Newsy

Jest nieco taniej ale wciąż drogo

2012-01-13  |  20:00
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Kuczyński
Funkcja:Główny Analityk
Firma:Xelion. Doradcy Finansowi

4,6 proc. - tyle wyniosła inflacja w grudniu według danych Głównego Urzędu Statystycznego. To o dwie dziesiąte punktu procentowego mniej niż miesiąc wcześniej. 

Zdaniem głównego analityka firmy Xelion, Piotra Kuczyńskiego, wysoka inflacja to przede wszystkim efekt windowania cen paliw i ochrony zdrowia.

- Analitycy twierdzą że inflacja na poziomie 4,6 proc. czy 4,8 proc. to szczyt inflacji. Teraz ceny powinny już tylko spadać – mówi Kuczyński.

Ale wątpliwości co do takiego scenariusza jest wiele.

- My nie wiemy jak się będą kształtowały ceny surowców. Jak droga może być jeszcze ropa w obliczu konfliktu Izrael – Iran. Jak będzie się zachowywał złoty w dłuższej perspektywie. A od ropy i złotego uzależniona jest przecież cena surowców. Byłbym ostrożny z mówieniem o szczycie inflacji, chociaż w najbliższych dwóch miesiącach to rzeczywiście poziom 4,6 proc. może być tym szczytem inflacji – dodaje Piotr Kuczyński.

Poziom inflacji wciąż jest daleki od celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego, który wynosi 2,5 proc. Według Piotra Kuczyńskiego Rada Polityki Pieniężnej jest w tej chwili lekko sparaliżowana, bo ewentualna podwyżka stóp procentowych, która mogłaby zdusić inflację, zdusiłaby też rozwój gospodarczy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.