Newsy

ARiMR i ARR będą połączone. Dopłaty dla rolników z jednej instytucji od 2014 roku

2012-02-28  |  06:50
Mówi:Andrzej Butra
Funkcja:Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

    Połączenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Agencji Rynku Rolnego już pewne. Wymuszają to przepisy UE. Za wypłatę środków unijnych będzie odpowiedzialna tylko ARiMR.

    Zarówno Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jak i Agencja Rynku Rolnego pełnią funkcję agencji płatniczych. ARiMR zajmuje się wdrażaniem instrumentów współfinansowanych z budżetu UE i udziela pomocy ze środków krajowych. ARR wypłaca środki finansowe z mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej i krajowych oraz prowadzi działalność kontrolną.

     - Decyzja o połączeniu już zapadła. Wynika to z tego, że w nowej perspektywie finansowej jest rekomendacja Brukseli do tego, żeby w danym kraju była tylko jedna agencja płatnicza. My mamy dwie, więc w tej chwili rolę agencji płatniczej przejęłaby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - wyjaśnia Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Od tego roku ARiMR przejmuje od ARR przyznawanie płatności uzupełniającej do tytoniu i skrobi. Ale przejęcie reszty obowiązków powinno nastąpić w przyszłym roku.

     - Sądzę, że w tym roku podstawy prawne zostaną złożone i w przyszłym roku nastąpi połączenie, tak żeby w nowej perspektywie finansowej pieniądze szły tylko z jednej instytucji - mówi Andrzej Butra.

    Według szacunków resortu rolnictwa koszt połączenia agencji może wynieść ok. 6 mln zł. Będą to głównie koszty oprzyrządowania, tworzenia baz danych i programów komputerowych.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Energia i klimat dla samorządów lokalnych

    XXXI Welconomy Forum in Toruń

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

    Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

    Handel

    Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji

    – Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.

    Ochrona środowiska

    Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

    Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.