Newsy

MSP: Duże polskie firmy na badania i rozwój przeznaczają dziesiątki milionów rocznie. Wydatki na innowacyjność wrosną pięciokrotnie

2015-03-12  |  06:45

Aktualizacja 13.03.15 godz. 10:10

Polskie firmy coraz więcej pieniędzy inwestują w badania, rozwój i współpracę z ośrodkami naukowymi. W dużych koncernach z udziałem Skarbu Państwa te wydatki liczone są w dziesiątkach milionów złotych rocznie. W najbliższych latach środki przeznaczane na innowacje w Polsce mogą wzrosnąć niemal pięciokrotnie.

Na rozwój innowacyjności polskich firm w budżecie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 przeznaczono 8,6 mld euro. Te pieniądze mają dostać firmy, które same zapewnią część środków na badania i rozwój. W sumie europejskie i prywatne środki wydane w Polsce na innowacje mają w ciągu najbliższych 5 lat wynieść 12 mld euro.

Ostatnie strategie, czyli dokumenty programujące prace zarządów dużych grup z udziałem skarbu państwa, zawierają wyraźne elementy mówiące o innowacyjności – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa. – Każda z dużych grup jest mocno zaangażowana w prace badawczo-rozwojowe, a także w ścisłą kooperację z uczelniami.

Wydatki na badania i rozwój znacząco wzrosną. Przy wsparciu unijnym, w ramach poprzedniego budżetu wspólnoty, pieniądze na innowacje były pięciokrotnie mniejsze niż zaplanowano obecnie. Mimo to, podsumowując te inwestycje, podkreślano, że niemal 10 mld zł, jakie wydano, było sumą rekordową w naszej historii. Jednocześnie znacząco wzrósł udział własny polskich firm w tych inwestycjach. W latach 2010-2013 stanowił on ponad 32 proc. ogółu wydatków, podczas gdy wcześniej biznes partycypował w co najwyżej 20 proc. kwot wydawanych na innowacje.

Wystarczy wspomnieć, że chociażby w Grupie Orlen działa już fundusz venture, Grupa Azoty to kilkadziesiąt milionów złotych rocznie przeznaczonych na innowacyjność, podobnie Polska Grupa Zbrojeniowa czy Grupa Lotos – podkreśla Rafał Baniak. – Tam wszędzie o innowacyjności przestało się mówić, a zaczęło się ją robić.

W finansowaniu firm, które są po etapie badań i rozwoju uczestniczy też Agencja Rozwoju Przemysłu, która do 2020 roku zamierza przeznaczyć na ten cel 1,3 mld zł pochodzących z budżetu UE.

Agencja Rozwoju Przemysłu jako instrument ministra skarbu państwa ma dzisiaj tę kompetencję, żeby komercjalizować wiedzę i następnie transferować ją do biznesu, w tym także do spółek skarbu państwa, choć nie wyłącznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.

ARP zapowiada, że projekty w dużych przedsiębiorstwach będą dofinansowywane na poziomie 1-100 mln zł w okresie inwestycji nie dłuższym niż 10 lat w przypadku pożyczek i 3-5 lat w przypadku dokapitalizowania. Agencja zamierza m.in. wspierać firmy finansowaniem dłużnym w postaci pożyczek i obligacji, obejmować udziały w spółkach w ramach podwyższania kapitału, wspierać inwestycje związane z wdrożeniem innowacji oraz pomagać firmom w zdobywaniu finansowania z funduszy europejskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.