Newsy

Orlen spodziewa się spadków marż petrochemicznych

2013-07-26  |  06:35
Mówi:Piotr Chełmiński
Funkcja:Członek Zarządu ds. Petrochemii
Firma:PKN Orlen
  • MP4
  • PKN Orlen ocenia, że marże petrochemiczne będą spadać, ale zatrzymają się powyżej średniej z lat 2008-2012. Firma liczy jednak na ten segment rynku i zwiększa produkcję. Dzięki nowej instalacji możliwa będzie czterokrotnie większa produkcja fenolu, co powinno zaspokoić całkowite potrzeby polskiego rynku na ten produkt.

     – Marże petrochemiczne w nadchodzącym okresie niestety ulegną pogorszeniu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Chełmiński, członek zarządu ds. petrochemii PKN Orlen. – Należy się spodziewać niewielkiego pogorszenia, które mimo wszystko nie sięgnie poziomu, z którym mieliśmy do czynienia w mijającym okresie strategii, a więc w latach 2008-2012.

    Orlen ocenia, że marża petrochemiczna spadnie w trzecim kwartale do 675 euro za tonę. W drugim kwartale wyniosła ona 728 euro. Zarząd ocenia, że ten rynek ma jednak potencjał i chce wykorzystać to, że wzrośnie popyt na produkty petrochemiczne.

     – W naszym regionie rynek rośnie dosyć znacząco w stosunku do Europy Zachodniej. Myślę, że nasza petrochemia ma dobre perspektywy rozwoju – dodaje Chełmiński.

    Żeby poprawić wyniki związane z petrochemią Orlen chce zwiększyć metatezę olefin, dzięki czemu zwiększy się produkcja propylenu i polipropylenu. Wzrosnąć ma też produkcja fenolu z 50 do 200 tys. ton rocznie.

     – Na polskim rynku mamy ujemny wynik, jeśli chodzi o dostępność fenolu – mówi członek zarządu Orlenu. – Dlatego w nadchodzącym okresie zamierzamy wybudować instalację, która będzie czterokrotnie większa i zaspokoi całkowicie potrzeby polskiego rynku.

    PKN Orlen miał w II kwartale 2013 roku 206,9 mln zł skonsolidowanej straty netto wobec 5,2 mln zł straty przed rokiem. Wpływy operacyjne wyniosły 4,3 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.