Przegląd mediów

Ochrona danych osobowych przy kontroli zwolnień chorobowych

2018-05-18  |  15:31
Przegląd mediów

Ochrona danych osobowych przy kontroli zwolnień chorobowych

 

Już za kilka dni, 25 maja 2018 roku rozpocznie się stosowanie RODO, czyli nowego rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Dotyczyć ono będzie wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane osób fizycznych. Nadchodzące zmiany znacząco wpłyną na politykę zarządzania kadrami firm, a także na audyt absencji chorobowych. Gwarantem przestrzegania zaleceń Generalnego Inspektora Ochrony Danych (GIODO) oraz jego następcy prawnego od 25 maja – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jest posiadanie w swoich strukturach administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), a po 25 maja – inspektora ochrony danych (IOD).

 

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, tzw. RODO stanie się uniwersalną dla wszystkich krajów Unii Europejskiej normą prawną w zakresie ochrony danych osobowych. Zmiany zajdą głównie w kwestii poszerzenia obowiązków administratorów danych osobowych oraz podmiotów przetwarzających takie dane na zlecenie. Ponadto, osoby fizyczne i organy nadzorujące zostaną wyposażone w szeroki wachlarz narzędzi kontroli i reagowania na naruszenia RODO. Istniejąca do tej pory funkcja administratora bezpieczeństwa informacji (ABI) od 25 maja tego roku zostanie zmieniona na inspektora ochrony danych (IOD). W odróżnieniu od ABI, jego powołanie w niektórych przypadkach będzie obowiązkowe, a nie jak do tej pory fakultatywne.

 

Kontrola zwolnień chorobowych z zachowaniem ochrony danych osobowych

 

Kontrole zwolnień chorobowych opierają się na analizie i przetwarzaniu danych osobowych pracowników związanych z powodem ich nieobecności w pracy.  Wymagają więc szczególnego przygotowania i „wyczucia” u osób je przeprowadzających, nie tylko pod kątem sposobu przeprowadzania samej kontroli, ale również zachowania poufności informacji przetwarzanych na ich potrzeby – tłumaczy mec. Jakub Wezgraj, pełniący funkcję ABI w firmie Conperio, specjalizującej się w problematyce absencji chorobowej. Zbliżające się RODO poszerzy zakres danych osobowych uznawanych za „wrażliwe”, a obecność ABI stanowi gwarancję bezpiecznego przechowywania, analizowania i przetwarzania danych osobowych.

 

Zarządzając danymi na zlecenie pracodawców – klientów naszej firmy – musimy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie wszystkich niezbędnych norm bezpieczeństwa, w zakresie ich gromadzenia, przechowywania i dalszego przetwarzania. Jest to wyjątkowo istotne, nie tylko z powodu ochrony praw samych pracowników, ale również ze względu na bezpieczeństwo prawne ich pracodawców, zlecających kontrole zwolnień chorobowych. RODO cechują restrykcyjne rozwiązania w zakresie odpowiedzialności pracodawców za przetwarzanie danych – zarówno kiedy te czynności są wykonywane samodzielnie, jak i gdy są zlecane innym podmiotom. Conperio gwarantuje, że pracodawcy powierzają przetwarzanie danych swoich pracowników w dobre ręce i nie narażają się na niepotrzebną odpowiedzialność w tym zakresie. Co więcej, często zauważamy, że proponowane przez nas standardy ochrony danych są bardziej efektywne, niż te występujące u naszych Zleceniodawców.

Chcąc właściwie przygotować się do wprowadzanych zmian, Conperio już w sierpniu ubiegłego roku powołało na stanowisko administratora bezpieczeństwa informacji radcę prawnego Jakuba Wezgraja, wieloletniego praktyka i eksperta w dziedzinie ochrony danych osobowych z kancelarii prawnej „ODOekspert”. Z momentem wejścia w życie RODO, wdrożenie nowego zakresu odpowiedzialności związanego z przekształceniem funkcji ABI w funkcję Inspektora Ochrony Danych (IOD) odbędzie się płynnie i w naturalny sposób, co jest niezwykle istotne w przypadku firmy zarządzającej ogromnymi ilościami danych osobowych.

