Przegląd mediów

październik 2016

Kosztowne zakupy polskich milionerów

2016-10-07  |  15:53
Przegląd mediów

Dariusz Miłek, twórca sieci sklepów obuwniczych działających pod marką CCC, którego majątek szacuje się na 3,55 mld zł, nie szczędzi pieniędzy na zakup nieruchomości. Kupił pałac w Łącku pod Płockiem, który, jak informowały media, wyceniany jest na 50 mln zł, i rezydencję nad jeziorem Garda w Włoszech, gdzie jego sąsiadami są m.in. Svarowscy i rodzina Beretta, właściciele włoskiego przedsiębiorstwa produkującego broń strzelecką.

 

Krezus z pałacem

 

W 2009 roku Dariusz Miłek kupił barokowy pałac z 1728 roku w Chróstniku na Dolnym Śląsku. Pałac pokryto sprowadzanymi z Niemiec łupkowymi dachówkami, a w parku posadzono 40-letniego tulipanowca z Belgii. Miłek kupił również sąsiednie budynki szkoły rolniczej działającej w latach 1954-2011 za prawie 4,4 mln zł, które później wyburzył. To jednak nie jedyne kosztowne zakupy Miłka. Twórca obuwniczego giganta posiada także własny samolot. Należy do niego Pilatus PC-12, jednosilnikowy, lekki samolot pasażerski i transportowy produkowany przez szwajcarskie przedsiębiorstwo Pilatus Aircraft. Koszt takiej jednostki to około 10 mln zł.

 

Słabość do pałaców ma także inny polski krezus – Roman Karkosik. Jego majątek wyceniany jest na 1,34 mld zł. To właściciel pakietu kontrolnego Boryszewa, firmy zajmującej się produkcją komponentów dla sektora motoryzacyjnego, materiałów chemicznych (m.in. płyn chłodniczy Borygo), tlenków metali, elementów metalowych. Karkosik kupił pałac Zboińskich w Kikole, wsi gminnej niedaleko Lipna. Jego koszt? To nic przy posiadanym majątku. Podobno za pałac i przynależne do niego 10 ha ziemi z parkiem w latach 90-tych zapłacił zaledwie 450 tys. zł.

 

Milioner jeździ Rolls-Roycem

 

Polscy milionerzy nie szczędzą też pieniędzy na samochody. Z miłości do czterech kółek szczególnie słyną Koralowie, twórcy Przedsiębiorstwa Produkcji Lodów KORAL z siedzibą w Nowym Sączu. Koralowie byli pierwszymi w regionie właścicielami Maybachów. W ich garażu zobaczyć można było także Lamborghini Murcielago SuperVeloce LP 6704SV, dwa Rolls-Royce'y Phantom EBW – limuzyny, jakimi jeździ brytyjska królowa (kosztowały podobno 6 mln zł), Ferrari 430 czy Mercedesa SLS AMG 6.3.

 

Kosztowny samochód ma w swoim garażu także Janusz Filipiak, twórca internetowego giganta firmy Comarch. Filipiak postawił na Rolls-Royce’a. W wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” kilka lat temu zdradził, że kosztował go ponad 2 mln zł. „Prawie nim nie jeżdżę, po dwóch latach ma tylko 12 tysięcy kilometrów na liczniku. Nigdzie nie można nim zaparkować, bo jest długi na 6 metrów i 70 centymetrów. Niepraktyczny” – mówił wówczas. Na pytanie, po co mu więc tego typu samochód, powiedział, że w Dubaju, gdzie robił interesy, jego partnerami w rozmowie byli właściciele samych rolls-royce'ów. „Więc też posiadam go sobie i jestem spokojniejszy” - skwitował.

