Przegląd mediów

styczeń 2019

Dział Powierzchni Biurowych Colliers International z nowym rekordem

2019-01-17  |  11:53
Do pobrania

    JPG 0.88 MB

To wynik o 13% lepszy niż w ubiegłym roku, który przyniósł Działowi Powierzchni Biurowych kolejny rekord.

Zespoły reprezentujące najemców oraz właścicieli nieruchomości przeprowadziły w 2018 roku łącznie blisko 230 transakcji. Po stronie reprezentacji najemcy dominowały relokacje, które stanowiły niecałe 31% wszystkich transakcji, renegocjacje (24%) oraz renegocjacje wraz z ekspansją (ponad 18%). Nowe umowy najmu stanowiły niecałe 18%. W strukturze kontraktów po stronie reprezentacji właściciela największy udział miały nowe umowy (40%) oraz renegocjacje wraz z ekspansją (37%).

— Relokacje firm stanowią coraz większy udział w rynku. W minionym roku podpisaliśmy tego typu umowy na ponad 77 tys. mkw., z czego 95% w Warszawie. To wynik szybko rosnącej podaży na rynku biurowym i coraz większego wyboru wśród efektywnych kosztowo i powierzchniowo budynków, do których najemcy chętnie się przenoszą. W tym roku ten trend z pewnością się utrzyma, gdyż na rynku powstaje kilka dużych inwestycji biurowych lub o funkcjach mieszanych. W 2018 roku wciąż obserwowaliśmy zainteresowanie Warszawą dużych międzynarodowych korporacji. Dużą popularnością wśród najemców cieszą się lokalizacje centralne i okolice Ronda Daszyńskiego. Moim zdaniem rok 2019, a na pewno jego pierwsza połowa, będzie bardzo pracowita dla całego sektora powierzchni biurowych, gdyż w ubiegłym roku rozpoczęło się kilka dużych projektów z sektora finansowego i ubezpieczeniowego. Ponadto sektor cooworkingu i biur systemowych cały czas nie zwalnia tempa i widzimy ogromne zainteresowanie tego rodzaju najemców nowymi projektami — mówi Paweł Skałba, senior partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych.

Regiony prą do przodu

Najwięcej powierzchni biurowej Colliers wynajął w Warszawie (około 152,5 tys. mkw.), a wśród miast regionalnych na najwyższych pozycjach uplasowały się: Poznań (44,5 tys. mkw.), Kraków (34,5 tys. mkw.) oraz Wrocław (33,5 tys. mkw.).

— W tym roku pobiliśmy nasz ubiegłoroczny wynik, który był najlepszy wśród wszystkich firm doradczych działających na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce – mówi Robert Karniewski, senior partner, dyrektor Rynków Regionalnych w Colliers International. – Przez ostatnich 12 miesięcy zwiększyliśmy nasz udział w miastach regionalnych o 21%, zwłaszcza w Krakowie i Wrocławiu, gdzie w ubiegłym roku dostępne zasoby powierzchni biurowej przekroczyły 1 mln mkw. Co istotne, w ubiegłym roku położyliśmy duży nacisk na wyjście z naszymi usługami także na rynki, na których nie mamy biur regionalnych. W ten sposób, mając 6 biur w regionach, działaliśmy w 14 miastach. W ciągu dwóch najbliższych lat planujemy rozszerzyć naszą działalność na 22 miasta. Zintegrowane usługi oraz zwiększony zasięg terytorialny daje nam pozycję lidera, a naszym klientom pewność, że w całym kraju otrzymają wysokiej jakości standard sygnowany marką Colliers – dodaje.

Wśród największych transakcji najmu sfinalizowanych przez Colliers International w zeszłym roku można wymienić: najem 14 200 mkw. w Warszawie przez operatora powierzchni coworkingowych WeWork, umowę najmu 14 100 mkw. przez Nokia Solutions and Networks we Wrocławiu oraz najem 10 000 mkw. przez Santander Consumer Bank S.A. także we Wrocławiu.  

Reprezentacja właścicieli

W ubiegłym roku dużą aktywnością wykazał się zespół reprezentacji właścicieli nieruchomości, który wynajął niemal trzy razy więcej powierzchni niż w 2017 r. Gros transakcji eksperci Colliers przeprowadzili w Warszawie, jednak firma coraz wyraźniej zaznacza swoją działalność także w regionach.

— Poprzednie 12 miesięcy dla zespołu reprezentacji właściciela było wyjątkowe ze względu na bardzo duży wolumen przeprowadzonych  transakcji. W porównaniu z poprzednimi latami  mijający rok zamykamy spektakularnymi wzrostami oraz wynikiem na poziomie  blisko 90 tys. mkw. wynajętej powierzchni. Colliers sukcesywnie umacnia swoje pozycję jako doradcy w komercjalizacji budynków wysokościowych – ostatnie miesiące to aktywny najem kilku wież zarówno w formułach pre-let, jak i rekomercjalizacji. W 2019 rok wchodzimy z  portfelem  34 budynków w Warszawie (o łącznej powierzchni 450 tys.  mkw.) oraz w miastach regionalnych  (blisko 120 tys. mkw.). Plany na najbliższe miesiące to dalszy wzrost poprzez zwiększenie portfela reprezentowanych budynków  oraz koncentracja na jakości oferowanego serwisu – mówi Łukasz Żelezik, partner w Colliers International, dyrektor w Dziale Powierzchni Biurowych.

Za swoje wyniki Dział Powierzchni Biurowych Colliers International otrzymał w grudniu 2018 roku tytuł Działu Biurowego Roku w Polsce (Office Agency Team of the Year) w konkursie branży nieruchomości Eurobuild Awards 2018.  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 17 stycznia

Kalendarium

Transport

LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

– Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

Firma

Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

Transport

80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

Sport

Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.