Newsy

Sankcje na Iran - cena ropy 250 dol. za baryłkę?

2011-12-06  |  00:42
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Szczęśniak
Funkcja:Ekspert rynku paliw i gazu

Gdyby na rynek światowy przestało płynąć – nawet na krótki okres – 40 procent ropy handlowanej na świecie to ten rynek pogrążyłby się w chaosie  - uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Ceny ropy na światowcyh giełdach rosną i rosnąć będą, póki nie zniknie zagrożenie nałożenia sankcji energetycznych na Iran przez UE i USA. Iran straszy, że ceny baryłki poszybują w górę.

Iran straszy skutecznie, ponieważ ma narzędzia w ręku. Cieśnina Ormuz, przez którą przepływa około 40 procent światowego handlu ropą naftową jest w zasięgu Iranu i za pomocą 2 lub 3 rakiet tę cieśninę można zablokować. Dlatego Iran może straszyć i na przykład Stany Zjednoczone od wielu dziesięcioleci obawiają się tej broni naftowej, ponieważ ta broń jest skuteczna -  ostrzega Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

- Jeśli USA i kraje europejskie zdecydują się na sankcje obejmujące zakup irańskiej ropy, cena baryłki tego surowca wzrośnie do 250 dolarów – straszy szef komisji gospodarczej irańskiego parlamentu, Arsalan Fathipour.

- Trudno powiedzieć, jakie by były dzisiaj ceny ponieważ z pewnością Państwa takie jak Unia Europejska czy Stany Zjednoczone zwolniłyby własne rezerwy, które z pewnością wystarczą nam na kilka dobrych miesięcy. I z drugiej strony można by wprowadzić zakaz handlu spekulacyjnego papierami ropy naftowej. W związku z tym te efekty typu cena są nieprzewidywalne. Natomiast przewidywalny jest chaos tego rynku i konieczność na przykład uwolnienia rezerw, czy to Europy, czy Stanów Zjednoczonych – przekonuje Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Jedna piąta (18 proc.) irańskiego eksportu ropy trafia do krajów UE. Największymi odbiorcami są Chiny, Indie i Japonia.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.