Przegląd mediów

luty 2019

Nowe projekty rozporządzeń w sprawie dokumentacji cen transferowych

2019-02-05  |  11:22
Przegląd mediów

Dzień po ukazaniu się projektów rozporządzeń w sprawie cen transferowych w zakresie podatków PIT i CIT, we wtorek 20 listopada 2018 r., Rządowe Centrum Legislacji opublikowało dwa nowe projekty rozporządzeń w sprawie ich dokumentacji. Mają one określić szczegółowy zakres elementów lokalnej oraz grupowej dokumentacji cen transferowych i tym samym ułatwić podatnikom dochowanie formalności związanych z ich sporządzaniem.

Chodzi o Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz analogiczny projekt rozporządzenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z 16 listopada 2018 r. W uzasadnieniu obu projektów nowych rozporządzeń można przeczytać, że ich zadaniem jest ujednolicenie krajowych wymogów dokumentacyjnych z międzynarodowymi standardami, w zgodzie z wytycznymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Rozporządzenia w sposób szczegółowy określają zakres informacji, jakie zawierać mają dokumentacje lokalne i grupowe cen transferowych. Ogólny ich zarys znajdować się będzie od 1 stycznia 2019 r. w odpowiednich przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kto i kiedy sporządza dokumentację cen transferowych?

Do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych zobligowane będą podmioty powiązane dla transakcji kontrolowanych jednorodnych (pod pewnymi wyjątkami ustawowymi), których wartość bez podatku VAT przekracza w roku obrotowym:

- 10 mln zł w przypadku transakcji towarowych oraz finansowych oraz

- 2 mln zł w przypadku transakcji usługowych i innych niż określone wyżej.

Obowiązani do sporządzenia powyższej dokumentacji będą także podatnicy zawierający transakcje z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a wartość przedmiotu transakcji przekracza 100 tys. zł lub równowartość tej kwoty.

Z kolei zgodnie z art. 11p ust. 1 rządowego projektu zmian ustaw podatkowych z 23 października 2018 r.: „Podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, dołączają do tej dokumentacji grupową dokumentację cen transferowych, sporządzoną za rok obrotowy, w terminie do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego, jeżeli należą do grupy podmiotów powiązanych: 1) dla której jest sporządzane skonsolidowane sprawozdanie finansowe; 2) której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 000 000 zł lub jej równowartość” (druk 2860).

Co musi zawierać lokalna dokumentacja cen transferowych?

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych wskazuje szczegółowo elementy, jakie powinny się znaleźć w dokumentacji lokalnej. Wymaga ona sporządzenia opisu podmiotu powiązanego. Należy w nim zawrzeć opis i schemat jego struktury organizacyjnej, opis struktury zarządczej oraz opis podstawowej działalności, z podaniem przedmiotu prowadzonej działalności czy wskazaniem rynków geograficznych, na których działalność jest prowadzona.

Kolejnym z wymogów jest opis przeprowadzanej transakcji. W tym przypadku koniecznymi elementami składowymi dokumentacji będą m.in.: przedmiot i rodzaj transakcji wraz ze wskazaniem związków z innymi transakcjami, informacje na temat biorących w niej udział podmiotów powiązanych, jej wartość, jak również przedstawienie sposobu przeprowadzonej kalkulacji ceny transferowej.

Trzecia z głównych składowych dokumentacji – analiza cen transferowych musi zawierać m.in.: wskazanie metody zastosowanej do weryfikacji ceny transferowej wraz z uzasadnieniem jej wyboru, opis analizy porównawczej, opis analizy zgodności, jak również odniesienie ceny transferowej do wyniku przeprowadzonych analiz.

W ramach czwartego elementu, czyli informacji finansowych, projekt rozporządzenia wymienia zatwierdzone sprawozdanie finansowe z opisem pozwalającym na przyporządkowanie wskazanym w nim pozycjom odpowiednich danych finansowych lub innych informacji zawartych w tym opisie.

Grupowa dokumentacja cen transferowych

Grupowa dokumentacja cen transferowych również zawiera cztery główne elementy: opis grupy kapitałowej, opis jej istotnych wartości niematerialnych i prawnych, opis jej istotnych transakcji finansowych, a także informacje finansowe i podatkowe.

W opisie grupy kapitałowej powinien się znaleźć opis lub schemat struktury właścicielskiej grupy oraz informacje na temat zarządów podmiotów wchodzących w jej skład. Projekt rozporządzenia wymaga również opisania przedmiotu i zakresu prowadzonej przez grupę działalności.

Spełnienie obowiązku informacyjnego w zakresie istotnych wartości niematerialnych i prawnych zapewni sporządzenie ich wykazu, a także opis strategii prowadzonej przez grupę kapitałową działalności i wykorzystania w niej tych właśnie wartości wraz z podaniem informacji dotyczących ośrodków badawczo-rozwojowych. Podmiot powiązany zobowiązany będzie również przedstawić opis polityki cen transferowych grupy w zakresie działalności badawczo-rozwojowej i przedmiotowych wartości, ujawnić wykaz istotnych umów lub porozumień dotyczących tych wartości, a także sporządzić ogólny opis istotnych zmian w zakresie kontroli, własności i korzystania z wartości niematerialnych i prawnych.

