Newsy

Polskie firmy transportowe mogą stracić pozycję lidera w Europie. Problemem jest zbyt mały napływ nowych kierowców

2016-05-19  |  06:30
Mówi:Michał Proc
Funkcja:przedstawiciel Volvo Group Trucks Poland i współorganizator akcji Profesjonalni Kierowcy
  • MP4
  • Dynamiczny rozwój krajowej branży transportu i logistyki powoduje, że gwałtownie rośnie zapotrzebowanie na kierowców. W branży zatrudnionych jest ok. 700 tys. kierowców, z czego prawie połowa ma powyżej 65 lat. Co roku potrzeba kolejnych 30 tys. osób, ale chętnych jest zbyt mało, mimo że praca jest od ręki.

    Transport i logistyka rozwijają się w Polsce bardzo szybko. Branża potrzebuje rocznie 30 tys. profesjonalnych kierowców, aby mogła normalnie funkcjonować. Aktualnie bardzo brakuje jednak pracowników z doświadczeniem – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Proc, przedstawiciel Volvo Group Trucks Poland i współorganizator akcji Profesjonalni Kierowcy.

    Jest to spowodowane zarówno dynamicznym rozwojem branży, jak i tym, że co roku duża liczba zatrudnionych z uprawnieniami C+E odchodzi na emeryturę. Z danych przewoźników wynika, że 40 proc. z 700 tys. obecnie pracujących kierowców ma powyżej 65 lat.

    Dlatego konieczne jest zasilenie branży młodymi ludźmi, którzy zechcą pracować w zawodzie – tłumaczy Proc. – Wszystkie osoby, które mają kategorię C+E oraz świadectwo kwalifikacji, są obecnie rozchwytywane na rynku.

    Według Głównego Urzędu Statystycznego przeciętne wynagrodzenie kierowcy samochodu ciężarowego wynosi obecnie 3392 zł brutto. Ale, jak zauważa Michał Proc, to jedynie podstawa. Pensja kierowcy zawiera natomiast także inne składniki, takie jak ryczałt i dieta. Po zsumowaniu zarobki mieszczą się w przedziale 4–6 tys. zł.

    Polska w tej chwili jest liderem w transporcie międzynarodowym, wyprzedziliśmy takie potęgi jak Niemcy czy Hiszpania. Krajowe firmy transportowe mają w tej chwili najnowszy tabor w Europie – wskazuje Proc. – Jeżeli będziemy mieć do czynienia ze znaczącym spadkiem zainteresowania tym zawodem, to grozi nam scenariusz, w którym polski transport zacznie tracić na znaczeniu. Możemy tracić wpływy i udziały w rynku unijnym.

    Od września tego roku uczniowie szkół zawodowych będą mogli zdobywać kwalifikacje na nieobecnym przez lata kierunku kierowca – mechanik, który dzięki rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej wraca do łask. Kształcenie odbywać się będzie m.in. w Zespole Szkół Samochodowych (ZSS) we Włocławku, Zespole Szkół Rolniczych w Czartajewie na Podlasiu, ZSS w Bydgoszczy, Zespole Szkół Elektronicznych i Samochodowych w Zielonej Górze. Placówki już ogłaszają nabory na semestr 2016/2017. Na początku kwietnia br. nowe kierunki zostały zaprezentowane podczas dnia otwartego w Gostynińskim Centrum Edukacyjnym przez partnerów akcji Profesjonalni Kierowcy – firmy Michelin i Wielton, Volvo Trucks oraz Renault Trucks.

    Podstawą jest zainteresowanie młodych ludzi zawodem. Wciąż żywe są pewne stereotypy, przez co zawód kierowcy często nie kojarzy się pozytywnie. Chcemy ten segment wspierać, pokazać, że jest inaczej. W zawodzie tym pracują ludzie odpowiedzialni i bardzo ważni dla przemysłu i polskiego PKB – zapewnia Michał Proc.

    Dla branży szkoły zawodowe, jak zapewnia ekspert, mają się stać w przyszłości głównym źródłem pracowników, ale nie jedynym.

    Do naszej akcji zaczynają się zgłaszać także kandydaci z wyższym wykształceniem, którzy traktują pracę w transporcie i logistyce jako alternatywę – wskazuje Michał Proc. – W niektórych segmentach rynku szanse zatrudnienia są niewielkie, a nasza branża rozwija się bardzo dynamicznie.

