Przegląd mediów

październik 2020

“Koronawirus nas nie pokonał” – wyzwania branży logistycznej podczas globalnej pandemii

2020-10-06  |  11:25
Przegląd mediów

Jak pandemia zmieniła logistykę producentów?

Niemal rok temu świat nie spodziewał się, że epidemia wirusa w chińskiej prowincji tak drastycznie wpłynie na wszystkie płaszczyzny życia społecznego i biznesu. Podczas gdy niektóre branże musiały zamrozić swoją działalność, kilka z nich, w tym logistyka, musiało szybko dostosować się do nowej rzeczywistości. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie łańcuchem dostaw musiały sprostać ogromnym wyzwaniom, a było to stałe wsparcie przy obsłudze firm, zapewnienie dostaw niezbędnych transportów żywności i leków czy zmierzenie się ze znaczącym wzrostem popytu na zakupy online, a to był dopiero początek. Kolejną przeszkodą były jednoczesne ograniczenia przepływu ładunków, takich jak wzmożone kontrole, zakaz wjazdów do wybranych regionów, czy zamknięte granice państw. W tych niepewnych czasach utrzymanie silnych relacji biznesowych i korzystanie z nowoczesnych technologii, które mogłyby sprostać takim wyzwaniom, było kluczowe. Nasza technologia, stworzona przez i dla profesjonalistów zajmujących się łańcuchem dostaw, została opracowana aby poprawić zdolność organizacji do przeciwstawiania się wszelkiego rodzaju zakłóceniom, w tym pandemii Covid-19, i przygotować ich na nieoczekiwane sytuacje. Dzięki zespołowi doświadczonych ekspertów, elastycznemu podejściu do potrzeb naszych klientów i przewoźników oraz wielu usprawniającym rozwiązaniom w zakresie produkcji, planowania i zarządzania ryzykiem, pokazaliśmy wartość naszej współpracy i skuteczność wsparcia, które możemy zapewnić.

Jakie rodzaje środków bezpieczeństwa zostały wprowadzone w odniesieniu do Państwa działań?

Aby móc „normalnie” pracować w tych nietypowych okolicznościach, podobnie jak wiele firm szybko przełączyliśmy się na tryb pracy zdalnej. Przyznam, że nasze zespoły odnalazły się w tej sytuacji bezproblemowo – w ciągu kilku pierwszych dni po ogłoszeniu lockdownu ponad 80% pracowników C.H. Robinson na całym świecie pracowało zdalnie. Dzięki temu pozostaliśmy w pełni operacyjni – byliśmy w stanie obsługiwać cały globalny i krajowy transport, przestrzegając przepisów rządowych i ogólnych rozporządzeń organizacji zdrowotnych, a naszym klientom i przewoźnikom zapewnialiśmy nieprzerwaną obsługę.

Czy w związku z większą liczbą osób robiących zakupy online i pracujących w domu zauważyli Państwo większe zapotrzebowanie na usługi wysyłkowe z powodu pandemii?

Rosnąca niepewność o to, co nastąpi wraz z rozprzestrzenianiem się wirusa i ogólny niepokój wokół kwestii bezpieczeństwa i zdrowia z pewnością miały ogromny wpływ na popyt. Potrzeby naszych klientów dynamicznie ewoluowały. To automatycznie przekładało się na zwiększone zapotrzebowanie na ciężarówki i potrzebę elastycznego zarządzania transportem. W pierwszych tygodniach naszej nowej pandemicznej rzeczywistości niektóre sektory spowolniły (np. mniej ważne dobra konsumpcyjne) lub zatrzymały się kompletnie, jak motoryzacja, podczas gdy inne doświadczyły silnych wzrostów. Przykładem mogą być producenci i sprzedawcy żywności, napojów i artykułów higienicznych, którzy w odpowiedzi na sytuację na poszczególnych rynkach bardzo mocno zwiększyli swoje moce produkcyjne.

Czy może Pan skomentować systemy integracji operacyjnej z firmami produkcyjnymi i łańcuchem dostaw? Jak firma CH Robinson zmieniła swoje procesy dostaw i integrację w odpowiedzi na pandemię, jeśli w ogóle?

Szczerze mówiąc, C.H. Robinson był bardzo dobrze przygotowany na tę niezwykłą sytuację, z jaką mierzymy się już od blisko roku. Od lat inwestujemy w nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, IoT i cyfrowe sieci dostaw, aby zwiększyć naszą zdolność do stawiania czoła takim wyzwaniom. Dlatego opracowaliśmy Navisphere®, zintegrowaną, globalną platformę C.H. Robinson wykorzystującą Business Intelligence, a ostatnio ogłosiliśmy nowe partnerstwo z Microsoft, które połączy Navisphere z Microsoft Azure i Azure IoT. Dzięki temu sojuszowi będziemy w stanie zapewnić naszym klientom jeszcze lepszą widoczność w czasie rzeczywistym i przyspieszyć innowacje w łańcuchu dostaw. Tego typu rozwiązania pomagają w rozkładaniu często spotykanych w tradycyjnych łańcuchach dostaw silosów, łącząc jednocześnie wszystkie funkcje organizacji z ich pełną siecią łańcucha dostaw i umożliwiając w ten sposób kompleksową widoczność, sprawność i elastyczną optymalizację. Oprócz tego oferują informacje o zamówieniach i wysyłkach w czasie rzeczywistym oraz wysyłają przewidywane i nakazowe analizy. W rezultacie organizacje mogą podejmować mądrzejsze decyzje, szybko reagować na stale zmieniający się, globalny krajobraz łańcucha dostaw i zarządzać potencjalnymi zakłóceniami.

