Newsy

Aptekarze chcą zakazu reklamy tylko dla leków refundowanych

2013-10-30  |  06:35

Tylko reklama leków refundowanych powinna być zakazana – uważają przedstawiciele branży farmaceutycznej i postulują zmiany w ustawie refundacyjnej. Obecnie obowiązujący zakaz reklamy aptek i wszystkich leków w nich sprzedawanych, także tych bez recepty, utrudnia aptekom prowadzenie działalności gospodarczej. Co ciekawe, do uchwalenia tego zakazu przyczyniła się Naczelna Izba Aptekarska, która zaproponowała ten zapis na ostatnim etapie prac nad ustawą.

 – Izba Aptekarska nie była uprzejma poinformować nikogo wcześniej, że chce taki projekt zaprezentować w trakcie obrad nad ustawą refundacyjną. To zostało ad hoc przedstawione w Sejmie i przegłosowane. Myślę, że m.in. dlatego, że była stosunkowo mała wiedza na temat tego, czemu to ma służyć. Bardziej kojarzono to z ograniczeniem reklamy leków refundowanych, ale w momencie wprowadzenia sztywnych marż i sztywnych cen ten problem sam się rozwiązał – przypomina Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej „Farmacja Polska” w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Ministerstwo Zdrowia pracuje obecnie nad nowelizacją ustawy refundacyjnej. Część aptekarzy apeluje o przywrócenie poprzednich zapisów w tym zakresie.

 – Uważamy, że jedynym rozwiązaniem jest powrócenie do starego zapisu, mądrego zapisu, który był w ustawie refundacyjnej, że zakazuje się reklamy leków refundowanych – apeluje Irena Rej.

W opinii Izby obecny przepis ogranicza swobodę prowadzenia działalności gospodarczej przez aptekarzy, którzy – jak wszyscy inni przedsiębiorcy – w sprawach gospodarczych powinni kierować się ustawą o działalności gospodarczej. Zdaniem Ireny Rej, nieporozumieniem jest narzucanie zakazu reklamowania swojej działalności. 

 – Pacjenci dzisiaj niektóre leki bez recepty mogą kupować także w sieciach pozaaptecznych, więc zaczyna się konkurencja nie między aptekami, a między supermarketami a aptekami. To jest chyba najgorsze, co może być, bo w aptece pacjent ma szanse dopytać się, po co ten lek, na co, czy on może go przyjmować z innymi lekami; w supersamie nikt na jego pytanie nie odpowie – podkreśla Rej.

Dodaje, że w ten sposób często pacjent przepłaca za leki, gdyż apteka nie ma możliwości, żeby poinformować go, że dany lek jest tańszy niż w sklepie obok. Brak informacji o cenach powoduje też, że często pacjenci wędrują od apteki do apteki lub do sklepu w poszukiwaniu tańszego leku.

 – Można ograniczać jakąkolwiek działalność, nawet informacyjną, jeżeli ona jest szkodliwa, jeżeli by wywołała panikę wśród ludzi, jeżeli nawoływałaby do jakichś niepożądanych zachowań itd., to wtedy oczywiście tak. Natomiast ta ustawa miała być przyjazna dla pacjenta, miała pomagać, żeby on nie musiał biegać po całej Warszawie, szukać, gdzie mają tańsze leki bez recepty, gdzie może kupić np. leki homeopatyczne, które nie są wszędzie sprzedawane – taki był jej cel – podkreśla prezes Izby.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.