Newsy

Polska Toskania stawia na promocję lokalnego wina. Stworzy ogromną winnicę

2012-08-30  |  06:35
Mówi:Elżbieta Polak
Funkcja:Marszałek Województwa Lubuskiego
  • MP4

    Lubuskie stawia na wino i miód licząc, że w ten sposób przyciągnie rzesze turystów. Władze województwa już zdobyły na ten projekt 10 mln złotych. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w Zaborze powstanie samorządowa winnicę o powierzchni 35 hektarów.

    Boom na ten trunek w Lubuskiem rozpoczął się pięć lat temu, kiedy okazało się, że ponad 700 lat temu niemieccy farmerzy na masową skalę pędzili tu napój bogów. W 2006 roku Zielonogórskie Stowarzyszenie Winiarskie zebrało 30 producentów i postanowiło odbudować szlak wina i miodu, który obejmuje 14 przystanków. Jego utworzenie to odpowiedź na coraz popularniejszą formę podróżowania związaną z winem, czyli enoturystykę. Wkrótce potem w promocję zaangażowały się władze województwa.

     – Promujemy szlak wina i miodu. W regionie lubuskim odradzają się tradycje winiarskie. Ten szlak powstał autentycznie i spontanicznie. Sami rolnicy zaczęli budować wokół swoich gospodarstw rolnych winnice, kiedy znaleźli pozostałości po dawnych winnicach niemieckich. Przyjeżdżają do nas turyści bardzo chętnie, którzy wręcz używają takiego określenia, że region lubuski to jest polska Toskania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.

    Tylko w tym roku zorganizowano dwie duże kampanie (m.in. "Winne wyprawy i niewinne przyjemności"), wspomagane przez promocję w ogólnopolskich mediach, które mają na celu utrwalić wizerunek regionu jako producenta wina.

    Władze województwa nie ograniczają się tylko do słów i gestów. Samorządowcy przejęli nieodpłatnie 35 hektarów od Agencji Nieruchomości Rolnych i we współpracy m.in. ze szkołą zawodową w Sulechowie (gdzie utworzono specjalizację winiarstwo) mają stworzyć własną winiarnię. W tej chwili samorząd inwestuje w rekultywacje i w przygotowanie gleby.

     – Myślę, że w ciągu pięciu lat będą do nas mogli przyjeżdżać turyści i oglądać, w jaki sposób w dużej winnicy w Polsce, gdzie warunki glebowo-klimatyczne raczej nie sprzyjają uprawie winorośli, powstają wina, które zdobywają europejskie stoły i złote medale. Przykładem może być największa w regionie lubuskim winnica w Mierzęcinie czy też pod Zieloną Górą w Górzykowie – wyjaśnia marszałek województwa.

    W tym miejscu Urząd Marszałkowski chce postawić na partnerstwo publiczno-prywatne. Według wstępnych szacunków, jeżeli winnicę uda się dobrze wypromować, może przyciągać setki miłośników wina i przynosić spore zyski dla przedsiębiorców działających w branży turystycznej i gastronomii.

     – Są inwestorzy zainteresowani budową hoteli w tym rejonie. Przeznaczamy spore środki finansowe na promocję szlaku wina i miodu, bo bez takiej promocji świat się nie dowie, że w regionie lubuskim w Polsce może posmakować znakomitego wina – zauważa marszałek Polak.

    Za pomocą wina region na razie promuje się w Polsce i na zachodzie Europy. Trunki produkowane w Lubuskiem prezentowane są m.in. na targach we Francji i Włoszech. Samorządowcy nawiązali również współpracę ze startującymi w tej branży winiarzami z czeskich Moraw czy Słowacji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

    Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

    Infrastruktura

    Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

    W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

    Konsument

    Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

    Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.