Newsy

Kuczyński (Xelion): Z Chinami trzeba ostrożnie

2011-12-17  |  17:06
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Kuczyński
Funkcja:Główny Ekonomista
Firma:Xelion. Doradcy Finansowi

Bronisław Komorowski rozpoczyna pięciodniową wizytę w Chinach. Według Kancelarii Prezydenta, dominującem tematem rozmów ma być rozwijanie współpracy polskich i chińskich przedsiębiorców.

Zarówno polskie, jak i chińskie firmy wiążą z wizytą prezydenta Komorowskiego duże nadzieje. Dla przedsiębiorców to bardzo dobrze, że prezydent chce promować obecność polski w Chinach - uważa Piotr Kuczyński, główny ekonomista firmy "Xelion.Doradcy Finansowi". Jednak, jego zdaniem, większa współpraca polsko-chińska może mieć negatywne skutki dla polskiej gospodarki.

- Nie wiem, czy tęsknimy za tym, żeby nasze miejsca pracy wyeksportować do Chin, tak jak w wielu krajach to się dzieje, lub też, żeby Chińczycy przyszli tutaj i pozbawili nas części miejsc pracy, a dali zarobić biznesmenom. Z Chinami trzeba ostrożnie - wyjaśnia Piotr Kuczyński.

Według Ministerstwa Gospodarki łączna wartość inwestycji polskich w Chinach do 2010 roku sięgnęła 150 milionów euro. Chińczycy w Polsce zainwestowali bilsko 100 milionów euro więcej. Wejście na chiński rynek wciąż jest wyzwaniem dla polskich firm, przede wszystkim z powodu barier pozataryfowych i bariery językowej. Podobną dysproporcję widać w wymianie handlowej. Nasz eksport do Chin jest 10 razy mniejszy niż import chińskich towarów. Obroty w dwustronnej wymianie handlowej przekroczyły w ubiegłym roku 13 miliardów euro.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.