Przegląd mediów

lipiec 2021

Czasowa rejestracja auta w Polsce przed jego sprzedażą, nie może powodować odmowy zwrotu akcyzy

2021-07-13  |  10:34
Przegląd mediów

Firma handlująca autami w czerwcu 2019 r. kupiła samochody i zarejestrowała je czasowo w kraju, a miesiąc później wywiozła za granicę i sprzedała w ramach WDT. Przedsiębiorca zwrócił się do organu o zwrot zapłaconej akcyzy, powołując się na art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jednak fiskus stwierdził, że właśnie w oparciu o ten przepis firmie zwrot się nie należy, bowiem dokonała rejestracji w kraju przed przeprowadzeniem WDT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stanął po stronie przedsiębiorcy, stwierdzając, że: „Brak jest podstaw do tego, aby a priori założyć, że czasowa rejestracja samochodu osobowego stanowi o jego konsumpcji na terytorium kraju” (wyrok WSA w Poznaniu z 7 kwietnia 2021 r., sygn. akt III SA/Po 546/20).

Przepis art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi: „Podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego” (Dz.U. 2009, nr 3, poz. 11, ze zm.).

Przedsiębiorca wystąpił o zwrot akcyzy

W oparciu o ten właśnie przepis jedna z firm handlujących autami wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o zwrot zapłaconej na terytorium kraju akcyzy od nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych, które następnie były przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy. Naczelnik odmówił zwrotu, wskazując, że auta zostały zarejestrowane na terytorium Polski przed ich wewnątrzwspólnotową dostawą. Dlaczego?

Czasowa rejestracja

Firma zakupiła samochody w czerwcu 2019 r. i jeszcze tego samego miesiąca zarejestrowała je czasowo na terytorium kraju w oparciu o art. 74 ust. 2 pkt 2b ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W lipcu 2019 r. sprzedała pojazdy i wywiozła za granicę w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zgodnie z przywołanym przepisem prawa drogowego na wniosek właściciela pojazdu dokonuje się czasowej jego rejestracji w celu umożliwienia przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Polski.

Dyrektor izby skarbowej, jako organ drugiej instancji, poparł stanowisko naczelnika urzędu skarbowego, wskazując, że ponieważ w dniu dokonywanej przez firmę dostawy WDT auta były już zarejestrowane w Polsce w rozumieniu art. 107 ust. 1 ustawy akcyzowej, to właśnie z uwagi na brzmienie tego przepisu przedsiębiorca nie będzie uprawniony do uzyskania zwrotu zapłaconej akcyzy.

Sąd po stronie przedsiębiorcy

Przedsiębiorca postanowił wnieść do sądu skargę na takie rozstrzygnięcie fiskusa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł, że organy skarbowe dokonały błędnej wykładni art. 107 ust. 1 ustawy akcyzowej. Wskazał też, że dyrektor izby skarbowej przyjął jedynie językową wykładnię tego przepisu, z której wynika, że wszelka wcześniejsza rejestracja samochodu wyklucza możliwość uzyskania zwrotu akcyzy. Natomiast powinno się ten przepis interpretować z uwzględnieniem istoty samego podatku akcyzowego, stosując wykładnię funkcjonalną.

WSA wskazał, że akcyza jest podatkiem nakładanym na konsumpcję oznaczonych towarów. W sytuacji, gdy pomimo zapłaty tego podatku nie doszło jednak do konsumpcji towaru na terytorium kraju, ustawodawca przewidział możliwość uzyskania jego zwrotu. Zatem warunek „niezarejestrowania” pojazdu zgodnie z przepisami prawa drogowego należy interpretować z zachowaniem zasady konsumpcyjności podatku akcyzowego oraz treści aktu rejestracji pojazdu określoną również tymi przepisami. Sąd, uchylając zaskarżoną decyzję organu podatkowego, orzekł, że wykładnia regulacji dotyczących zwrotu akcyzy od samochodów osobowych nie może skutkować obciążaniem tym podatkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą sprzedaży tych pojazdów, którzy nie są przecież ich konsumentem końcowym.