    Akcja Profesjonalni Kierowcy, którą organizują firmy Volvo Trucks, Renault Trucks, Michelin i Wielton, skierowana jest do młodych osób, które mają już prawo jazdy kategorii C+E, ale nie mają jeszcze praktyki pracy na rynku transportowym. W ramach tego przedsięwzięcia organizowane są bezpłatne, podnoszące kwalifikacje, szkolenia, których głównym celem jest przekazanie doświadczenia niezbędnego w procesie szukania zatrudnienia w firmach transportowych i logistycznych.

    Nasza akcja ma wspierać poszukiwania młodych ludzi na rynku transportu poprzez szkolenia ułatwiające pracę na tym rynku – precyzuje Michał Proc. – Chcemy również poprawiać wizerunek kierowcy, bo to bardzo istotna funkcja społeczna.

    Informacje o osobach, którym uda się uzyskać certyfikat Profesjonalnego Kierowcy, trafią do bazy, z której będą korzystać największe firmy transportowe i logistyczne. Zdaniem organizatorów akcji zwiększy to szansę na otrzymanie stabilnej i atrakcyjnej finansowo pracy w największych przedsiębiorstwach także o zasięgu międzynarodowym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Patronaty medialne

    Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

    Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

    > Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

    Partner sekcji zdrowie

    Firma

    Na rynku pracy są już cztery różne pokolenia. To ogromne wyzwanie dla pracodawców

    Obecnie na polskim rynku pracy są cztery pokolenia: najstarsi baby boomersi, pokolenie X, pokolenie Y oraz najmłodsze – pokolenie Z. Każde z nich ma odmienne oczekiwania i podejście do pracy. Charakterystyka poszczególnych pokoleń to dla firm narzędzie, które umożliwia im wprowadzanie odpowiednich instrumentów i konstruowanie skutecznych systemów motywacyjnych. Budowanie zaangażowania i lojalności wśród pracowników – zwłaszcza w generacji Z – to obecnie największe wyzwanie dla pracodawców.

    Infrastruktura

    Nowe prawo budowlane ma uprościć i przyspieszyć proces inwestycji. Urzędnicy będą sojusznikami inwestorów

    Prostsze i szybsze procedury, większa pewność wydawanych decyzji oraz większe bezpieczeństwo pożarowe – to najważniejsze założenia nowego prawa budowlanego proponowanego przez resort inwestycji i rozwoju. Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Do wniosku inwestor będzie musiał składać znacznie mniej dokumentów projektowych niż do tej pory. Pojawią się też terminy, w jakich urzędy muszą wydać określone zgody i decyzje, oraz sankcje za ich przekroczenie. Chcemy, żeby inwestor wiedział, że ma w urzędnikach sojuszników – podkreśla Artur Soboń, wiceminister inwestycji i rozwoju.

     

    Zdrowie

    Polacy najbardziej boją się chorób układu sercowo-naczyniowego. 8 na 10 stara się przed nimi zabezpieczyć

    80 proc. Polaków obawia się najbardziej schorzeń układu krążenia, w tym zawałów serca, udarów mózgu czy miażdżycy, a 60 proc. – nowotworów – wynika z raportu Pharmeny pt. „Kondycja zdrowotna Polaków”. Większość badanych wie, jak można przeciwdziałać tym chorobom, ale z wdrażaniem tego w życie idzie już znacznie gorzej. Eksperci podkreślają, że ważny jest ruch i odpowiednie odżywianie. Produkty z diety japońskiej – uważanej za jedną z najzdrowszych na świecie – cieszą się znikomą popularnością, chociaż to one są źródłem cennej cząsteczki 1-MNA, wspierającej układ sercowo-naczyniowy.

    Prawo

    S. Kluza: jest coraz więcej obszarów, w których państwo powinno być aktywne. Potrzebne wsparcie przy aktywizacji zawodowej młodych

    Trend ingerencji państwa w  gospodarkę jest w Polsce coraz wyraźniejszy, ale wciąż jesteśmy bardziej liberalni niż np. Niemcy. Z badań CBOS wynika, że w Polsce ponad połowa osób opowiada się za aktywną rolą państwa w gospodarce, przede wszystkim w zakresie wspierania przedsiębiorczości. Poprzez program 500+ państwo wspiera redystrybucję, a zwolnienie z podatku osób przed 26 rokiem życia motywuje do wcześniejszej aktywności zawodowej – ocenia Stanisław Kluza, były minister finansów.