Przegląd mediów

luty 2019

Nowe projekty rozporządzeń w sprawie dokumentacji cen transferowych

2019-02-05  |  11:22
Przegląd mediów

Dzień po ukazaniu się projektów rozporządzeń w sprawie cen transferowych w zakresie podatków PIT i CIT, we wtorek 20 listopada 2018 r., Rządowe Centrum Legislacji opublikowało dwa nowe projekty rozporządzeń w sprawie ich dokumentacji. Mają one określić szczegółowy zakres elementów lokalnej oraz grupowej dokumentacji cen transferowych i tym samym ułatwić podatnikom dochowanie formalności związanych z ich sporządzaniem.

Chodzi o Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz analogiczny projekt rozporządzenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z 16 listopada 2018 r. W uzasadnieniu obu projektów nowych rozporządzeń można przeczytać, że ich zadaniem jest ujednolicenie krajowych wymogów dokumentacyjnych z międzynarodowymi standardami, w zgodzie z wytycznymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Rozporządzenia w sposób szczegółowy określają zakres informacji, jakie zawierać mają dokumentacje lokalne i grupowe cen transferowych. Ogólny ich zarys znajdować się będzie od 1 stycznia 2019 r. w odpowiednich przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kto i kiedy sporządza dokumentację cen transferowych?

Do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych zobligowane będą podmioty powiązane dla transakcji kontrolowanych jednorodnych (pod pewnymi wyjątkami ustawowymi), których wartość bez podatku VAT przekracza w roku obrotowym:

- 10 mln zł w przypadku transakcji towarowych oraz finansowych oraz

- 2 mln zł w przypadku transakcji usługowych i innych niż określone wyżej.

Obowiązani do sporządzenia powyższej dokumentacji będą także podatnicy zawierający transakcje z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a wartość przedmiotu transakcji przekracza 100 tys. zł lub równowartość tej kwoty.

Z kolei zgodnie z art. 11p ust. 1 rządowego projektu zmian ustaw podatkowych z 23 października 2018 r.: „Podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, dołączają do tej dokumentacji grupową dokumentację cen transferowych, sporządzoną za rok obrotowy, w terminie do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego, jeżeli należą do grupy podmiotów powiązanych: 1) dla której jest sporządzane skonsolidowane sprawozdanie finansowe; 2) której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 000 000 zł lub jej równowartość” (druk 2860).

Co musi zawierać lokalna dokumentacja cen transferowych?

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji cen transferowych wskazuje szczegółowo elementy, jakie powinny się znaleźć w dokumentacji lokalnej. Wymaga ona sporządzenia opisu podmiotu powiązanego. Należy w nim zawrzeć opis i schemat jego struktury organizacyjnej, opis struktury zarządczej oraz opis podstawowej działalności, z podaniem przedmiotu prowadzonej działalności czy wskazaniem rynków geograficznych, na których działalność jest prowadzona.

Kolejnym z wymogów jest opis przeprowadzanej transakcji. W tym przypadku koniecznymi elementami składowymi dokumentacji będą m.in.: przedmiot i rodzaj transakcji wraz ze wskazaniem związków z innymi transakcjami, informacje na temat biorących w niej udział podmiotów powiązanych, jej wartość, jak również przedstawienie sposobu przeprowadzonej kalkulacji ceny transferowej.

Trzecia z głównych składowych dokumentacji – analiza cen transferowych musi zawierać m.in.: wskazanie metody zastosowanej do weryfikacji ceny transferowej wraz z uzasadnieniem jej wyboru, opis analizy porównawczej, opis analizy zgodności, jak również odniesienie ceny transferowej do wyniku przeprowadzonych analiz.

W ramach czwartego elementu, czyli informacji finansowych, projekt rozporządzenia wymienia zatwierdzone sprawozdanie finansowe z opisem pozwalającym na przyporządkowanie wskazanym w nim pozycjom odpowiednich danych finansowych lub innych informacji zawartych w tym opisie.

Grupowa dokumentacja cen transferowych

Grupowa dokumentacja cen transferowych również zawiera cztery główne elementy: opis grupy kapitałowej, opis jej istotnych wartości niematerialnych i prawnych, opis jej istotnych transakcji finansowych, a także informacje finansowe i podatkowe.

W opisie grupy kapitałowej powinien się znaleźć opis lub schemat struktury właścicielskiej grupy oraz informacje na temat zarządów podmiotów wchodzących w jej skład. Projekt rozporządzenia wymaga również opisania przedmiotu i zakresu prowadzonej przez grupę działalności.

Spełnienie obowiązku informacyjnego w zakresie istotnych wartości niematerialnych i prawnych zapewni sporządzenie ich wykazu, a także opis strategii prowadzonej przez grupę kapitałową działalności i wykorzystania w niej tych właśnie wartości wraz z podaniem informacji dotyczących ośrodków badawczo-rozwojowych. Podmiot powiązany zobowiązany będzie również przedstawić opis polityki cen transferowych grupy w zakresie działalności badawczo-rozwojowej i przedmiotowych wartości, ujawnić wykaz istotnych umów lub porozumień dotyczących tych wartości, a także sporządzić ogólny opis istotnych zmian w zakresie kontroli, własności i korzystania z wartości niematerialnych i prawnych.

