News powiązane z handel detaliczny w Polsce
2025-01-13 | 06:20
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
2023-05-29 | 06:20
Handel
Wysoka inflacja zachwiała priorytetami konsumentów przy wyborze produktów. „Zielona” zmiana zachodzi jednak także w handlu
Kryteria ESG stają się częścią strategii świata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnącej inflacji konsumenci uważniej przyglądają się cenom, to kwestie jakości, ekologii i etyki firm będących właścicielami sklepów pozostają dla nich istotne. Pandemia, która spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw, przekierowała uwagę logistyków na lokalne źródła zaopatrzenia, a to trend współgrający z ekologią ze względu na ograniczenie śladu węglowego.
2017-03-16 | 06:40
Handel
Handel w tarapatach. Zadłużenie firm z branży 2,5 razy większe niż dwa lata temu
Mimo zawieszenia podatku handlowego sytuacja firm handlowych cały czas się pogarsza. W styczniu ich zadłużenie wyniosło blisko 2,3 mld zł i było przeszło dwuipółkrotnie wyższe niż w marcu 2015 roku – wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i Polskiej Izby Handlu. Liczba zalegających z płatnościami firm przekroczyła 78 tys., zaś przeterminowanych zobowiązań odnotowano ponad 320 tys.
2017-03-16 | 06:30
Handel
Małe firmy wciąż niechętnie przyjmują płatności kartą. Sytuację mogą zmienić kasoterminale
Brak możliwości płacenia kartą zniechęca konsumentów, co dla sklepu może oznaczać stratę klienta. Mimo to mali detaliści niechętnie inwestują w terminale płatnicze. Odsetek firm akceptujących płatności kartą wynosi kilkanaście procent wśród przedsiębiorców, którzy mają kasy fiskalne. Główną barierą są wysokie koszty związane z dzierżawą terminala. Te statystyki zmienić mogą kasoterminale, czyli urządzenia łączące funkcjonalność drukarki fiskalnej i terminala.
2017-01-03 | 06:50
Regionalne - Podlaskie
Zarządcy centrów handlowych będą rozbudowywać i modernizować istniejące obiekty. Największy potencjał mają galerie w centrach miast
Na rynku powierzchni handlowych przybywać będzie inwestycji w modernizację i rozbudowę istniejących obiektów – oceniają przedstawiciele Atrium Group. Zarządca 21 galerii handlowych w Polsce chce w kolejnych kilku latach powiększyć swoje obiekty o ok. 70 tys. mkw. powierzchni najmu brutto (GLA). Łączna wartość planowanych przez spółkę inwestycji wyniesie ok. 120 mln euro i obejmie rozbudowę warszawskich centrów handlowych Atrium Promenada i Atrium Targówek, przebudowę Atrium Reduta oraz modernizację Atrium Biała w Białymstoku.
2016-12-13 | 06:30
Handel
Rosną wydatki świąteczne Polaków. W tym roku przecięta rodzina na przygotowanie wigilii przeznaczy 1 475 zł, o 112 zł więcej niż rok wcześniej
Wydatki na organizację przyjęcia wigilijnego w tym roku będą o około 8 proc. wyższe niż w 2015 roku. Przeciętna polska rodzina zamierza przeznaczyć na ten cel nieco ponad 1 475 zł, o 112 zł więcej niż dwanaście miesięcy temu. Ale nakłady beneficjentów programu Rodzina 500 plus będą większe i zamkną się kwotą wyższą niż 1700 zł. Większość zostanie wydana na kupno produktów spożywczych.
2016-12-05 | 07:00
Handel
Makro Cash & Carry rozwija sprzedaż w formie dostaw. Sieć hurtowni chce w ten sposób wyjść poza obszar typowej działalności samoobsługowej
Coraz ostrzejsza walka o klienta na rynku samoobsługowej sprzedaży hurtowej wymusza konieczność położenia nacisku na jakość oferowanych towarów. Polski oddział Makro Cash & Carry uruchamia także drugi kanał sprzedaży w formie dostaw. Chce dzięki niemu wyjść poza obszar typowej działalności samoobsługowej.
2016-12-05 | 06:40
Bankowość
Polacy nie chcą się zapożyczać na organizację świąt. Często jednak z opóźnieniem opłacają grudniowe rachunki i raty
Boże Narodzenie jest najbardziej lubianym przez Polaków świętem religijnym. Obchodzić je będzie w tym roku 94 proc. z nich. Na organizację świąt planują wydać średnio 820 zł. Zdecydowana większość pokryje wydatki z własnych oszczędności, choć czasem zrobią to kosztem rachunków czy rat kredytów. Jednocześnie tylko 4 proc. Polaków zamierza na wydatki świąteczne zaciągnąć pożyczkę.
