Mówi: | Adrianna Sobol, psychoonkolog Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej Jakub Popławski, Project Manager kalendarza „Power of Community 2020” |
Rak piersi dla Polek to wciąż temat tabu. Strach przed chorobą i reakcją bliskich powstrzymuje je przed regularnymi badaniami
Mimo świadomości na temat konieczności wykonywania samobadania piersi oraz niezbędnych badań takich jak USG, czy mammografia, Polki nadal nie wykonują regularnych badań. Najczęstszymi powodami są lęk przed otrzymaniem diagnozy, trudnym leczeniem, naznaczeniem społecznym, czy obawa przed brakiem dostępu do terapii. Ten lęk każdego roku skutecznie powstrzymuje Polki przed regularnymi badaniami, rozmową o zdrowiu, a także poinformowaniem najbliższych o diagnozie raka piersi. Choroba jest wciąż tematem tabu, szczególnie gdy diagnoza ma postać zaawansowaną.
Eksperci podkreślają jednak, że rak piersi wykryty we wczesnym stadium, kiedy zmiany mają poniżej 1 cm, jest prawie całkowicie uleczalny, a obok właściwego leczenia pacjentki potrzebują też wsparcia swoich rodzin i partnerów.
– Profilaktyka raka piersi jest niezmiernie ważna, bo nowotwór wychwycony na wczesnym etapie jest niemal w 100 procentach wyleczalny. Niestety, wiemy że kobiety w Polsce nie do końca korzystają z tej wiedzy, nawet jeśli ją posiadają. Boją się śmierci, stygmatyzacji, własnych lęków i wreszcie, boją się tego, jak będzie wyglądało ich leczenie. Boją się okaleczenia i tego, że emocjonalnie sobie nie poradzą. Często doprowadzają do takiego momentu, w którym potrzebne jest już radykalne leczenie. Wielu takich przypadków można by uniknąć, gdyby guz został wykryty na wczesnym etapie. Zmiany w piersi powyżej jednego centymetra wymagają już większych ingerencji i długotrwałego leczenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Od początku działalności Fundacji OnkoCafe nadrzędnym celem jest budowanie świadomości na temat profilaktyki i istotności wczesnego wykrywania raka piersi. Te działania Fundacja łączy ze zwiększaniem społecznego zrozumienia potrzeb kobiet z zaawansowaną lub przerzutową postacią tej choroby. Tegoroczny, najnowszy spot kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” pokazuje, że największym marzeniem kobiet chorujących na zaawansowaną postać raka piersi może stać się wpisanie do kalendarza wakacyjnego wyjazdu, czy zaplanowanie przyjęcia urodzinowego dla dzieci. Niepewność jutra sprawia, że nadal są niedostrzegane przez społeczeństwo. Pacjentki, zmagając się z rakiem piersi, chcą żyć, pracować, kochać i być kochane.
– Rak piersi to wciąż temat tabu, który paraliżuje niejedną pacjentkę, niejedną rodzinę. Tak naprawdę staramy się unikać tego tematu, nie mówić o chorobie ani o profilaktyce, bo się boimy. Obawiamy się jakie będą konsekwencje choroby, leczenia. Niestety, fakt że nie poruszamy tego tematu nie sprawia, że problem znika. Chociaż tak wiele mówimy o chorobach nowotworowych – to ten strach, obawy i nieumiejętność rozmawiania z pacjentami wciąż istnieją – mówi Adrianna Sobol, psychoonkolog z Fundacji OnkoCafe.
Podkreśla również, że – oprócz właściwego leczenia – pacjentki potrzebują wsparcia rodziny i przyjaciół. Szczególna rola spoczywa na ich rodzinach, znajomych i partnerach, którzy wspierają i motywują do walki z chorobą.
– Najważniejsze, aby kobieta wiedziała, że mężczyzna jest przy niej. Nieważne co będzie się z nią działo, czy pójdzie na miesiąc do szpitala, czy będzie w złej formie – powinna wiedzieć, że obok niej jest mężczyzna, który jest wsparciem dla niej i rodziny. Dlatego na naszej stronie internetowej Breastfit.pl dajemy mężczyznom wskazówki jak rozmawiać na trudne tematy oraz jak pomóc kobiecie komfortowo przebrnąć przez proces leczenia – mówi Jakub Popławski, Project Manager kalendarza „Power of Community 2020” realizowanego w ramach kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”.
Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” ma zachęcić kobiety do profilaktyki raka piersi i systematycznych badań, a z drugiej strony – zwiększyć świadomość wagi wsparcia kobiety przez mężczyznę w trakcie choroby. Dlatego kampania jest skierowana zarówno do kobiet, jak i do mężczyzn. W tegorocznej edycji po raz 4. powstanie charytatywny kalendarz „Power of Community 2020”.
– Chcemy, żeby mężczyźni wzięli ciężar choroby również na swoje barki i dali kobiecie pewność, że wszystko jest pod kontrolą. Zachęcamy mężczyzn, aby – jeśli nie wiedzą, co zrobić w danej sytuacji – szukali pomocy i porady, żeby być wsparciem dla swojej partnerki – podkreśla Jakub Popławski.
Jak wynika z danych Globocan, międzynarodowej agencji ds. badań nad rakiem, rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem wśród kobiet na świecie – rocznie rozpoznaje się około 2 mln nowych przypadków. W Polsce stanowi ok. 23 proc. wszystkich zachorowań na nowotwory złośliwe u kobiet. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, w 2016 roku u Polek wykryto blisko 19 tysięcy nowotworów piersi oraz uznano go za przyczynę prawie 6,5 tys. zgonów. Do postaci zaawansowanej rak piersi rozwija się aż u 30 proc. kobiet – wynika z raportu Niewidoczna kobieta. Dzieje się tak ponieważ nadal wykrywany jest na zbyt późnym etapie – u około 5-10 proc. pacjentek dopiero wówczas, gdy choroba daje przerzuty do innych organów.
– Gros pacjentek jest dobrze zaopiekowanych, niemniej w Europie leczy się trochę inaczej. Pacjentki w Europie czy Stanach Zjednoczonych mają szybszy dostęp do leków. Natomiast w Polsce dostęp do nowoczesnych, często przełomowych terapii mamy dopiero po kilkunastu miesiącach albo i po kilku latach od momentu, kiedy zostaną zarejestrowane – mówi Anna Kupiecka.
Przykładem jest grupa pacjentek z HER-ujemnym hormonozależnym rakiem piersi, których standard opieki jest podobny, jak ponad dekadę temu.
– Te pacjentki są często niepotrzebnie leczone chemioterapią, która ogromnie obciąża i wyniszcza organizm – podkreśla Anna Kupiecka. – Wierzymy, że sytuacja ulegnie zmianie już 1 września.
Czytaj także
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-04-15: Bioinformatyczne narzędzia ułatwiają diagnostykę opartą na danych genetycznych. W Polsce dostęp do niej wciąż jest niewystarczający
- 2024-04-10: Badania kliniczne są często jedyną szansą na dostęp do innowacyjnego leczenia. Polska notuje dynamiczny wzrost liczby ich rejestracji
- 2024-04-05: Dostęp do badań profilaktycznych i skutecznych terapii największymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia. Polska prezydencja w UE może być okazją do zmian w tym zakresie
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Zagranica
Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.
Infrastruktura
Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.