Mówi: | Jakub Moskal |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorstwa |
PARP: W tym roku 3 mld zł z UE na dofinansowanie przedsiębiorstw
W tym tygodniu kończy się nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 8.2 POIG. To jeden z pierwszych konkursów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W marcu rusza nabór wniosków na kolejne. Do "rozdania" w tym roku przeszło 3 mld złotych.
Wsparcie z działania 8.2 mogą dostać przedsiębiorcy, którzy zamierzają wdrożyć system informatyczny ułatwiający współpracę z kontrahentami. Ale w następnym miesiącu PARP przewiduje również inne konkursy. Jednym z nich będzie prawdopodobnie - bo Agencja czeka jeszcze na odpowiednie rozporządzenie - konkurs pilotażowy w ramach 4 osi w POIG. Kwota do rozdysponowania przekracza 1 mld zł.
- Jest to wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw na inwestycje związane z wdrożeniem rozwiązań technologicznych, które są chronione patentem lub które zostały zgłoszone w celu uzyskania patentu. Chodzi o to, żeby były to takie rozwiązania, które będą prowadziły do pierwszego zastosowania tego na terenie UE, czyli wyłącznie najwyższe poziomem technologicznym rozwiązania mogą ubiegać się o wsparcie - wyjaśnia Jakub Moskal, dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów w PARP.
Oprócz tego w marcu ruszy również nabór wniosków o dofinansowanie z poddziałania 5.4.1.
- Do rozdania mamy kwotę 35 mln zł i to jest wsparcie dedykowane kosztom ponoszonym na etapie ubiegania się o ochronę prawami własności przemysłowej, wzorów użytkowych, wynalazków - mówi Jakub Moskal.
I dodaje, że w tym programie PARP przewidział wiele ułatwień dla wnioskodawców, by lepiej mogli korzystać z przewidzianych środków. Chodzi m.in. o możliwość ubiegania się o dofinansowanie projektu związanego z postępowaniem wieloetapowym. Katalog dopuszczalnych wydatków został również rozszerzony o wydatki na działania marketingowe i usługi eksperckie.
- Kolejnym działaniem, z którego jeszcze pozostały środki, które jeszcze będziemy w tym roku kontraktować, to jest działanie 6.1. Jest ono dedykowane wsparciu inicjatyw związanych z udziałem przedsiębiorców w targach i imprezach promujących. Chodzi o to, żeby stymulować kierunek eksportowy w działalności polskich przedsiębiorców - zapewnia dyrektor PARP.
Agencja przewiduje trzy konkursy w ramach tego działania: w marcu, w czerwcu oraz w październiku. Na 3 nabory przeznaczono łącznie kwotę ponad 320 mln zł.
Tu również na wnioskodawców czekają zmiany, które wynikają z doświadczeń z poprzednich naborów. Do tej pory przedsiębiorcy mogli ubiegać się o dofinansowanie w 2 etapach. Pierwszy etap zakładał opracowanie strategii eksportu firmy, natomiast drugi był już jej realizacją, poprzez m.in. właśnie udział w targach czy konferencjach. W tym roku przedsiębiorca może zgłosić się do konkursu z gotową strategią i od razu przystąpić do drugiego etapu. Warunkiem jest, by plan rozwoju był przygotowany co najmniej z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.
Jak podkreśla Jakub Moskal z PARP to tylko część działań, w ramach których Agencja będzie prowadziła w tym roku konkursy. Szczegółowy plan wraz z datami, terminami naborów oraz innymi podstawowymi informacji znajduje się na stronie internetowej PARP.
Czytaj także
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-03-05: Polacy inwestują niechętnie i zachowawczo. W wielu wypadkach umiejętności nie dorównują wyobrażeniom o nich
- 2024-02-07: Ruszają prace nad poprawą programu Czyste Powietrze. Ministerstwo Klimatu szuka stabilnych źródeł finansowania i większej efektywności
- 2023-12-06: Zmiany unijnych traktatów będą największą reformą ustrojową w dotychczasowej historii Wspólnoty. Jednak do tego jeszcze bardzo długa droga
- 2023-12-13: Projekt CPK pod znakiem zapytania. Szczegółowy audyt ma pokazać realne koszty, harmonogram i zasadność tej inwestycji
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-11-17: W trwającej perspektywie finansowej UE Mazowsze dostanie na rozwój ok. 9,5 mld zł. W tym i przyszłym roku na beneficjentów czeka prawie setka naborów w nowych konkursach
- 2023-10-26: Europejska Emerytura jest już dostępna w Polsce. Wypracowany przez nowy produkt zysk będzie zwolniony z podatku Belki
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.
Handel
Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji
– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.
Ochrona środowiska
Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu
Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.