Newsy

Pół roku ustawy refundacyjnej. Aptekarze alarmują: ustawa bije po kieszeni pacjentów

2012-06-28  |  06:52
Mówi:Marcin Piskorski
Firma:sieć Aptek Dbam o Zdrowie
  • MP4

    Wprowadzona w życie 1 stycznia 2012 roku ustawa refundacyjna miała rozwiązać wiele problemów trapiących rynek farmaceutyczny oraz zwiększyć dostępność leków dla pacjentów. Jednak po pół roku jej funkcjonowania mamy spowolnienie w branży, protesty lekarzy i farmaceutów oraz przede wszystkim coraz droższe leki dla pacjentów.

    Instytucje eksperckie oraz organizacje pracodawców wykazały w swoich raportach i opracowaniach po sześciu miesiącach obowiązywania nowego prawa, że ustawa refundacyjna jest daleka od doskonałości. Zgodnie z założeniami, miała ona ostatecznie doprowadzić do uporządkowania rynku farmaceutycznego oraz kwestii dopłat do leków.

    Nie dosyć, że zdrożały leki, które zgodnie z obietnicami miały być tańsze, to jeszcze próbuje się pozbawić pacjentów możliwości uczestnictwa w programach, które gwarantowały im możliwość tańszego leczenia. Mowa o nieprecyzyjnie sformułowanym i dowolnie interpretowanym zakazie reklamy aptek, który znalazł się w nowej ustawie. 

     – Niestety bardzo szeroko interpretowany, przez niektóre środowiska, zakaz reklamy aptek może doprowadzić do odebrania pacjentom ostatniej możliwości zakupu tańszego leku. To jest niezrozumiałe, ponieważ programy, które są oferowane przez część aptek, są w pełni dostosowane do nowych przepisów. Ponadto cieszą się duża popularnością wśród pacjentów - mówi Marcin Piskorski z sieci Aptek Dbam o Zdrowie.

    Dodatkowo wskazuje, że nowe przepisy stworzyły bardzo daleką od idei wolnego rynku sytuację.

     – Dochodzi do kuriozalnej sytuacji: apteka sprzedająca nie tylko leki, ale też kosmetyki, wyroby higieniczne, szczoteczki do zębów, pieluchy etc., nie może swojej oferty zareklamować. Supermarkety, drogerie mogą to robić, jak najbardziej. Nie da się racjonalnie wytłumaczyć takiego stanu rzeczy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Piskorski.

    Dodaje, że farmaceuci nie sprzeciwiają się dążeniom do obniżania kosztów systemu opieki zdrowotnej.

    – To jest jak najbardziej słuszne, bo pieniądze publiczne muszą być wydawane w sposób racjonalny. Natomiast wszędzie tam, gdzie regulator obcina marżę, powinien zapewnić aptekom możliwość zarobienia na czymś innym, np. właśnie na tego typu towarach nielekowych. W Polsce ustawa z jednej strony obcięła marżę, a z drugiej ograniczyła aptekom możliwość oferowania pacjentom wyrobów, które mogą kupić w innych sklepach – informuje Marcin Piskorski.

    Z danych Pharma Expert wynika, że sprzedaż na całym rynku aptecznym w I kwartale tego roku spadła w porównaniu do ubiegłego o 9 proc., w tym sprzedaż leków refundowanych aż o 25,7 proc. Jak prognozuje firma badawcza sprzedaż w całym 2012 r. spadnie o 4-5 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.