Przegląd mediów

luty 2019

Nowe projekty rozporządzeń w sprawie dokumentacji cen transferowych

2019-02-05  |  11:22
Przegląd mediów

Dzień po ukazaniu się projektów rozporządzeń w sprawie cen transferowych w zakresie podatków PIT i CIT, we wtorek 20 listopada 2018 r., Rządowe Centrum Legislacji opublikowało dwa nowe projekty rozporządzeń w sprawie ich dokumentacji. Mają one określić szczegółowy zakres elementów lokalnej oraz grupowej dokumentacji cen transferowych i tym samym ułatwić podatnikom dochowanie formalności związanych z ich sporządzaniem.

Chodzi o Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz analogiczny projekt rozporządzenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z 16 listopada 2018 r. W uzasadnieniu obu projektów nowych rozporządzeń można przeczytać, że ich zadaniem jest ujednolicenie krajowych wymogów dokumentacyjnych z międzynarodowymi standardami, w zgodzie z wytycznymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Rozporządzenia w sposób szczegółowy określają zakres informacji, jakie zawierać mają dokumentacje lokalne i grupowe cen transferowych. Ogólny ich zarys znajdować się będzie od 1 stycznia 2019 r. w odpowiednich przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kto i kiedy sporządza dokumentację cen transferowych?

Do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych zobligowane będą podmioty powiązane dla transakcji kontrolowanych jednorodnych (pod pewnymi wyjątkami ustawowymi), których wartość bez podatku VAT przekracza w roku obrotowym:

- 10 mln zł w przypadku transakcji towarowych oraz finansowych oraz

- 2 mln zł w przypadku transakcji usługowych i innych niż określone wyżej.

Obowiązani do sporządzenia powyższej dokumentacji będą także podatnicy zawierający transakcje z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a wartość przedmiotu transakcji przekracza 100 tys. zł lub równowartość tej kwoty.

Z kolei zgodnie z art. 11p ust. 1 rządowego projektu zmian ustaw podatkowych z 23 października 2018 r.: „Podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, dołączają do tej dokumentacji grupową dokumentację cen transferowych, sporządzoną za rok obrotowy, w terminie do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego, jeżeli należą do grupy podmiotów powiązanych: 1) dla której jest sporządzane skonsolidowane sprawozdanie finansowe; 2) której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 000 000 zł lub jej równowartość” (druk 2860).

Co musi zawierać lokalna dokumentacja cen transferowych?

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych wskazuje szczegółowo elementy, jakie powinny się znaleźć w dokumentacji lokalnej. Wymaga ona sporządzenia opisu podmiotu powiązanego. Należy w nim zawrzeć opis i schemat jego struktury organizacyjnej, opis struktury zarządczej oraz opis podstawowej działalności, z podaniem przedmiotu prowadzonej działalności czy wskazaniem rynków geograficznych, na których działalność jest prowadzona.

Kolejnym z wymogów jest opis przeprowadzanej transakcji. W tym przypadku koniecznymi elementami składowymi dokumentacji będą m.in.: przedmiot i rodzaj transakcji wraz ze wskazaniem związków z innymi transakcjami, informacje na temat biorących w niej udział podmiotów powiązanych, jej wartość, jak również przedstawienie sposobu przeprowadzonej kalkulacji ceny transferowej.

Trzecia z głównych składowych dokumentacji – analiza cen transferowych musi zawierać m.in.: wskazanie metody zastosowanej do weryfikacji ceny transferowej wraz z uzasadnieniem jej wyboru, opis analizy porównawczej, opis analizy zgodności, jak również odniesienie ceny transferowej do wyniku przeprowadzonych analiz.

W ramach czwartego elementu, czyli informacji finansowych, projekt rozporządzenia wymienia zatwierdzone sprawozdanie finansowe z opisem pozwalającym na przyporządkowanie wskazanym w nim pozycjom odpowiednich danych finansowych lub innych informacji zawartych w tym opisie.

Grupowa dokumentacja cen transferowych

Grupowa dokumentacja cen transferowych również zawiera cztery główne elementy: opis grupy kapitałowej, opis jej istotnych wartości niematerialnych i prawnych, opis jej istotnych transakcji finansowych, a także informacje finansowe i podatkowe.

W opisie grupy kapitałowej powinien się znaleźć opis lub schemat struktury właścicielskiej grupy oraz informacje na temat zarządów podmiotów wchodzących w jej skład. Projekt rozporządzenia wymaga również opisania przedmiotu i zakresu prowadzonej przez grupę działalności.