Trzeci z elementów grupowej dokumentacji cen transferowych, czyli opis istotnych transakcji finansowych, wymaga ujawnienia sposobów finansowania działalności grupy kapitałowej, informacji na temat podmiotów pełniących funkcje w zakresie centralnego finansowania oraz opisania polityki cen transferowych w zakresie wewnętrznego finansowania w obrębie grupy.

Roczne skonsolidowane sprawozdanie grupy kapitałowej oraz wykaz zawartych przez jej podmioty powiązane uprzednich, jednostronnych porozumień cenowych lub innych interpretacji podatkowych dotyczących przypisania dochodu między państwami – to przesłanki spełnienia obowiązków dokumentacyjnych w zakresie informacji finansowych i podatkowych.

Korzystne dla małych, niebezpieczne dla dużych

Proponowane zmiany mają dwa oblicza. Z wprowadzenia wysokich progów sporządzenia dokumentacji cen transferowych skorzystają mniejsi przedsiębiorcy, którzy ich nie przekraczają. Unikną bowiem obowiązku dokumentowania. Z drugiej jednak strony uwaga organów podatkowych skupić się może w tej sytuacji na większych i największych przedsiębiorcach, którzy, dokonując transakcji między podmiotami powiązanymi, narażą się na bardziej wnikliwe i częstsze kontrole w zakresie cen transferowych.

Oba rozporządzenia w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Autor:

radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 5 lutego

Medium

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Firma

Polski rynek pracy czeka dalszy odpływ pracowników. Firmy już zabezpieczają sobie kadrę poprzez współpracę ze szkołami zawodowymi

Ponad połowa pracodawców w Polsce zgłasza problemy ze znalezieniem pracowników o pożądanych kwalifikacjach – wynika z badania Manpower. Problem będzie się pogłębiał m.in. przez niż demograficzny, otwarcie niemieckiego rynku na pracowników ze Wschodu i rozwój Przemysłu 4.0, który powoduje, że powstają stanowiska wymagające nowych umiejętności. W tej sytuacji firmy muszą się angażować w pozyskanie pracowników już na etapie ich edukacji. Współpraca ze szkołami zawodowymi zapewnia stały dopływ wykwalifikowanej kadry i zabezpiecza przyszły rozwój, a absolwentom pozwala wejść na rynek pracy z konkretną branżową wiedzą i doświadczeniem.

Farmacja

Krajowe firmy farmaceutyczne mogą być silnym graczem w Europie. Potrzebny im jednak specjalny program rozwoju i stabilne prawo

Polski przemysł farmaceutyczny potrzebuje wieloletniego, stabilnego programu wsparcia, żeby osiągnąć taką wartość eksportu leków, jaką notują obecnie Francja, Niemcy czy Szwajcaria. Potwierdza to przykład Hiszpanii – od momentu uruchomienia takiego programu podwoiła się wysokość wydatków firm farmaceutycznych na badania i rozwój, a dynamika przyrostu eksportu leków zrównała się z unijną średnią – wynika z raportu IQVIA „Refundacyjny Tryb Rozwojowy. Rozwiązania europejskie i perspektywy dla Polski”.

 

Prawo

Prezes NIK: Brak dialogu i nadmierna hierarchizacja problemami administracji publicznej

Polska administracja publiczna jeszcze w dużej części jest silnie zhierarchizowana i czasami mało otwarta na dialog – podkreśla prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski. W sytuacji, kiedy urzędy i instytucje państwowe nie mogą konkurować z sektorem prywatnym atrakcyjnymi zarobkami, kluczowe jest budowanie przyjaznego miejsca pracy z odpowiednią komunikacją między zatrudnionymi a pracodawcami. Dziś nie tylko w urzędach pracownicy narzekają na złe relacje w miejscu pracy i duży stres z tym związany. Widać to także ze statystyk Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, do którego trafia coraz więcej spraw o mobbing.

Zdrowie

Na choroby rzadkie w Polsce cierpi 3 mln osób. Ich największym problemem jest brak dostępu do nowoczesnych terapii

W Polsce z chorobami rzadkimi lub ultrarzadkimi boryka się od 2,3 mln do nawet 3 mln osób. Podstawową potrzebą pacjentów jest dostęp do leczenia, ale możliwość włączenia skutecznej terapii istnieje tylko w 3–5 proc. wszystkich tego typu schorzeń. Na dodatek wiele z nich w Polsce nie podlega refundacji. Tymczasem szybkie wdrożenie leczenia zwiększa szansę chorego na relatywnie normalne funkcjonowanie i utrzymanie aktywności zawodowej, co zmniejsza obciążenia dla budżetu państwa. Dlatego pilnie potrzebne są zmiany w zakresie finansowania innowacyjnych terapii.