Przegląd mediów

listopad 2016

Jak pewien Francuz stworzył firmę nr 1 w branży dóbr luksusowych

2016-11-24  |  15:55
Przegląd mediów

Niemal 30 lat zajęło Bernardowi Arnaultowi stworzenie giganta rynku dóbr luksusowych. Jego „stajnia” jest tak pełna doskonałych marek, że gdyby powstał jej odpowiednik w świecie wyścigów konnych, to zgarniałby wszystkie nagrody, od Kentucky Derby i Grand National, przez Wielką Warszawską, po Wielką Pardubicką.

 

Może takie stwierdzenie to lekkie nadużycie, ale gdyby się uprzeć, to początki grupy Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) sięgają... 1593 roku. Wtedy założona została winnica Château d'Yquem, która dziś jest częścią koncernu LVMH. Jeśli jednak do sprawy podejdziemy bardziej racjonalnie, to trzeba ich szukać w 1987 roku, gdy dom mody Louis Vuitton połączył swoje siły z producentem szampanów Moët Hennessy (a ten powstał w 1971 roku po połączeniu Moët & Chandon z wytwarzającą koniaki firmą Hennessy).

 

Obecnie grupa LVMH gromadzi ponad 70 marek. Głównie są to marki znane na rynku mody i alkoholi. Ofertę uzupełniają jednak firmy produkujące zegarki, biżuterię czy perfumy. Pełną listę marek można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej grupy Louis Vuitton Moët Hennessy. Wystarczy jednak wymienić tylko kilka z nich, by zobaczyć, jak bogata jest „stajnia” LVMH. Ubrania to m.in. Christian Dior, Donna Karan, Fendi, Givenchy, Kenzo, Marc Jacobs. Alkohole to m.in. Belvedere, Dom Pérignon, Glenmorangie, Hennessy, Veuve Clicquot. Perfumy to m.in. Aqua di Parma czy Guerlain. Zegarki i biżuteria to m.in. Bulgari, De Beers Diamond Jewellers, Hublot, TAG Heuer, Zenith.

 

Głównym akcjonariuszem notowanej na giełdzie Euronext grupy LVMH jest spółka Christian Dior (ma 40,9% akcji i 59,01% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy), w której większość udziałów ma Francuz Bernard Arnault. To właśnie pod jego batutą doszło do zjednoczenia wielu luksusowych marek w ramach jednej grupy.

 

Arnault całymi latami w rozsądny sposób pomnażał rodzinny majątek. Jego ojciec prowadził dobrze prosperującą firmę inżynierską Ferret-Savinel. W latach 70. została ona przekształcona w firmę deweloperską Férinel. W latach 80. Arnault ponownie zmienił profil rodzinnego biznesu i zakupił dwie firmy działające w branży dóbr luksusowych: Financière Agache oraz Boussac. Do tej drugiej należał znany dom handlowy Le Bon Marché oraz marka Christian Dior. To był punkt wyjścia do powstania grupy LVMH.

 

Grupa dotychczas dała całkiem nieźle zarobić akcjonariuszom – od IPO w kwietniu 1999 roku do 26 września 2016 roku jej wycena poszła w górę o 214%. W tym okresie brytyjski indeks FTSE 100 urósł ledwie o 11%!

 

Wykres 1. Notowania LVMH (linia niebieska) i FTSE 100 (linia czerwona)

 

Źródło: Google Finance

 

W okresie ostatnich 5 lat akcje LVMH spisują się nieco słabiej – podrożały o 44%, podczas gdy francuski CAC40 urósł o 54%. Być może dzieje się tak dlatego, że mimo dynamicznego wzrostu przychodów (w 2015 roku sięgnęły blisko 36 mld euro, o 50% więcej niż w 2011) grupa ma problem z utrzymaniem zyskowności: w ubiegłym roku zarobiła 4 mld euro (mniej więcej tyle samo, co w 2012 i 2013), ale w porównaniu z 2014 rokiem (6,1 mld euro zysku) wypadła blado i zawiodła oczekiwania rynku).

Grupa LVMH zatrudnia ponad 80 000 osób, z czego jedna trzecia pracuje we Francji. Firma jest najważniejszym podmiotem na rynku dóbr luksusowych – regularnie zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Deloitte „Global Powers of Luxury Goods”.

 

Firma Arnaulta nie przestaje się rozwijać. Jego imperium co kilka kwartałów powiększa się o kolejne marki. W marcu 2011 roku koncern LVMH przejął firmę Bulgari (za około 5,2 mld USD), a w lutym 2014 roku weszła w joint venture z włoską firmą Marco De Vincenzo.

 

LVMH stara się robić dużo w zakresie tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, głównie za pośrednictwem Fondation Louis Vuitton. Jest największym patronem sztuki we Francji. Często sponsoruje najważniejsze wystawy mające miejsce w Grand Palais w Paryżu i Centre Georges Pompidou. Na drugim piętrze flagowego domu handlowego LVMH w Paryżu powstała w 2006 roku galeria Espace Culturel. Obecnie LVMH uruchamia tymczasowe galerie na całym świecie.

