Przegląd mediów

lipiec 2018

Fiskus kontroluje organizatorów wesel i pary młode – akcja świętokrzyskich organów podatkowych

2018-07-12  |  11:18
Przegląd mediów

Urzędy skarbowe sięgają po coraz bardziej wyrafinowane metody walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami. W ostatnim czasie na celowniku znaleźli się… nowożeńcy. Przeprowadzona w Ostrowcu Świętokrzyskim akcja urzędu skarbowego objęła kilkadziesiąt par, które zawarły związek małżeński w 2016 r.

 

Nieuczciwi organizatorzy wesel?

Jak tłumaczy ostrowiecka skarbówka, nowożeńcy pełnią rolę świadków ewentualnych nieuczciwych praktyk stosowanych przez organizatorów wesel. Firmy specjalizujące się w organizacji przyjęć okolicznościowych mają podobno wykorzystywać nadarzające im się okazje do eliminacji podatku w sprzedaży swoich usług. Ze względu na fakt, że usługi takich firm świadczone są na rzecz osób fizycznych, które nie mogą odliczyć naliczonego VAT, ominięcie podatku jest korzystne dla obu stron. Ponadto urząd skarbowy wskazuje, że organizatorzy imprez okolicznościowych dopuszczają się często innych nieprawidłowości podatkowych, m.in. nie wykazują osiągniętego dochodu czy obrotu, nie ewidencjonują sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, stosują niewłaściwe stawki VAT, nie opodatkowują zaliczek pobranych na poczet organizowanego przyjęcia i nie wykazują dochodów z tytułu dodatkowych usług (np. pokazu fajerwerków). Urząd skarbowy, dokonując kontroli organizacji przyjęć weselnych sprzed dwóch lat, wypowiada walkę nieuczciwym przedsiębiorcom świadczącym wspomniane usługi. Wykorzystuje w tym celu dane o zawartych małżeństwach pozyskane z urzędu stanu cywilnego.

Przesłuchanie w sprawie kosztów wesela

Zapytania urzędu skarbowego są bardzo szczegółowe i dotyczą nie tylko kosztów organizacji przyjęcia, ale również tego, czy nowożeńcy otrzymali paragon lub fakturę za wpłaconą zaliczkę czy ponadprogramowe usługi, z których korzystali. Jednakże w większości przypadków wszelkie faktury czy paragony trafiły do kosza na śmieci, a przeciętny człowiek nie ma na tyle dobrej pamięci, by mógł sobie przypomnieć, czy za daną usługę weselną otrzymał fakturę czy nie.

Pozornie dobrowolne zeznania?

Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim w wydanym oświadczeniu wyjaśnia, że do nowożeńców zwrócił się jedynie z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień, które są dobrowolne. Wezwania zostały wysłane na podstawie art. 155 Ordynacji podatkowej, który wskazuje: „Organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań, przedłożenia dokumentów lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, w tym także w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy”.

W tej sytuacji wzywane przez organ podatkowy małżeństwa obawiają się, że w przypadku odmowy złożenia zeznań będą obciążone karą porządkową do 2800 zł (zgodnie z art. 262 § 1 Ordynacji podatkowej), jednak ostrowiecki Urząd Skarbowy uspokaja, że brak odpowiedzi na pismo organu nie będzie obciążone żadnymi konsekwencjami.

Działania na szeroką skalę

Działania kontrolne prowadzone przez organy skarbowe nie obejmują jedynie samych organizatorów przyjęć okolicznościowych. Dotyczą również przedsiębiorców świadczących usługi w czasie tego rodzaju wydarzeń. Oznacza to, że na celowniku znaleźli się również kamerzyści, fotografowie czy weselne kapele. Poza tym kontrole prowadzone są nie tylko w województwie świętokrzyskim – identyczne działania zostały podjęte przez skarbówkę w Zakopanem. W tym mieście jednak organ skupił się na kontroli działalności zespołów muzycznych oferujących swoje usługi podczas imprez okolicznościowych. Świadkami ewentualnych nieuczciwych działań przedsiębiorców z branży muzycznej miało być 345 nowożeńców wezwanych do złożenia zeznań.

Cel uświęca środki?

Mimo argumentacji urzędów skarbowych, że prowadzone przez nie działania wymierzone są w nieuczciwych organizatorów przyjęć weselnych, a nie w nowożeńców korzystających z ich usług, sposób postępowania organu budzi duże zastrzeżenia Zbieranie od młodych par informacji o ewentualnych nieprawidłowościach w rozliczeniu kosztów przyjęcia weselnego nasuwa skojarzenia z namawianiem do donoszenia na przedsiębiorców. Poza tym konieczność składania przez nowożeńców wyjaśnień dotyczących kosztów poniesionych z tytułu organizacji własnej prywatnej imprezy obniża poziom zaufania obywateli wobec państwa. Jednocześnie stwarza poczucie, że organy państwowe mogą ingerować w każdą, nawet najbardziej intymną sferę życia osoby prywatnej. W obecnej sytuacji zarówno organizatorzy przyjęć weselnych, jak i osoby korzystające z tego rodzaju usług mogą czuć się inwigilowane. Ponadto wzywanie do wyjaśnień większości małżeństw, które zleciły organizację przyjęć weselnych w 2016 r., sugeruje, że organizatorzy tego rodzaju wydarzeń działają wyłącznie nieuczciwie wobec organu podatkowego.