Trzeci z elementów grupowej dokumentacji cen transferowych, czyli opis istotnych transakcji finansowych, wymaga ujawnienia sposobów finansowania działalności grupy kapitałowej, informacji na temat podmiotów pełniących funkcje w zakresie centralnego finansowania oraz opisania polityki cen transferowych w zakresie wewnętrznego finansowania w obrębie grupy.

Roczne skonsolidowane sprawozdanie grupy kapitałowej oraz wykaz zawartych przez jej podmioty powiązane uprzednich, jednostronnych porozumień cenowych lub innych interpretacji podatkowych dotyczących przypisania dochodu między państwami – to przesłanki spełnienia obowiązków dokumentacyjnych w zakresie informacji finansowych i podatkowych.

Korzystne dla małych, niebezpieczne dla dużych

Proponowane zmiany mają dwa oblicza. Z wprowadzenia wysokich progów sporządzenia dokumentacji cen transferowych skorzystają mniejsi przedsiębiorcy, którzy ich nie przekraczają. Unikną bowiem obowiązku dokumentowania. Z drugiej jednak strony uwaga organów podatkowych skupić się może w tej sytuacji na większych i największych przedsiębiorcach, którzy, dokonując transakcji między podmiotami powiązanymi, narażą się na bardziej wnikliwe i częstsze kontrole w zakresie cen transferowych.

Oba rozporządzenia w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Autor:

radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 5 lutego

Medium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Morskiej energetyce wiatrowej brakuje kadr. Wyzwaniem jest też przygotowanie portów do budowy i obsługi farm na Bałtyku

W 2040 roku Polska ma szansę być już dojrzałym rynkiem w branży morskiej energetyki wiatrowej, wiodąc prym w basenie Morza Bałtyckiego. Warunkami są jednak dostosowanie zaplecza portowego, rozwój innowacji oraz infrastruktury logistycznej i obsługowej, a także budowa kadr, których dziś brakuje – wynika z nowego raportu „Energia (od)nowa” ILF Consulting Engineers Polska. Eksperci wskazują, że wyzwaniem będzie też jak największe zaangażowanie w rozwój sektora offshore polskich przedsiębiorstw. W tej chwili optymistyczne szacunki zakładają, że udział krajowych dostawców produktów i usług w polskim rynku, wartym ok. 130 mld zł, nie przekroczy 50 proc.

Prawo

Szykują się duże zmiany w ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w miejscu pracy. W grudniu zaczną obowiązywać nowe przepisy

– Dyrektywa o ochronie sygnalistów to nowa regulacja, która stanowi część porządku prawnego Unii Europejskiej i musi zostać zaimplementowana do krajowych systemów prawnych do grudnia 2021 roku – mówi dr Beata Baran, partner w Kancelarii BKB Baran Książek Bigaj. Prace nad polskim projektem ustawy trwają, a odpowiedzialne za ich przebieg jest Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Jednak firmy powinny już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych obowiązków i procedur. Chodzi o zapewnienie odpowiedniej ochrony osobom zgłaszającym nieprawidłowości w miejscu pracy, a także implementację samych systemów whistleblowingowych. Nowe obowiązki będą dotyczyły podmiotów zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego.

Inwestycje

Po zapaści w pandemii stawki najmu mieszkań zaczynają wzrastać. Coraz bardziej zainteresowani tym segmentem są najwięksi deweloperzy

Najem mieszkań mocno ucierpiał w trakcie pandemii COVID-19. Z nowego raportu Expandera i Rentier.io wynika jednak, że sytuacja się stabilizuje, a od stycznia br. stawki najmu wzrosły już w 9 z 16 polskich miast. Analitycy prognozują, że rynek najmu w Polsce będzie się rozwijał i profesjonalizował, a w ten trend chce się wpisać Budimex Nieruchomości, który pod koniec maja został przejęty przez polski fundusz inwestycyjny Cornerstone Partners oraz czeską grupę deweloperską Crestyl. Spółka pod nową nazwą Spravia chce tym samym budować również mieszkania dla inwestorów instytucjonalnych zajmujących się najmem.

Finanse

Prawie 8 mld euro w nowym programie finansowania innowacji. Będą z niego mogły skorzystać również firmy niezajmujące się dotąd taką działalnością

Najprawdopodobniej już w pierwszej połowie przyszłego roku zostaną uruchomione Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Program ten ma być jednym z głównych źródeł finansowania badań i rozwoju oraz innowacji w najbliższych sześciu latach, a jego budżet opiewa na ok. 36 mld zł. Na wsparcie finansowe i mentoringowe będą mogły liczyć m.in. firmy, które nie miały dotąd do czynienia z działalnością innowacyjną. – Chcemy, żeby każda firma – zarówno doświadczona, jak i ta, która dopiero stawia pierwsze kroki w innowacjach – znalazła dla siebie odpowiednią pomoc – mówi Katarzyna Kaczkowska z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.