2016-11-16 | 06:40
Handel
Ochrona galerii handlowych to duże wyzwanie dla ich zarządców. Wymaga podobnych środków i rozwiązań jak ochrona małego miasta
Na polskim rynku jest prawie 500 centrów handlowych, a kolejne kilkadziesiąt jest w budowie. Ochrona tego typu obiektów to duże wyzwanie. Zarządcy nieruchomości i firmy ochraniające galerie handlowe muszą się mierzyć z takimi zagrożeniami, jak kradzieże, napaści, zagrożenia pożarowe, awarie, ale również działalność grup przestępczych czy akty terroru. Obie strony podkreślają, że kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym są odpowiednie procedury i komunikacja.
2016-10-11 | 06:35
Handel
80 proc. konsumentów korzysta z programów lojalnościowych. Wolą zwrot części wydatków niż zbieranie punktów
Tradycyjne, wspierające powtarzalność zakupów programy lojalnościowe są coraz mniej atrakcyjne dla konsumentów, ponieważ korzyści są odroczone w czasie. Rośnie natomiast popularność takich akcji, które oferują od razu wymierne profity, np. serwisów cashbackowych oferujących zwrot części wydatków. Polacy chętniej wybierają programy, przy których nie muszą pamiętać o zaoferowanych promocjach i które nie wymagają przywiązania tylko do jednej marki.
2016-10-05 | 06:30
Handel
W branżach kosmetycznej i modowej rozpoczyna się boom na polskie produkty. Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy w handlu detalicznym
W handlu detalicznym coraz wyraźniejsze są postawy akcentujące przywiązanie do polskich produktów. Polacy dobrze rozumieją pojęcie konsumenckiego patriotyzmu i starają się stosować je w praktyce. W niektórych branżach jest istny boom na polskie produkty, m.in. w spożywce, w innych dopiero takie zainteresowanie się pojawia. Widać je m.in. w branżach modowej i kosmetycznej. Wciąż jednak polska marka nie jest zbyt silna na rodzimym rynku, co nie sprzyja jej ekspansji zagranicznej.
2016-09-12 | 07:00
Handel
M. Krajczewski: podatek handlowy najmocniej uderzy w małe sklepy spożywcze
Podatek handlowy, który wszedł w życie 1 września tego roku, nie wpłynie zasadniczo na kondycję handlu w Polsce – uważa Michał Krajczewski z Biura Maklerskiego Banku BGŻ. Jego zdaniem największe problemy z utrzymaniem dodatniego wyniku finansowego będą mieć sklepy sprzedające żywność w kanale tradycyjnym.
2016-09-09 | 07:00
Handel
Branża handlowa w zadyszce. Wyniki finansowe spółek za pierwsze półrocze były mieszane z przewagą rozczarowań
Obłożona nowym podatkiem branża handlowa notuje gorsze wyniki finansowe. Zysk spółki Eurocash spadł o ponad 15 proc., Emperia zarobiła mniej o prawie połowę. Zdaniem Michała Krajczewskiego z Biura Maklerskiego banku BGŻ BNP Paribas przyczynił się do tego spadek wartości złotego wobec głównych walut, głównie dolara i euro.
2016-08-26 | 06:30
Konsument
Polacy uwielbiają promocje i potrafią z nich korzystać. Duże znaczenie ma sposób ich prezentacji
Najchętniej Polacy korzystają z obniżek cenowych – to forma preferowana przez ponad dwie trzecie konsumentów. Skuteczność promocji zależy jednak w dużej mierze od prezentacji ceny. Właściwa komunikacja wartości produktu lub usługi może zwielokrotnić korzyści przedsiębiorcy, dlatego coraz więcej z nich wdraża strategie pricingowe. Jedną z popularnych taktyk są popularne końcówki 99 groszy, zamiast pełnych kwot.
2016-07-13 | 06:55
Handel
Program „Rodzina 500 plus” wpłynie na zmianę preferencji zakupowych Polaków
Jak wynika z obserwacji sieci handlowych, większe możliwości finansowe już zmieniły preferencje zakupowe konsumentów – kupują oni bardziej świadomie i stawiają częściej na zdrową żywność. Aż 2/3 badanych wskazuje stosunek jakości do ceny jako istotną przesłankę przy wyborze produktu. Do końca czerwca w ramach rządowego programu „Rodzina 500 plus” gospodarstwa domowe otrzymały ponad 4,1 mld zł.