Zastanawiające jest również skupienie uwagi organów podatkowych wyłącznie na branży weselnej. Nie jest to jedyna branża, w której występuje problem nieewidencjonowania przychodów. Podobne praktyki są stosowane w branży remontowo-budowlanej czy handlowej na targowiskach. Nie słyszy się jednak o przesłuchiwaniu klientów firm świadczących usługi z tego zakresu. Być może jest to tylko kwestia czasu.

Każdy przedsiębiorca, który obawia się przedstawienia zarzutów dotyczących nieprawidłowego rozliczania świadczonych usług, powinien zadbać o profesjonalne wsparcie księgowo-prawne. Jeśli działania organu okażą się bezprawne, wyspecjalizowana kancelaria pomoże podatnikowi skutecznie dowieść jego niewinności.

Autor:

radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 12 lipca

Medium

Kalendarium

Telekomunikacja

Ponad 80 proc. młodych firm jest zainteresowanych współpracą z korporacjami. To dla nich szansa na dostęp do nowych technologii i działań marketingowych

Wsparcie mentoringowe i pomoc w komercjalizacji nowych rozwiązań to główne potrzeby młodych przedsiębiorstw. Rozwój może umożliwić im współpraca z korporacjami i dużym biznesem, a – jak wynika z badań Fundacji StartUp Poland – ponad 80 proc. start-upów jest otwartych na takie rozwiązanie. Naprzeciw potrzebom w tym zakresie wychodzi zainicjowany przez UPC Polska program THINK BIG, który wspiera młode firmy rozwijające swój biznes w oparciu o nowe technologie. W tegorocznej, już szóstej edycji zostaną wyłonione najlepsze rozwiązania, które wspierają cyfrową transformację.

Ochrona środowiska

Europejska gospodarka traci na smogu setki miliardów euro rocznie. Innowacje w energetyce pomogłyby zaoszczędzić 180 mld w ciągu 7 lat

Smog – zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej – odpowiada za ok. 10 proc. przedwczesnych zgonów na świecie i kosztuje unijną gospodarkę nawet 475 mld euro rocznie. Wdrożenie innowacyjnych technologii w energetyce może przynieść nawet 183 mld euro oszczędności w ciągu nadchodzących 7 lat. Są wśród nich niskoemisyjne systemy grzewcze, tzw. generacja rozproszona, elektromobilność i niskoemisyjny transport czy wykorzystanie odpadów jako surowca do produkcji energii. – To na nich będzie się opierała ewolucja systemu energetycznego, która pozwoli nam zrealizować cele w obszarze jakości powietrza – podkreśla Marcin Lewenstein, dyrektor ds. innowacji w InnoEnergy.

Finanse

Polski rynek ubezpieczeń nadrabia zaległości wobec bardziej rozwiniętych krajów. Pomaga w tym proces łączenia się firm w duże grupy

Polska to rynek z dużym potencjałem, ale również z dużym niedoubezpieczeniem – ocenia Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Gothaer TU S.A. Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że pod względem wartości składki przypisanej brutto Polska plasuje się dopiero na 14. pozycji w Europie i wciąż ma do nadgonienia duży dystans względem Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Rodzimy rynek ubezpieczeniowy jest też w fazie dynamicznych zmian, a wiodącymi trendami są wszechobecna cyfryzacja i konsolidacja. W trakcie tego procesu jest też TU Gothaer, które lada moment pojawi się na rynku pod nowym brandem – Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń SA Vienna Insurance Group.

Finanse

80 proc. dużych firm angażuje się społecznie. Dla wielu staje się to ważnym elementem strategii

Duże firmy angażują się w działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Robi to już 80 proc. z nich. CSR zwiększa zaufanie do przedsiębiorstwa – 83 proc. przedstawicieli pokolenia Y uznaje, że sukces firmy powinien wykraczać poza wyniki finansowe. Zdecydowana większość uważa, że największe firmy mają odpowiedni potencjał, by rozwiązywać problemy gospodarcze i społeczne. Przykładem takiego przedsiębiorstwa, jest Benefit Systems. Firma jako pierwsza spółka publiczna z regionu Europy Środkowo-Wschodniej otrzymała tytuł B Corporation przyznawany organizacjom, które w strategie działalności trwale wpisują zasady społecznej odpowiedzialności biznesu.