Spełnienie obowiązku informacyjnego w zakresie istotnych wartości niematerialnych i prawnych zapewni sporządzenie ich wykazu, a także opis strategii prowadzonej przez grupę kapitałową działalności i wykorzystania w niej tych właśnie wartości wraz z podaniem informacji dotyczących ośrodków badawczo-rozwojowych. Podmiot powiązany zobowiązany będzie również przedstawić opis polityki cen transferowych grupy w zakresie działalności badawczo-rozwojowej i przedmiotowych wartości, ujawnić wykaz istotnych umów lub porozumień dotyczących tych wartości, a także sporządzić ogólny opis istotnych zmian w zakresie kontroli, własności i korzystania z wartości niematerialnych i prawnych.

Trzeci z elementów grupowej dokumentacji cen transferowych, czyli opis istotnych transakcji finansowych, wymaga ujawnienia sposobów finansowania działalności grupy kapitałowej, informacji na temat podmiotów pełniących funkcje w zakresie centralnego finansowania oraz opisania polityki cen transferowych w zakresie wewnętrznego finansowania w obrębie grupy.

Roczne skonsolidowane sprawozdanie grupy kapitałowej oraz wykaz zawartych przez jej podmioty powiązane uprzednich, jednostronnych porozumień cenowych lub innych interpretacji podatkowych dotyczących przypisania dochodu między państwami – to przesłanki spełnienia obowiązków dokumentacyjnych w zakresie informacji finansowych i podatkowych.

Korzystne dla małych, niebezpieczne dla dużych

Proponowane zmiany mają dwa oblicza. Z wprowadzenia wysokich progów sporządzenia dokumentacji cen transferowych skorzystają mniejsi przedsiębiorcy, którzy ich nie przekraczają. Unikną bowiem obowiązku dokumentowania. Z drugiej jednak strony uwaga organów podatkowych skupić się może w tej sytuacji na większych i największych przedsiębiorcach, którzy, dokonując transakcji między podmiotami powiązanymi, narażą się na bardziej wnikliwe i częstsze kontrole w zakresie cen transferowych.

Oba rozporządzenia w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Autor:

radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 5 lutego

Medium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Handel

16 proc. internautów robi zakupy spożywcze w sieci. Podczas pandemii stały się one możliwe niemal w całej Polsce

Żywność to jedna z kategorii zakupów internetowych, która najmocniej zyskała w czasie lockdownu. Zgodnie z badaniem „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej zakupy spożywcze w sieci robi 16 proc. internautów, czyli o 6 pkt proc. więcej niż rok temu. Dzięki pandemii zakup artykułów żywnościowych bez wychodzenia z domu jest już możliwy nie tylko w dużych miastach. – Polacy stali się społeczeństwem cyfrowym i pokochali zakupy w internecie. Nawet po lockdownie kupują w e-sklepach, głównie ubrania, elektronikę i artykuły wyposażenia domu – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby. 

Prawo

Podgrzewanie tytoniu mniej szkodliwą alternatywą dla palenia. Najnowsza decyzja amerykańskiej agencji FDA może być przełomowa dla palaczy

Branża tytoniowa od dekady rozwija nowatorskie rozwiązania dla palaczy, które mają być mniej szkodliwą alternatywą dla tradycyjnych papierosów. Coraz więcej państw bierze ten rozwój pod uwagę i rozważa zmianę podejścia regulacyjnego, zakładając, że dzięki niższej toksyczności produkty nowego typu mogą ograniczyć koszty i szkody społeczne związane z paleniem. To stanowisko potwierdziła niedawno amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA), która zarejestrowała podgrzewacz tytoniu IQOS jako produkt tytoniowy o zmodyfikowanym ryzyku i uznała go za „właściwy dla promocji zdrowia publicznego”.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Polityka

Sytuacja związana z koronawirusem potęguje niezadowolenie społeczne. Możemy mieć do czynienia z falą protestów na całym świecie

– W najbliższym czasie czeka nas fala niezadowolenia społecznego i protestów. Wydaje mi się, że politycy w skali globalnej źle rozegrali sytuację z koronawirusem – mówi Jacek Purski z Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego. Widać to już w Stanach Zjednoczonych, gdzie do masowych protestów na tle rasowym, które przybierają formę zamieszek, dochodzą jeszcze napięcia społeczne związane z trudną sytuacją gospodarczą oraz krytyczną postawą wobec władz.

Prawo

Pracodawca nie może pytać pracownika o kierunek wakacyjnego wyjazdu. W uzasadnionych przypadkach pracownik sam powinien o tym poinformować

Tylko co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które mieli na początku roku. Pandemia SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko to, lecz także ilość czasu wolnego. Tarcza antykryzysowa 4.0 wpłynęła na sposób naliczania dni urlopowych, przy okazji dając pracodawcom nowe uprawnienia, m.in. możliwość wysłania pracownika na zaległy urlop nawet bez jego zgody i oddelegowania go do pracy zdalnej po powrocie z wakacji. Generalnie pracodawca nie ma jednak prawa żądać od pracownika podania destynacji wyjazdu.