Newsy

Polfa planuje sprzedaż leków onkologicznych i nowoczesnych urządzeń medycznych. Inwestycje sfinansuje z emisji obligacji

2013-12-06  |  06:20

Polfa SA chce w najbliższym czasie wprowadzić na rynek innowacyjne urządzenia medyczne oraz onkologiczne leki refundowane lub sprzedawane w przetargach na wszystkie rynki, na których działa. Kolejnym celem jest rozwój krajowej i zagranicznej sieci sprzedaży.  Ma jej to umożliwić publiczna emisja obligacji serii C, z której spółka zamierza pozyskać 10 mln zł.

Inwestorzy wciąż mają szansę zapisać się na papiery dłużne w publicznej ofercie Polfy. Ci, którzy zdecydują się na zakup obligacji serii C, zarobią w pierwszym okresie odsetkowym ponad 9,5 proc. w skali roku.

 – Czasu jest jeszcze dość kończymy emisję 10 grudnia. Do tego czasu można się zapisywać – potwierdza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Bednarczyk, prezes Polfa SA. – Emisja jest na łączną kwotę 10 mln zł. To jest ta kwota, którą chcemy od obligatariuszy pozyskać.

Obligacje serii C Polfy są oferowane inwestorom indywidualnym i instytucjonalnym. Mają 3-letni okres zapadalności, a odsetki będą wypłacane co kwartał. Papiery będą zabezpieczone znakiem towarowym Polfy, którego wartość godziwą wyceniono na ponad 21 mln złotych. Jedna obligacja kosztuje 1000 złotych, taka jest również minimalna wartość zapisu. 

Spółka chce pozyskać z rynku 10 mln złotych, które zamierza przeznaczyć na realizację głównych celów strategicznych.

 – Po pierwsze ma być to pozyskane na nowe produkty, które chcemy zakupić. W tej chwili zaczynamy specjalizację w dwóch obszarach, to jest onkologia i bardzo innowacyjne urządzenia medyczne. Trzeci obszar to jest rozwój sieci, którą w tej chwili już mamy – wymienia Rafał Bednarczyk.

W dziedzinie onkologii Polfie chodzi przede wszystkim o inwestycje w leki, które obecnie najlepiej zdobywają rynek.

 – Pieniądze, które z rynku pozyskujemy, dotyczą inwestowania w 2-3 brandy, które już gotowe chcemy zakupić – podkreśla prezes. – Czyli nie mówimy tu o lekach nowych, nie prowadzimy badań. Natomiast to są leki pierwszej potrzeby, onkologiczne, które ciągle są w obrocie i które rzeczywiście notują wzrost.

Firma chce również zainwestować w rozwój swojej sieci sprzedaży urządzeń medycznych. Duże nadzieje pokłada w produkowanych w Holandii innowacyjnych urządzeniach dla pacjentów z problemem nietrzymania moczu. Umożliwiają one wykonanie zabiegu w gabinecie lekarskim, bez konieczności hospitalizacji pacjenta, która obecnie w Polsce jest standardem.

Polfa specjalizuje się w eksporcie, głównie na Wschód. Od kilkudziesięciu lat sprzedaje leki m.in. do krajów byłego ZSRR i Wietnamu. Od niedawna eksportuje też urządzenia medyczne. Spółka przechodzi obecnie proces transformacji, co wiąże się m.in. z restrukturyzacją. Dlatego część środków z emisji zostanie przeznaczonych na zmiany organizacyjne w tym zakresie, a także na rozbudowę sieci sprzedaży.

 – Mamy 7 przedstawicielstw, od Białorusi do Wietnamu. Historycznie to jest właśnie specjalizacja w obrębie Wschodu, zarówno tego bliższego, jak i dalekiego – dodaje Bednarczyk. – Od 17 września 2012 roku, kiedy kupiliśmy firmę od Ciechu, trwa restrukturyzacja i zmiana zarówno sposobu działania, jak i pewnych standardów, w kierunku od firmy państwowej do firmy prywatnej, którą teraz jesteśmy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.