ostatecznie zapłacą za to zarządy firm, które są odpowiedzialne za te informacje – podkreśla Paweł Korzec.

    Gromadzenie danych pociąga za sobą pewne obowiązki, ale to przede wszystkim duża szansa dla firm. Zaawansowana analiza potrzebna jest m.in. do przewidywania zachowań klientów czy zapobiegania awariom w blokach energetycznych. Przedstawiciel VMware zauważa, że dane na ten temat już są dostępne, a wyzwaniem jest jedynie zastosowanie odpowiednich systemów służących do ich analizy.

    VMware jest częścią dużego systemu Predix oferowanego przez firmę GE. Na tej platformie są już gotowe moduły energetyczne, moduły programowe służące do tego, aby wykorzystywać analitykę big data w kontekście przewidywania awarii i zachowań użytkowników – podkreśla Korzec.

    Odpowiednie oprogramowanie w zakresie analityki hurtowej danych jest już powszechnie dostępne. Jak podkreśla Paweł Korzec, nie są to projekty, które trwają latami, ale maksymalnie 2–3 miesiące.

    Na pewno wszystkie znaczące przedsiębiorstwa już zaczynają wdrażać projekty w zakresie analityki big data, niektóre już je mają. Polskie firmy energetyczne w tej chwili dojrzewają do tego tematu – tłumaczy Paweł Korzec.

    Jak podkreśla, pieniądze z UE na pewno przyczynią się do inwestycji w zaawansowane narzędzia i systemy IT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

    Handel

    Kolejny trudny sezon dla polskich sadowników. Ich problemy z pracownikami, pogodą i ukraińską konkurencją odczują kieszenie konsumentów

    Rosyjskie embargo i brak możliwości eksportu na tamtejszy rynek, niedobór pracowników sezonowych, konkurencja ze strony producentów z Ukrainy i nierówne relacje z przemysłem przetwórczym to w tej chwili największe bolączki polskich sadowników – ocenia Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP. Jak podkreśla, bez właściwych rozwiązań nie będzie możliwe utrzymanie wskaźników produkcji i eksportu z poprzednich lat, a branża przegra z zagraniczną konkurencją. Zwłaszcza że polskich sadowników nie rozpieszcza ostatnio także pogoda: niekorzystne warunki spowodowały, że zbiory wszystkich gatunków owoców będą w tym roku 30 do nawet 50 proc. niższe. To z kolei odczują kieszenie konsumentów.

    Konsument

    TikTok nowym narzędziem dla promocji młodych twórców i marek. Młodzi ludzie stają się odporni na tradycyjne reklamy

    Influencer marketing to jeden z najszybciej rosnących segmentów cyfrowego marketingu. Wykorzystanie do promocji znanych blogerów i vlogerów pozwala szybko zdobywać nowych klientów i docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza młodych. Warunkiem skutecznego influencer marketingu jest jednak odpowiedni dobór twórców do kampanii i ich wiarygodność. Łączeniu marek i influencerów służy projekt FOLLOVERS, który jest efektem współpracy mediowego giganta Viacom i grupy BrandBuddies, z którą współpracuje ponad 750 marek. Do promocji będzie wykorzystywał TikToka i Instagrama, które stają się coraz popularniejszymi platformami.

    Patronaty Newserii

    XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

    Prawo

    Za kilka lat inwestycje będą zamierać z powodu sytuacji na rynku pracy. Inwestorzy nie będą mieli wykonawców o odpowiednich kompetencjach

    Na polskim rynku pracy już brakuje kilku milionów pracowników, inni z kolei narzekają na brak zatrudnienia. Wynika to z jednej strony z niedopasowania umiejętności pracowników i potrzeb pracodawców, z drugiej z sytuacji demograficznej oraz niskiej aktywności zawodowej Polaków. Zdaniem eksperta rynku pracy z Konfederacji Lewiatan potrzebna jest zachęcająca do podejmowania pracy polityka, dostosowanie programów kształcenia do wymagań rynku i odpowiedzialna polityka migracyjna.

    IFA 2019 Berlin

    Handel

    Sklepy będą w stanie dostarczać produkty poniżej 24 h. Stanie się to możliwe dzięki technologii zdalnej identyfikacji przedmiotów

    W Polsce co roku sprzedawanych jest ok. 30 mln chipów działających w technologii RFID. Globalny rynek jest wart ok. 11 mld dolarów i szybko rośnie, bo technologia zdalnej identyfikacji przedmiotów znajduje szereg zastosowań niemal w każdej branży – od logistyki, przemysłu farmaceutycznego, po sklepy detaliczne i e-commerce. Duży potencjał ma zwłaszcza w tej ostatniej, bo RFID pozwala skutecznie zarządzać zapasami produktów, trafiać z reklamami do konsumentów, ograniczyć kradzieże w sklepach, a także znacznie skrócić czas dostawy zamówionych towarów.

    Złote Spinacze 2019