Newsy

Janusz Grobicki: Taki wzrost bezrobocia to nie powód do niepokoju

2011-12-22  |  17:45
Wszystkie newsy
Mówi:Dr Janusz Grobicki
Firma:Centrum im. Adama Smitha

Stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 12,1 proc. To o 0,3 pkt. proc. więcej niż w październiku.

Zdaniem Janusza Grobickiego z Centrum im. Adam Smitha, taki wzrost bezrobocia to efekt czynników sezonowych, więc nie ma powodów do obaw.

- Licząc to bezrobocie w porównaniu do innym gospodarek Unii Europejskiej, Polska nie jest już na szarym końcu. U nas sytuacja na rynku pracy jest względnie dobra – nie ma powodów do szerzenia jakiegokolwiek niepokoju związanego z tym sezonowym wzrostem bezrobocia - podkreśla Janusz Grobicki.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, liczba zarejestrowanych bezrobotnych wyniosła pod koniec listopada blisko 1 milion 915 tysięcy. Ale zdaniem ekonomistów rzeczywista liczba ludzi bez pracy jest mniejsza. Za tę różnicę odpowiada rozbudowana w Polsce szara strefa.

- Niektórzy obliczają, że jest to 29,3% PKB, inni że 25%, niektórzy że 15%, więc sporo miejsc pracy nie jest ujawnianych w oficjalnych statystykach - przekonuje Janusz Grobicki.

I dodaje, że wprowadzenie kolejnych obciążeń dla przedsiębiorców, jak podniesienie składki rentowej, może jeszcze szarą strefę powiększyć.

- Być może przykręcenie śruby podatkowej, obciążanie przedsiębiorców dodatkowymi kosztami z tytuły wzrostu parapodatków, skłania ich do tego, że oficjalnie mniej będzie ofert, mniej ludzi będzie oficjalnie pracować, co nie oznacza, że automatycznie więcej osób straci swoje źródło utrzymania. Nadmierna regulacja zawsze wiąże się z rozwojem szarej strefy - przypomina Grobicki.

 

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.


 

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.