Jak C.H. Robinson postrzega AGV (pojazdy sterowane automatycznie) i robotykę, które wpływają obecnie na logistykę w fabrykach? Czy ma to w ogóle wpływ na Państwa procesy?

Nie ma nic przełomowego w stwierdzeniu, że pojazdy AGV mogą znacznie ułatwić kluczowe operacje, w tym zoptymalizować przepływy w fabryce i usprawnić zarządzanie magazynem, a także produkcję just-in-sequence, czy w naszym przypadku logistykę just-in-time. Moim zdaniem automatyzacja, która już i tak cieszy się dużą popularnością, stanie się jednym z obszarów, który będzie się jeszcze bardziej intensywnie rozwijał w niedalekiej przyszłości. Technologia oparta na automatyzacji i sztucznej inteligencji ma potencjał zastępowania ludzi na niektórych stanowiskach, a tym samym m. in. zmniejszenia ryzyka rozprzestrzeniania się epidemii, np. w magazynach. Ponadto automatyzacja może potencjalnie ograniczyć rolę taniej siły roboczej z zagranicy, ponieważ jest to wysoce prawdopodobne, że po pandemii koronawirusa łańcuchy dostaw będą skupiały się bliżej źródła. Konieczne wówczas będzie wypracowanie nowych struktur, procesów i umiejętności w celu zarządzania integracją między pracownikami „ludzkimi” oraz ich kolegami, robotami.

Czy w nowej rzeczywistości po pandemii widzicie Państwo szanse na trwałe zmiany w procesach logistycznych u dużych producentów?

Oczywiście! Biorąc pod uwagę wszystkie kwestie, o których rozmawialiśmy wcześniej, nasi eksperci przeanalizowali wyzwania, jakie postawiły nam wydarzenia ostatnich miesięcy i wskazali najważniejsze wnioski, które branża łańcucha dostaw powinna wyciągnąć z tej sytuacji. Wśród najważniejszych lekcji płynących z pandemii jest wzrost roli widoczności ładunku. Zwiększona widoczność umożliwia znacznie głębsze zrozumienie sieci dostaw, zapasów i sprzedaży, w tym lokalizacji geograficznej dostawców i różnych towarów, które przez nie przechodzą. Następnie będziemy obserwować wzmożone inwestycje firm w dobrze przemyślane plany zarządzania ryzykiem, zaopatrywanie się u więcej niż jednego dostawcy, co pozwoli zdywersyfikować łańcuch wartości czy rozwój łańcucha dostaw 4.0, który łącząc analitykę i sztuczną inteligencję oferuje szereg informacji na wyciągnięcie ręki. Na znaczeniu zyska także rola logistyki „ostatniej mili”. Firmy oczekują od swoich łańcuchów dostaw możliwie najlepszej obsługi klienta, dlatego logistyka „ostatniej mili” stanie się jeszcze bardziej konkurencyjnym środowiskiem. Po epidemii, kiedy wszyscy wrócimy do „normalności”, będzie to wymagało wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które pozwolą detalistom na szybkie skalowanie systemów dostaw.

Czy C.H. Robinson optymistycznie patrzy na sytuację gospodarczą po pandemii?

Prawdę mówiąc, nikt nie jest w stanie jasno przewidzieć, jaka przyszłość nas czeka w najbliższym czasie. W ciągu zaledwie kilku ostatnich miesięcy mieliśmy do czynienia z bezprecedensową sytuacją. Co więcej, zdaniem wielu ekspertów, czeka nas kolejny okres pełen wyzwań, bo jak widzimy, niektóre kraje ponownie decydują się na wprowadzenie polityki lockdownu. W głębi serca pozostajemy optymistami – logistyka była jednym z nielicznych sektorów, które były w pełni sprawne w marcu i kwietniu – w czasie, kiedy obowiązywało najwięcej ograniczeń. Jeśli chodzi o biznes – myślę, że straty w naszej branży nie były aż tak drastyczne, jak w innych. W przypadku niektórych sektorów odbudowanie ich przed-covidowej świetności zajmie nie miesiące, lecz lata! Mimo że niepewne czasy są wciąż przed nami, wierzymy, że cykl koniunkturalny ostatecznie doprowadzi nas z recesji do fazy wzrostowej. Miejmy nadzieję, jak najszybciej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 6 października

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.