Przegląd mediów

luty 2020

Lokal usługowy jako lokata kapitału

2020-02-26  |  14:37
Przegląd mediów

Inwestycja w nieruchomość jest jedną z najpewniejszych form lokaty kapitału. Choć największą popularnością cieszą się tu mieszkania zakupione na rynku deweloperskim, wyższą stopę zwrotu można uzyskać, inwestując w lokale usługowe. Szczególnie atrakcyjne są te usytuowane w centrach dużych miast – Warszawy, Poznania czy Łodzi. Dlaczego warto zainteresować się lokalami komercyjnymi, ile można na nich zarobić i w końcu, jak wybrać ten właściwy?

 

Podwójny zysk, długoterminowy najemca


Sprzyjające warunki rynkowe oraz zmiana trybu życia ludzi, szczególnie młodych, sprawiły, że inwestycje w mieszkania na wynajem stały się w ostatnich latach interesującą formą lokaty kapitału. Szacuje się, że ich rentowność oscyluje na poziomie 3-5%[1]. Należy przy tym pamiętać, że mieszkania wynajmowane są często na okres jednego roku. Z każdą zmianą lokatorów wiąże się konieczność odświeżenia pomieszczeń, a także wymiany zużytego sprzętu. Jak na tym tle wypada lokal usługowy? Przede wszystkim cechuje go wyższa rentowność, w przedziale 7-10%[2], a poniesiony nakład zwraca się średnio po 10-15 latach. Kolejną zaletą jest okres trwania najmu. Przy lokalach komercyjnych stroną umowy są firmy, które chętnie wynajmują przestrzeń nawet na 5-10 lat. Umowa podpisana z przedsiębiorstwem gwarantuje także większe bezpieczeństwo – mniej problemów przy konieczności jej rozwiązania i większe szanse na odzyskanie ewentualnych zaległych płatności. W końcu lokata kapitału w lokal usługowy daje podwójny zysk: pierwszy, bieżący, z tytułu wynajmu oraz drugi, długoterminowy – dzięki rosnącej wartości nieruchomości – zabezpieczenie przed inflacją.

 

Wysokość wkładu w inwestycję

 

Ajenci to często firmy, które nie tylko chcą zaprojektować wnętrze według własnych potrzeb. Niejednokrotnie są do tego zobowiązane przynależnością do większych sieci handlowych czy usługowych. W związku z tym z właściciela nieruchomości przeważnie zostaje zdjęty obowiązek zagospodarowania przestrzeni. Działa to na korzyść tego typu inwestycji w porównaniu z mieszkaniami, przy których już na wstępie trzeba ponieść koszt urządzania i remontu wnętrz. Inwestor musi jednak pamiętać, że decydując się na dany lokal komercyjny, konieczne jest sprawdzenie jego stanu technicznego, bowiem finalnie to on jest obciążany kosztem naprawy, np. zepsutej instalacji elektrycznej.

Z jednej strony mamy zatem niższe wydatki związane z adaptacją przestrzeni, z drugiej – wysokość progu wejścia na rynek lokali usługowych. Według ostatniego raportu Narodowego Banku Polskiego średnia cena 1 mkw wynosiła nieco ponad 3 500 zł, przy czym trzeba wziąć pod uwagę, że może ona się różnić dla poszczególnych miast. W Warszawie mediana wynosi 8 500 zł za 1 mkw, we Wrocławiu – nieco ponad 6 000 zł za 1 mkw. Dobrym rozwiązaniem może być lokal w prężnie rozwijających się miastach, np. Łodzi, gdzie za 1 mkw lokalu usługowego trzeba zapłacić średnio mniej niż 4 000 zł[3]. Atrakcyjność tego typu inwestycji potwierdzają wyniki. 2019 rok został zamknięty z rekordowym wynikiem 7,59 mld euro zainwestowanych w lokale komercyjne[4].

 

Na co jeszcze zwracać uwagę przy wyborze lokalu?

 

Cena to tylko jeden z aspektów, który będzie decydować o tym, czy warto zainwestować w daną nieruchomość. Poza nią trzeba jeszcze zwrócić uwagę na atrakcyjność samego lokalu. Ważnym czynnikiem jest lokalizacja. Usytuowanie w centrum zwiększa prawdopodobieństwo, że inwestor nie będzie martwił się o brak zainteresowania lokalem, a to dobry argument nawet przy relatywnie wysokim koszcie wejścia w inwestycję. Szczególnie interesujące wydają się być nowopowstające osiedla zlokalizowane w sercu miasta. Przykładem jest Osiedle Primo położone w samym środku Nowego Centrum Łodzi – niedaleko ul. Piotrkowskiej, w sąsiedztwie dworca oraz Centrum Nauki i Techniki EC1. – Jako doświadczony deweloper planujemy swoje inwestycje również z myślą o najemcach lokali komercyjnych. Wiemy, na jakie usługi najczęściej jest zapotrzebowanie w danej lokalizacji czy wśród mieszkańców osiedla. Już na etapie projektowania dbamy o szczegóły, nawet te najdrobniejsze. Mówimy tu o całości, od wyposażenia w kluczowe elementy, takie jak odpowiednia wentylacja, na detalach sprzyjających dobremu prowadzeniu biznesu kończąc, np. na witrynie, która pozwoli na dodatkową reklamę – tłumaczy Agata Sieradzka, Lider Biura Sprzedaży osiedla Primo firmy Profbud. – Dodatkowo takie osiedla gwarantują, że w niedalekiej przyszłości pojawi się dużo potencjalnych klientów, nie tylko wśród nowych mieszkańców – dodaje.

