Newsy

Rynek e-papierosów wciąż nie jest regulowany. Kupować mogą dzieci i młodzież

2013-02-19  |  06:10

Rynek papierosów elektronicznych rośnie w siłę. Szacuje się, że w Polsce jego wartość przekracza już milion złotych. Rocznie branża zyskuje od 10 do 20 proc. Problemem pozostaje brak uregulowań prawnych, określających zasady sprzedaży tego typu produktów. Chodzi m.in. o łatwy dostęp do e-papierosów wśród dzieci i młodzieży.

Z elektronicznych papierosów korzysta już ponad 300 tysięcy osób. Coraz większe uzasadnienie ma więc uregulowanie zasad, które na nim panują. Na taką konieczność wskazuje Stowarzyszenie MANKO, promujące pozytywne postawy wśród młodego pokolenia.

 – E-papierosy znalazły się w pewnego rodzaju luce prawnej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Magdalena Petryniak ze Stowarzyszenia. – Nie są traktowane jako wyroby tytoniowe, chociaż w bardzo wielu przypadkach zawierają one tytoń, ani jako tzw. nikotynowa terapia zastępcza.

Co skutkuje m.in. tym, że obrót oraz dostęp do nich nie jest regulowany ani przez ustawę o ochronie zdrowia przed wyrobami tytoniowymi, ani też przez prawo farmaceutyczne, określające zasady panujące na rynku leków. Brak jakichkolwiek ograniczeń sprawia, że kupno tego typu produktów nie stanowi dziś żadnego problemu. Są łatwo dostępne w internecie oraz w tradycyjnych sklepach.

 – Największym problemem jest właśnie ta dostępność i szeroki marketing, reklamy, docierające często do młodych konsumentów, do dzieci, które mogą spokojnie kupić te wyroby przez internet – zwraca uwagę Petryniak, powołując się na badania przeprowadzone niedawno przez Śląski Uniwersytet Medyczny na grupie 20 tys. osób w wieku szkolnym. – One pokazały, że aż 20 proc. młodych ludzi przyznało się do tego, że próbowało palić e-papierosy.

Zdaniem przedstawicielki Stowarzyszenia MANKO niepokojący jest fakt, że młodzi ludzie coraz częściej sięgają po tego typu urządzenia jeszcze przed zapaleniem pierwszego, tradycyjnego papierosa. Nabierają tym samym nawyku palenia tytoniu. Stąd krótka już droga do uzależnienia. Tym bardziej, że młodzież, która miała bądź ma do czynienia z elektronicznymi papierosami nie widzi w tym niczego złego. Uważa, że są one bezpieczne, bo nie zawierają tytoniu.

 – Cały czas trwają badania dotyczące szkodliwości e-papierosów – mówi Magdalena Petryniak. – Są naukowcy, którzy twierdzą, że substancje zawarte w fiolkach e-papierosów mogą zawierać pewne ilości substancji toksycznych. Mówi się, że one mogą być zdrowsze niż zwykłe papierosy, bo nie zawierają tak dużo substancji smolistych, ale do końca część wyrobów nie jest zbadana.

Brakuje również jednoznacznego stanowiska Światowej Organizacji Zdrowia, które mogłoby rozwiać wątpliwości. A zdaniem przedstawicielki Stowarzyszenia MANKO, wciąż jest ich wiele.

 – Część producentów podaje różne ilości zawartości nikotyny na opakowaniu od tej, która jest inhalowana. Część z nich nie prezentuje również wyników badań klinicznych, pokazujących szkodliwość tych wyrobów. W związku z tym jest cały czas duża doza niepewności dotycząca e-papierosów – wymienia ekspertka.

Nad wprowadzeniem regulacji pracuje Komisja Europejska. Urzędnicy zrezygnowali z pierwszego pomysłu, jakim było całkowite zakazanie sprzedaży tych wyrobów. Teraz chcą wprowadzić limity nikotynowe, które mogą spowodować, że większość z dostępnych teraz e-papierosów zostanie wycofana z rynku. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.