Czasowa rejestracja (…) nie przesądza o otworzeniu prawnej nieograniczonej możliwości konsumpcji samochodu osobowego na terytorium kraju, co więcej jedna z przyczyn rejestracji czasowej (rejestracja w celu umożliwienia wywozu pojazdu za granicę) expressis verbis wskazuje, że konsumpcja pojazdu nastąpi poza granicami kraju, a czasowa rejestracja pojazdu jest tylko przejawem wyboru sposobu wywozu pojazdu. (…) czasowa rejestracja (…) nie stanowi sama przez się przeszkody do dokonania zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego uprzednio na terytorium kraju (wyrok WSA w Poznaniu z 7 kwietnia 2021 r., sygn. akt III SA/Po 546/20).

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 13 lipca

Medium

Więcej ważnych informacji

Złote Spinacze 2021

Transport

Pandemia wzmocniła rolę portów morskich w transporcie. Szczecin i Świnoujście notują kolejny miesiąc wzrostów

Lipiec był kolejnym z rzędu miesiącem wzrostów w przeładunkach towarów w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Po pierwszej połowie roku wzrost był na poziomie 11,5 proc. Jeśli ta dynamika się utrzyma, obecny rok prześcignie 2019 rok. Perspektywy są jeszcze lepsze, bo kolejne inwestycje zwiększają możliwości obu portów. Ubiegły rok, chociaż zamknął się na niewielkim minusie, pokazał, jak ważna jest rola portów morskich w krajowym transporcie.

Konsument

Coraz więcej nieruchomości w Polsce jest smart. Polacy najczęściej inwestują w inteligentne systemy zarządzania oświetleniem i ogrzewaniem

40 proc. Polaków użytkuje urządzenia, które są uważane za elementy inteligentnego domu – wynika z badania Somfy, dostawcy rozwiązań automatyki domowej i smart home. Co więcej, 60 proc. użytkowników zamierza dalej inwestować w unowocześnianie swoich nieruchomości. Kierunkiem rozwoju smart home jest integracja wszystkich urządzeń i sterowanie nimi za pomocą aplikacji czy asystenta głosowego. – Konsumenci zaczynają rozumieć, że smart home to nie tylko pojedyncze rozwiązanie, ale cały ekosystem, który można dostosować do stylu życia mieszkańców – mówi Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający Somfy Polska.

Ochrona środowiska

Od 14 do 36 tys. górników będzie potrzebować wsparcia na rynku pracy. Wielu znajdzie zatrudnienie w energetyce odnawialnej

Do końca tej dekady od 14 do 36 tys. górników będzie potrzebować wsparcia na rynku pracy: przebranżowienia, relokacji do innych kopalni albo wcześniejszego odejścia na emeryturę. Jednocześnie do tego czasu na Śląsku istnieje możliwość stworzenia nawet 75–85 tys. nowych miejsc pracy, a największe szanse na zastąpienie górniczych etatów mają budownictwo, przetwórstwo przemysłowe i energetyka oparta na OZE – pokazują szacunki Instytutu Badań Strukturalnych. – Nie wolno tracić czasu, trzeba od razu przystąpić do tych działań. One muszą być podejmowane stopniowo, bez gwałtownych ruchów, każdy  obawia się pogorszenia sytuacji materialnej i utraty pracy – podkreśla prezes zarządu ILF Consulting Engineers Polska, Andrzej Dercz.

Konsument

Prawie połowa Polaków chce żyć bardziej ekologicznie, nawet jeśli oznacza to wyrzeczenia. Proekologicznego podejścia oczekują również od firm

Rośnie świadomość ekologiczna Polaków. 47 proc. społeczeństwa deklaruje, że zmieniłoby styl życia na bardziej ekologiczny, nawet jeśli wiązałoby się to z wyrzeczeniami i mniejszą wygodą – wynika z badania Barometr Providenta. Najczęściej wskazywane działania podejmowane na rzecz środowiska to segregowanie odpadów, oszczędzanie wody i rezygnacja z plastiku. Proekologicznego podejścia Polacy oczekują również od firm. Chcieliby także pracować w otoczeniu roślinności. Dziś połowa badanych wskazuje, że w ich miejscu pracy nie ma w ogóle roślin lub jest ich za mało.