 

Jacht synonimem luksusu

 

Ze skłonności do luksusowych wydatków słyną zmarły w 2015 roku Jan Kulczyk, najbogatszy Polak, twórca Kulczyk Investments, spółki będącej właścicielem aktywów w branży energetycznej, browarniczej, infrastrukturze, nieruchomościach. Kulczyk Investments ma udziały m.in. w PKN Orlen czy SABMiller (właściciel m.in. piw: Żubr, Tyskie, Lech). Z okazji 60. urodzin Kulczyk kupił sobie jacht Phoenix2, liczący ponad 90 metrów. Został on sklasyfikowany na 40. miejscu największych prywatnych jednostek na świecie. Biznesmen dysponował też zakupionym za 140 mln złotych prywatnym samolotem Gulf Stream 550, którym podróżował na spotkania biznesowe, był także właścicielem zabytkowego zamku na Lazurowym Wybrzeżu.
 

 

Autor:

Portal Skarbiec.biz S.A. największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 7 października

Medium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Morskiej energetyce wiatrowej brakuje kadr. Wyzwaniem jest też przygotowanie portów do budowy i obsługi farm na Bałtyku

W 2040 roku Polska ma szansę być już dojrzałym rynkiem w branży morskiej energetyki wiatrowej, wiodąc prym w basenie Morza Bałtyckiego. Warunkami są jednak dostosowanie zaplecza portowego, rozwój innowacji oraz infrastruktury logistycznej i obsługowej, a także budowa kadr, których dziś brakuje – wynika z nowego raportu „Energia (od)nowa” ILF Consulting Engineers Polska. Eksperci wskazują, że wyzwaniem będzie też jak największe zaangażowanie w rozwój sektora offshore polskich przedsiębiorstw. W tej chwili optymistyczne szacunki zakładają, że udział krajowych dostawców produktów i usług w polskim rynku, wartym ok. 130 mld zł, nie przekroczy 50 proc.

Prawo

Szykują się duże zmiany w ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w miejscu pracy. W grudniu zaczną obowiązywać nowe przepisy

– Dyrektywa o ochronie sygnalistów to nowa regulacja, która stanowi część porządku prawnego Unii Europejskiej i musi zostać zaimplementowana do krajowych systemów prawnych do grudnia 2021 roku – mówi dr Beata Baran, partner w Kancelarii BKB Baran Książek Bigaj. Prace nad polskim projektem ustawy trwają, a odpowiedzialne za ich przebieg jest Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Jednak firmy powinny już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych obowiązków i procedur. Chodzi o zapewnienie odpowiedniej ochrony osobom zgłaszającym nieprawidłowości w miejscu pracy, a także implementację samych systemów whistleblowingowych. Nowe obowiązki będą dotyczyły podmiotów zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego.

Inwestycje

Po zapaści w pandemii stawki najmu mieszkań zaczynają wzrastać. Coraz bardziej zainteresowani tym segmentem są najwięksi deweloperzy

Najem mieszkań mocno ucierpiał w trakcie pandemii COVID-19. Z nowego raportu Expandera i Rentier.io wynika jednak, że sytuacja się stabilizuje, a od stycznia br. stawki najmu wzrosły już w 9 z 16 polskich miast. Analitycy prognozują, że rynek najmu w Polsce będzie się rozwijał i profesjonalizował, a w ten trend chce się wpisać Budimex Nieruchomości, który pod koniec maja został przejęty przez polski fundusz inwestycyjny Cornerstone Partners oraz czeską grupę deweloperską Crestyl. Spółka pod nową nazwą Spravia chce tym samym budować również mieszkania dla inwestorów instytucjonalnych zajmujących się najmem.

Finanse

Prawie 8 mld euro w nowym programie finansowania innowacji. Będą z niego mogły skorzystać również firmy niezajmujące się dotąd taką działalnością

Najprawdopodobniej już w pierwszej połowie przyszłego roku zostaną uruchomione Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Program ten ma być jednym z głównych źródeł finansowania badań i rozwoju oraz innowacji w najbliższych sześciu latach, a jego budżet opiewa na ok. 36 mld zł. Na wsparcie finansowe i mentoringowe będą mogły liczyć m.in. firmy, które nie miały dotąd do czynienia z działalnością innowacyjną. – Chcemy, żeby każda firma – zarówno doświadczona, jak i ta, która dopiero stawia pierwsze kroki w innowacjach – znalazła dla siebie odpowiednią pomoc – mówi Katarzyna Kaczkowska z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.