 

Od 2013 roku grupa LVMH przyznaje nagrodę dla młodych projektantów mody (LVMH Young Fashion Designer Prize) w wysokości 300 000 euro. Firma zajmuje się również nietypową działalnością z pogranicza świata sztuki i pomocy charytatywnej: wypożycza posiadane egzemplarze skrzypiec Stradivariusa młodym, obiecującym muzykom.

 

Grupa LVMH odciska swoje piętno również w architekturze. Dzięki Fondation Louis Vuitton stolica Francji zyskała nowy symbol. Od dwóch lat jest nim niezwykle futurystyczna (i kontrowersyjna, wedle niektórych znawców) siedziba fundacji. Zaprojektował ją znany architekt Frank Gehry. Z kolei pod koniec września 2016 roku zakończyła się renowacja Schodów Hiszpańskich w Rzymie, którą współfinansowała firma Bulgari. W ich uroczystym otwarciu – obok burmistrza Wiecznego Miasta Virginii Raggi – brał udział szef Bulgari Jean-Christophe Babin.

 

Autor:

Portal Skarbiec.biz S.A. największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Przeglądzie mediów”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)

Informacje z dnia: 24 listopada

Medium

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Polscy łowcy burz wdrożyli system do rekonstrukcji miejsca uderzenia pioruna nawet wiele lat wstecz. Pozwala on też przewidzieć, gdzie uderzy w przyszłości

System LINET, wdrożony przez polską firmę Nowcast, służy do wykrywania i rejestracji wyładowań atmosferycznych. Działa w czasie rzeczywistym, ale pozwala także z dużą dokładnością przewidzieć występowanie i intensywność burz w przyszłości oraz zrekonstruować, gdzie miały miejsce wyładowania atmosferyczne wiele lat wstecz, z dokładnością do 100–200 metrów.

IT i technologie

Anna Streżyńska: Polska jest dopiero uczniem w zakresie cyfryzacji. Wzorem dla nas może być Szwajcaria

Polska wciąż znajduje się daleko poza czołówką najbardziej innowacyjnych państw świata. Zdaniem minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej w zakresie cyfryzacji i innowacji Polska może czerpać z osiągnięć Szwajcarii. Szczególnie ciekawy jest tamtejszy model inwestycji w szkolnictwo wyższe i zawodowe. Szwajcarzy za to mogą się uczyć od Polaków większej otwartości na ryzyko i eksperymenty – podkreśla ambasador Szwajcarii w Polsce.

Handel

Polska ma za mało globalnych marek. Ekspansję zagraniczną firm ożywić ma pomoc rządu

Polski Fundusz Rozwoju realizuje zakrojony na szeroką skalę program wsparcia eksportu, który ma ośmielić rodzime firmy do podbijania zagranicznych rynków. Po ubiegłorocznym nieznacznym wzroście teraz ma nastąpić odbicie. Mają się do tego przyczynić warte 60 mld zł instrumenty wsparcia w postaci gwarancji, ubezpieczeń i kredytów eksportowych oraz działalność Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która na całym świecie otwiera biura handlowe. Prezes PFR ocenia, że największy sukces na zagranicznych rynkach mogą odnieść polskie meble, przemysł maszynowy, elektronika, AGD i usługi.

Patronat Newserii

Bankowość

Banki inwestują w zaawansowaną analitykę danych. Pozwala im ona lepiej dopasować ofertę do klienta i zwiększyć bezpieczeństwo środków na koncie

Dzięki zaawansowanej analityce dużych zbiorów danych (big data) banki lepiej poznają zachowania swoich klientów i dostosowują swoją ofertę do ich indywidualnych potrzeb. Pozwalają także bardziej precyzyjnie określić zdolność kredytową klienta. Analityka danych zwiększa również poziom bezpieczeństwa transakcji i ułatwia korzystanie z bankowości mobilnej. Przykładem takich narzędzi jest BEHEX PKO Banku Polskiego analizujący ponad pół miliarda operacji miesięcznie.

Infrastruktura

Orange chce zrewolucjonizować inteligentne systemy miejskie. Stworzył technologię do centralnego zarządzania infrastrukturą

Inteligentne miasto, czyli smart city, to najpopularniejsza obecnie koncepcja rozwoju miast i samorządów. Do 2020 roku wartość rynku inteligentnych systemów miejskich może sięgnąć 1,5 bln dol. w skali globalnej. Nowoczesne technologie do zarządzania transportem, wodociągami czy oświetleniem coraz śmielej wprowadzają też polskie samorządy. Orange wprowadza właśnie rozwiązanie, które ma napędzić rozwój polskiego rynku smart cities i usprawnić funkcjonowanie inteligentnych miast.

Edukacja

W Polsce statystycznie co pół godziny jedna osoba dowiaduje się, że cierpi białaczkę. Często jedynym ratunkiem jest przeszczep szpiku

Tylko 20 proc. chorych na białaczkę bliźniaka genetycznego udaje się znaleźć w rodzinie. W pozostałych konieczne jest znalezienie dawcy niespokrewnionego, którego tkanki wykażą niemal 100-procentową zgodność. Szansa na powodzenie wynosi w najlepszych przypadku 1 do 20 tysięcy, a w najgorszym jeden do kilku milionów. Im więcej osób zarejestrowanych w bazach potencjalnych dawców szpiku, tym większe szanse na znalezienie dawcy dla pacjenta potrzebującego przeszczepienia krwiotwórczych komórek macierzystych.