Newsy

Wraca moda na polskie akcenty. Inspiracje stylem narodowym coraz popularniejsze w wystroju wnętrz polskich biur

2017-07-07  |  06:35

Styl narodowy przeżywa renesans w architekturze wnętrz. Coraz częściej po folkowe inspiracje sięgają także właściciele firm, którzy w ten sposób chcą podkreślić polskie korzenie przedsiębiorstwa. O ile w prywatnych mieszkaniach znaleźć można kujawskie hafty i kurpiowskie koronki, o tyle w biurach dominują motywy przetworzone. Projektanci sięgają po elementy nawiązujące do polskich krajobrazów, bogactw mineralnych i zdarzeń historycznych.

Po okresie fascynacji designem amerykańskim i zachodnioeuropejskim polscy architekci ponownie sięgają po elementy rodzimej kultury, także regionalnej. Nadają one współczesnym wnętrzom przytulny i radosny klimat. W nowoczesnych mieszkaniach można więc znaleźć takie motywy ze sztuki ludowej jak łowickie wycinanki czy hafty kujawskie, które świetnie wyglądają na ozdobnych poduszkach, tapetach, zastawie stołowej czy obiciach krzeseł. Elementy stylu narodowego coraz częściej pojawiają się także we wnętrzach biurowych.

– Jesteśmy w Polsce, więc często w designie pojawia się temat umieszczenia elementów związanych z tą lokalizacją, z lokalnym charakterem miejsca – mówi agencji informacyjnej Newseria Danuta Barańska, dyrektor kreatywny firmy Tétris.

Sposób wykorzystania motywów ludowych jest uzależniony od charakteru wnętrza. W przypadku firm z branży IT, PR lub reklamy, w których pracują przedstawiciele młodszych pokoleń, projektanci mogą się pokusić o dosłowne przeniesienie folkowych klimatów i oprzeć wystrój wnętrz na dowcipie lub nieco przesadnym, niemal rustykalnym zdobnictwie. W firmach o bardziej formalnym charakterze działalności, np. kancelariach prawniczych, designerzy posługują się raczej twórczą interpretacją niż dosłownością.

– Ocieramy się o element związany z rustykalnością, z którą polska kultura i polski design się kojarzą. Często proponujemy raczej przetworzoną formę tych elementów niż pójście w cepelię. Możemy wykorzystywać charakter polskich krajobrazów bądź tego, z czym Polska konkretnie się kojarzy, z bogactwami mineralnymi czy kulturą, sztuką, znanymi polskimi nazwiskami – mówi Danuta Barańska.

Według firmy Tétris Polska kojarzy się przede wszystkim z pięknymi krajobrazami, bogactwami mineralnymi oraz osiągnięciami naukowymi. Elementy te designerzy wykorzystali przy projektowaniu wnętrz firmy doradczej JLL, której siedziba mieści się w wieżowcu Warsaw Spire. W salach konferencyjnych i części przeznaczonej dla klientów wykorzystane zostały elementy polskich pejzaży m.in. lasów czy nadbałtyckich plaż. Każdej sali przypisana została inna kolorystyka, faktura wykorzystanych materiałów czy wzornictwo.

– Udało się wykorzystać czarny, tysiącletni dąb, który zatopiony w żywicy imituje stary stół zlokalizowany na plaży z rozsypanym piaskiem, czy chociażby sala Węgiel, w której przy okazji wykorzystania naturalnych spieków staraliśmy się oddać charakter polskiej kopalni – mówi Danuta Barańska.

Sala o nazwie Sól przypomina natomiast grotę solną – jej ściany wyłożone zostały płytami białymi z kwarcytu, a podłoga białą wykładziną. Odpowiednio rozmieszczone źródła światła imitują natomiast atmosferę występującą w kopalniach soli. Projektanci stworzyli także pokój mający nawiązywać do słynnej Bursztynowej Komnaty oraz salę wideokonferencyjną nazwaną imieniem Krzysztofa Kieślowskiego, której wystrój koresponduje z tematyką filmową.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.