Newsy

Prezes PKO BP nie obawia się podatku od instytucji finansowych

2012-02-16  |  06:45
Mówi:Zbigniew Jagiełło
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKO Bank Polski
  • MP4

     - Podatek będzie neutralny, jeśli będzie obowiązkiem każdej instytucji - uważa Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, największego polskiego banku.

    Dziś posłowie zajmą się projektem Prawa i Sprawiedliwości, który zakłada wprowadzenie podatku od instytucji finansowych. Banki, ubezpieczyciele i fundusze inwestycyjne miałyby płacić 0,39 proc. od wartości swoich aktywów.

    Prezes PKO BP nie obawia się kolejnego podatku.

     - W roku 2010 zarobiliśmy 3 mld 200 mln zł, w związku z tym podatek od naszej działalności, od dochodu wyniósł kilkaset milionów zł. Płacimy podatki gruntowe od posiadanych nieruchomości, płacimy podatek VAT, więc płacenie podatków to dla nas normalność - mówi Zbigniew Jagiełło.

    I dodaje, że nowe obciążenie ma sens, jeśli nie faworyzuje jednych podmiotów kosztem drugich.

     - My do tego podchodzimy w taki sposób, że jeżeli ten podatek jest neutralny z punktu widzenia prowadzenia działalności, bo każdego dotyczy, nie faworyzuje on żadnej innej instytucji finansowej, to trzeba go płacić - uważa prezes PKO BP.

    Projekt, którym zajmują się posłowie, przewiduje zwolnienie z nowego podatku w przypadku instytucji dopiero wchodzących na rynek oraz małych podmiotów, których wartość aktywów nie przekracza 10 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.