Newsy

Co roku na raka piersi zapada 17 tys. kobiet, a u co trzeciej z nich choroba rozwija się do postaci zaawansowanej. Kluczowe jest wsparcie bliskich, zwłaszcza partnera

2017-10-04  |  06:40
Mówi:prof. Jacek Jassem, onkolog, Gdański Uniwersytet Medyczny

Agata Polińska, wiceprezes zarządu, Fundacja Onkologiczna Osób Młodych „Alivia”

Funkcja:Anna Kupiecka, prezes zarządu Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej

Jakub Popławski, producent kalendarza „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa."

  • MP4
  • W Polsce rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem u kobiet i drugą nowotworową przyczyną ich śmierci. U co trzeciej chorej rozwija się do postaci zaawansowanej. Temat choroby nowotworowej to często temat tabu, jednak nawet jej zaawansowany stopień pozwala prowadzić w miarę normalne życia. Obok odpowiedniego leczenia ogromne znaczenie ma tu wsparcie bliskich, przede wszystkim partnera. O tym, dlaczego jest to istotne i jak mądrze wspierać chore, informuje kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, której druga edycja właśnie ruszyła.

    – Rak piersi to najczęstszy nowotwór u kobiet. Odnotowujemy ok. 17 tys. nowych zachorowań rocznie. To nowotwór dobrze rokujący, ale nieuchronnie część chorych będzie miało nawrót. Rocznie notujemy około 6 tys. zgonów z tego powodu. Nawrót może się pojawić późno, nawet po dziesiątkach lat – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes prof. Jacek Jassem, onkolog z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

    W Polsce rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się u ok. 30 proc. chorych. U 5–10 proc. rozpoznawany jest, gdy choroba dała już przerzuty do innych organów. Jak zaznacza ekspert, problemem w Polsce jest stosunkowo późna wykrywalność choroby. Konieczne jest podnoszenie świadomości kobiet o konieczności robienia badań przesiewowych, bezpłatnych dla wszystkich kobiet w wieku 50–69 lat, a w przypadku wykrycia choroby – zgłoszenia się do specjalistycznego ośrodka z odpowiednim wyposażeniem i doświadczeniem.

    – W Polsce wyniki leczenia są mniej więcej o 10 proc. gorsze niż w innych krajach, wynika to z tego, że po pierwsze rak jest później rozpoznawany, po drugie nieco mniejsze są możliwości lecznicze. Chcielibyśmy oczywiście mieć wszystkie nowe leki dostępne w niektórych krajach. W Polsce pojawiają się one stopniowo, ale warto byłoby mieć jeszcze kilka z nich w swoim arsenale – mówi prof. Jacek Jassem.

    Nowotwory to druga, po chorobach krążenia, najczęstsza przyczyna śmierci w Polsce. Wciąż jednak często jest to temat tabu, a diagnoza jest traktowana jak wyrok. Nie zawsze jednak nowotwór oznacza śmierć, bo dzięki szybkiej diagnostyce i nowoczesnym terapiom rak coraz częściej jest chorobą przewlekłą.

    – Im częściej będziemy mówili o tym, że dobrze prowadzona nawet zaawansowana choroba nowotworowa umożliwia zwyczajne życie, chodzenie do pracy, tym szybciej społeczeństwo zaakceptuje takie osoby wokół siebie i będzie je traktować zwyczajnie, bo tego chyba wszyscy potrzebujemy, zwłaszcza osoby chore – zauważa Agata Polińska, wiceprezes zarządu Fundacji Onkologicznej Osób Młodych „Alivia”

    Chore kobiety potrzebują wsparcia rodziny i przyjaciół. Szczególnie ważna rola spoczywa na partnerach, którzy często motywują do dalszej walki, pocieszają, starają się wprowadzić do domu normalność.

    – Rola mężczyzn jest podwójnie ważna w naszej rzeczywistości, ponieważ lekarzami zazwyczaj są mężczyźni. Gdy nie ma mężczyzny przy boku kobiety, dialog z lekarzem bywa niepełny. Gdy pojawia się partner, lekarz ma poczucie, że leczy nie tylko tę partnerkę, lecz także całą jej rodzinę i wie, że chora może liczyć na partnera. Dla lekarza to też ważny aspekt – wiedzieć, że jeśli odsyła człowieka po chemioterapii do domu, to będzie miał kogoś, kto zaparzy choćby herbatę – tłumaczy Agata Polińska.

    W społeczeństwie wciąż pokutuje stereotyp, że rak piersi jest sprawą wyłącznie kobiecą, a mężczyzn trzeba trzymać od choroby jak najdalej. Eksperci przekonują jednak, że rola mężczyzny jest nie do przecenienia, zwłaszcza że często to właśnie oni wykrywają zmiany w piersi partnerki, a ich wsparcie jest istotnym elementem terapii.

    Uruchomiona właśnie druga edycja kampanii edukacyjnej „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, której partnerem jest Novartis Oncology, ma pomóc mężczyznom włączyć się w proces profilaktyki raka piersi, a także wesprzeć ich, gdy muszą stawić czoło chorobie partnerki.

     Przesłanie kampanii jest krótkie: „Kobiety, badajmy się, pamiętajmy o profilaktyce! Mężczyźni, pomagajcie nam w tym i wspierajcie nas na każdym etapie choroby i leczenia!” Kiedy kobieta zachoruje i nowotwór jest wcześnie rozpoznany, warto w proces leczenia zaangażować całą rodzinę, także mężczyznę. Trudnym momentem jest zwłaszcza diagnoza o chorobie w stanie zaawansowanym. Wsparcia potrzebuje wówczas zarówno kobieta, jak i mężczyzna –podkreśla Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, organizatora kampanii.

    Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu, czyli crossfitu, co ma symbolizować hartowanie ducha i ciała, codzienną walkę ze słabościami oraz dążenie do niezwykłej sprawności fizycznej i emocjonalnej. Elementem kampanii jest kalendarz z udziałem crossfitowców. W tegorocznej sesji zdjęciowej wzięło udział 12 sportowców z całej Polski, w tym dwóch zwycięzców ogólnopolskiego naboru. Dochód ze sprzedaży kalendarza zostanie przekazany na rzecz kobiet w zaawansowanym stadium choroby i wsparcia ich partnerów.

     Kobiety często boją się zgłosić do lekarza, nie wiedzą, co będzie dalej z ich życiem, nie mają pewności, że mężczyzna się nimi zaopiekuje, boją się zostać z problemem same. Staramy się przekazać kobietom, że mężczyźni będą o nie dbali. Taka jest rola mężczyzny, którego przedstawiamy w naszym kalendarzu – tłumaczy Jakub Popławski, producent kalendarza. – Nakłaniamy mężczyzn do tego, aby w życiu codziennym mieli wiedzę na temat raka piersi, żeby umieli rozmawiać o tym ze swoją partnerką, aby byli czujni i zachęcali kobiety do systematycznych badań piersi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

    Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

    Edukacja

    Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

    Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

    Transport

    Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

    Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.