 

Szukając nieruchomości, dobrze jest zastanowić się, pod jakie usługi będzie ona wynajmowana. Wiąże się to m.in. ze wszystkim z wymogami, jakie taki lokal musi spełnić. Inne kryteria stawiane są bowiem pomieszczeniom przeznaczonym na kawiarnię, a inne np. na lecznicę dla zwierząt. Na osiedlu oddalonym od centrum miasta większe zapotrzebowanie będzie na salon fryzjerski, główny deptak to dobre miejsce na butik odzieżowy. W końcu warto sprawdzić, jak duża w najbliższej okolicy jest potencjalna konkurencja dla branży, pod którą miałby być wynajmowany lokal. Mała ilość miejsc świadczących podobne usługi zwiększa szanse na to, że najemca będzie wywiązywał się ze wszystkich zobowiązań oraz wynajmował lokal przez dłuższy czas.

 


[1] Raport Emmerson Evaluation, „Evaluer index analiza cen transakcyjnych i prognoz dla rynku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce – rynek pierwotny i wtórny”, 03.2019

[2] Raport Colliers International, Polska Market Insights Raport Roczny | 2019

 

[3] Raport NBP, „Informacja o cenach mieszkań i sytuacji na rynku nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych w Polsce w III kwartale 2019 r.”, 01.2020

[4] Dane szacunkowe firmy Knight Frank

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 26 lutego

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Przez pandemię europejska branża motoryzacyjna nie wyprodukowała co najmniej 2 mln samochodów. Producenci aut i części mogą odczuwać skutki kryzysu przez kilka lat

Od popytu konsumenckiego na nowe samochody zależy to, jak szybko europejska branża motoryzacyjna poradzi sobie z kryzysem wywołanym pandemią. – Branża motoryzacyjna jest szczególnie poszkodowana z uwagi na spadek popytu i zamknięcie fabryk. Niewykluczone, że firmy będą zmuszone zwalniać pracowników, a powrót do poziomu produkcji z czasów przed pandemią będzie trudny i długotrwały – mówi Jakub Faryś, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ratunkiem dla branży może być wsparcie ze strony rządów oraz Unii Europejskiej, które pobudzi popyt rynkowy na nowe samochody.

Bankowość

Trudniej o kredyt mieszkaniowy. Banki zaostrzają wymagania dotyczące wkładu własnego i wiarygodności kredytowej

Dane BIK pokazują, że w kwietniu spadła liczba i wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych. Banki udzieliły ich o 23 proc. mniej. Na początku maja jednak liczba zapytań o nowe kredyty hipoteczne wzrosła o 25 proc. w porównaniu do tygodnia wcześniej. W związku z pandemią polityka kredytowa banków się zaostrza, więc o kredyt będzie trudniej. Z drugiej strony kredytobiorcom sprzyja dwukrotna obniżka stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu, która oznacza, że z banku będzie można pożyczyć więcej. Nie ma jednak co liczyć, że ceny nieruchomości spadną.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach i tygodniach powróci część połączeń lotniczych, a na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa. – Cała branża czeka na odmrożenie, bo dotychczasowe straty przewoźników globalnie szacowane są na 350 mld dol. – mówi Eryk Kłopotowski, ekspert ds. lotnictwa. Pytanie tylko, czy popyt na ich usługi będzie wystarczający, żeby zapewnić rentowność. Tym bardziej że ograniczenia w sprzedaży mogą spowodować wzrost cen biletów.

Handel

Małe firmy audytorskie w obliczu problemów. Szansą dla nich może być konsolidacja

Wprowadzenie wyśrubowanych międzynarodowych standardów badania audytorskiego oraz szczegółowych kontroli ze strony publicznego organu nadzoru powoduje, że usługi audytorskie drożeją. To paradoksalnie może być problem dla mniejszych firm badających sprawozdania finansowe małych podmiotów, bo przerzucenie na klientów rosnących kosztów pracy może skutkować utratą zleceń. To dlatego w branży biegłych rewidentów coraz wyraźniejsza jest tendencja do konsolidacji.