 

 

O CONPERIO

Conperio to największa i najbardziej doświadczona w problematyce absencji chorobowej firma konsultingowa na polskim rynku. Conperio zajmuje się audytem, doradztwem i kompleksowym zarządzaniem problemem absencji chorobowej. Nowoczesne rozwiązania Conperio gwarantują klientowi pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami, które są indywidualnie dopasowywane do danego zakładu pracy z uwzględnieniem jego specyfiki. Działania firmy prowadzone są wielopłaszczyznowo – od analizy sytuacji wyjściowej u pracodawcy i porównania jej z innymi firmami z branży i/lub regionu, przez badanie czynników wpływających na poziom absencji chorobowej, aż po działania terenowe oraz analizę przyczyn w oparciu o opinie pracowników i zgłoszone przez nich sugestie. Misją firmy jest dostarczanie pracodawcom obiektywnej informacji o absencjach pracowniczych w celu ich efektywnego obniżenia.

 

Kontakt dla mediów:

Partner of Promotion

Jarosław Zakrzewski, ACCOUNT EXECUTIVE

e-mail: j.zakrzewski@partnersi.com.pl

tel.: 22 858 74 58 wew. 68   

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)

Informacje z dnia: 18 maja

Kalendarium

CES 2019

Farmacja

Liczba aptek spadła do poziomu sprzed 4 lat. W 2019 roku z rynku może zniknąć kolejnych 600 placówek

Przez ostatnich kilkanaście lat liczba aptek nieprzerwanie rosła. Rok 2018 jednak ten trend zakończył. Liczba otwarć aptek zmniejszyła się trzykrotnie, a liczba zamknięć pozostała na tym samym poziomie. Tym samym na koniec grudnia działało w Polsce nieco ponad 14,3 tys. aptek i punktów aptecznych, czyli o ponad pół tysiąca mniej niż rok wcześniej – wynika z danych IQVIA. W tym roku z rynku może zniknąć kolejnych 500–600 placówek. Dla aptek, które pozostaną na rynku, oznacza to coraz większe obroty.

Konsument

Natrętny telemarketing na celowniku UODO. Konsumenci nieostrożnie udzielają zgody na przetwarzanie swoich danych

Niechcianych telefonów od telemarketerów można uniknąć. UODO przypomina, że należy przykładać większą wagę do tego, gdzie, komu i w jakich okolicznościach udzielamy zgody na przetwarzanie informacji o sobie. W trakcie rozmowy z telemarketerem można też zażądać usunięcia swoich danych przez firmę albo odnotowania sprzeciwu wobec przetwarzania ich w celach marketingowych. Mając informację o tym, kto jest administratorem naszych danych osobowych, można złożyć do UODO skargę na bezprawne działania. 

Prawo

Inwestycje w Polsce mogą nabrać tempa. Potrzebne stabilne prawo i polityka imigracyjna

Po załamaniu w 2016 roku i dłuższym zastoju inwestycje w ostatnich kwartałach przyspieszyły. W 2018 roku nakłady brutto na środki trwałe wzrosły o 7,3 proc. wobec 3,9 proc. rok wcześniej. To dobra wiadomość dla polskiej gospodarki, której nie da się budować tylko na konsumpcji. Wciąż jednak wielu przedsiębiorców wstrzymuje się z inwestowaniem, m.in. ze względu na niepewne otoczenie regulacyjne i niekorzystną sytuację na rynku pracy. Jak podkreśla prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, rząd musi przestać fundować przedsiębiorcom legislacyjny rollercoaster i jak najszybciej wdrożyć politykę migracyjną, która pozwoli uzupełnić luki kadrowe.