Newsy

KPMG: Mamy modę na inwestowanie w Chinach

2012-03-01  |  06:35
Mówi:Andrzej Kaczmarek
Funkcja:Prezes
Firma:KPMG China Practice
  • MP4
    Coraz częściej również Chińczycy inwestują nad Wisłą. W tym roku ambasada chińska spodziewa się przyjazdu do Polski ok. 400 misji przedsiębiorców z Państwa Środka. Chiny po prostu przyciągają polski biznes. I to mimo odległości, barier handlowych i kulturowych.

    Coraz więcej polskich firm decyduje się na wejście do Chin. Jest wśród nich m.in. firma jubilerska Kruk czy Zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski.
     
     - Jeżeli patrzymy z perspektywy Polski, to wydaje się, że Chiny są tym krajem, w którym stosunkowo dużo polskich przedsiębiorców ulokowało swoje szanse, nadzieje, czy też aktywności gospodarcze. Jeżeli patrzymy z perspektywy Chin, to jesteśmy na pewno niedostrzegalni. Polska obecność jest bardzo mała - mówi Andrzej Kaczmarek, szef grupy KPMG China Practice.

    Jego zdaniem o skali polskich inwestycji w Chinach może świadczyć fakt, że na 1,5 tysiąca członków EU-China Chamber of Commerce, czyli organizacji zrzeszającej biznesmenówi firmy zagraniczne jest tylko jedna polska firma.

    Niewątpliwie przełomem w bilateralnych kontaktach gospodarczych była grudniowa wizyta prezydenta Bronisława Komorowskiego w Pekinie, która zaowocowała nie tylko wieloma kontraktami dla polskich przedsiębiorców, ale też porozumieniem o strategicznym partnerstwie Polski i Chin.

    Taka rekomendacja z najwyższych szczebli władzy może skłonić chińskich inwestorów do lokowania kapitału nad Wisłą.

    - Mam informację z ambasady chińskiej, że ma przyjechać ok. 400 chińskich misji do Polski. Mówimy o tysiącach biznesmenów. Te misje, te spotkania nie przynoszą do tej pory wielkich efektów. Wynika to z tego, że nawiązanie znajomości w czasie krótkiej wizyty to za mało, żeby wejść w dalsze relacje biznesowe. Trudno jest podtrzymać te relacje, ale mam nadzieję, że wkrótce chińscy biznesmeni przyjeżdżający do Polski zaczną nawiązywać bardziej trwałe relacje - zaznacza Andrzej Kaczmarek.
    Chiny jako druga gospodarka świata pozostają jednym z najatrakcyjniejszych miejsc dla inwestycji, ale też jednym z najtrudniej dostępnych. Zdaniem Andrzej Kaczmarka, szefa grupy KPMG China Practice, takie przekonanie to w dużej mierze wina stereotypów.

     - Istnieje bardzo wiele stereotypów związanych z Chinami. Te stereotypy się trochę wzmocniły niepowodzeniami gospodarczymi we wzajemnej współpracy, ale to nie jest tak, że partnerzy chińscy są jedynymi, którzy długo podejmują decyzje, że Chiny są jedynym krajem, gdzie warunki prowadzenia działalności gospodarczej są zupełnie inne niż w Polsce, to nie jest jedyny kraj, gdzie są bariery kulturowe czy językowe - podkreśla autor raportu-przewodnika dla przedsiębiorców "Inwestowanie w Chinach".

    W utrzymywaniu kontaktów handlowych pomocne będzie z pewnością uruchomienie bezpośrednich lotów na linii Warszawa-Pekin. Pierwszy rejs LOT-em odbędzie się pod koniec maja.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.