Przegląd mediów

czerwiec 2019

Polacy to pragmatyczni kierowcy, ale z fantazją

2019-06-16  |  19:16
Przegląd mediów
Do pobrania

    docx 0.05 MB

Polacy podchodzą do jazdy samochodem bardzo pragmatycznie i traktują auto głównie jako narzędzie służące do przemieszczania się. Ponad połowa wykorzystuje ten właśnie środek lokomocji, by dojechać i wrócić z pracy, zwykle tą samą drogą, a jedna trzecia, by zrobić weekendowe zakupy czy załatwić kilka spraw na mieście. Jednak średnio co szósty Polak ceni jazdę bez celu, tylko dla relaksu i nocne przejażdżki po mieście.

Jadę bo muszę

Jak potwierdzają wyniki badania „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą” przeprowadzonego na zlecenie Shell, okazje do prowadzenia samochodu związane są głównie z dwoma obszarami życia – zawodowym i rodzinnym. 51% kierowców w Polsce jako najczęstszą okazję do prowadzenia auta wskazuje jazdę do i z pracy, a 34% na duże weekendowe zakupy. Co trzeci Polak podróżuje z rodziną i wybiera właśnie samochód, by udać się w wakacyjną podróż.

Jadę bo chcę

Jednocześnie wielu kierowców w Polsce czerpie radość z jazdy i używa samochodu nie tylko po to, by przemieszczać się z punktu A do B, ale po to by się zrelaksować lub sprawdzić swoje umiejętności za kierownicą. Jazda w trudnych warunkach, szczególnie po krętych górskich drogach czy podczas niesprzyjającej pogody jest doskonałą okazją dla prowadzenia auta dla co czwartego Polaka. Z kolei 16% badanych relaksuje jazda bez celu i planu – wyłącznie dla czerpania przyjemności z pokonywania kolejnych kilometrów. By przemierzać miasto nocą, przy świetle ulicznych latarni, silniki samochodów uruchamia 13% Polaków.

Olej tylko wysokiej jakości

Pragmatyczne podejście Polaków do motoryzacji widać również doskonale jeśli przyjrzymy czym kierują się przy wyborze i jakie oleje silnikowe wybierają.  Kierowcy w Polsce stawiają głównie na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i półsyntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co więcej, ponad połowa Polaków osobiście wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasięgnięciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radę pyta co trzeci Polak. 50% kierowców wymienia olej w niezależnym lokalnym warsztacie, którego właścicielem jest osoba prywatna. Co ciekawe niemal połowa (46%) badanych samodzielnie uzupełnia olej silnikowy jeśli zachodzi taka potrzeba.

40 latek z fantazją

Statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyzną (7 na 10 respondentów), z wykształceniem średnim i wyższym (75% respondentów) ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Charakteryzuje się pragmatycznym podejściem do auta jako środka służącego do sprawnego i wygodnego przemieszczania się. Jednak nie brak Polakom fantazji i potrafią delektować się płynnością jazdy czy pokonaniem kolejnego wymagającego zakrętu czy wzniesienia.

O badaniu

Badanie „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownica” zostało zrealizowane w 2018 roku przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie firmy Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – badanie jakościowe w oparciu o wywiad fokusowy oraz badanie ilościowe metodą CAWI zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie polskich kierowców (N=1000). 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 16 czerwca

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Przemysł spożywczy

Europejska polityka rolna do poprawki. W Polsce trzy czwarte dopłat z UE trafia do 20 proc. największych gospodarstw

Polskie rolnictwo wytwarza około 2,4 proc. PKB, podczas gdy średnia w UE to niecałe 1,5 proc. Zatrudnia też więcej pracowników niż w UE, dlatego ciągle odgrywa bardzo ważną rolę w polskiej gospodarce. Od momentu wstąpienia do Unii liczba środków kierowanych do obszarów wiejskich wzrosła 15-krotnie, ale rolnictwo nadal boryka się z istotnymi problemami o charakterze środowiskowym i społecznym. Wynikają one m.in. z faktu, że w Polsce 3/4 dopłat bezpośrednich trafia raptem do 20 proc. największych gospodarstw. Wspólna Polityka Rolna w tym zakresie wymaga reformy – podkreślają eksperci.

Prawo

Resort przedsiębiorczości chce decentralizacji. 31 urzędów może czekać wyprowadzka z Warszawy

Po 30 latach funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce zaufaniem darzy go 2/3 Polaków, a ponad 70 proc. jest zadowolonych z działań lokalnych władz. Jeszcze większy odsetek deklaruje zainteresowanie sprawami lokalnymi – pokazują badania CBOS. – Tak wysoki poziom zaufania i zadowolenia Polaków z samorządu to inspiracja dla sektora przedsiębiorstw, jak prowadzić efektywny dialog i budować kapitał społeczny – podkreślają eksperci Krajowej Izby Gospodarczej.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Prawo

Prezes GPW: Pracownicze plany kapitałowe dadzą impuls do rozwoju warszawskiej giełdzie. Skorzystają przede wszystkim małe i średnie spółki

Napływ kapitału w wysokości od 2 do nawet 6 mld zł w dalszej perspektywie, zwiększone inwestycje i nowy impuls do rozwoju – takie przełożenie na Giełdę Papierów Wartościowych będzie mieć wdrożenie programu pracowniczych planów kapitałowych – ocenia jej prezes dr Marka Dietl. Jak ocenia, dzięki PPK skorzystają przede wszystkim mniejsze spółki notowane na warszawskim parkiecie, które zyskają łatwiejszy dostęp do długoterminowego pieniądza. – Ten dostęp jest kluczowy na ich drodze do podboju światowych rynków – mówi Dietl.

IFA 2019 Berlin

Przemysł

Segment farb i lakierów jednym z najszybciej rosnących na rynku chemii budowlanej. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty premium i eko

Kilkuprocentowy wzrost rynku farb dekoracyjnych w ujęciu wartościowym i wzrost ilościowy rzędu 1–1,5 proc. – takie są przewidywania Śnieżki na 2019 rok. Prezes grupy Piotr Mikrut ocenia, że w branży farb i lakierów coraz silnej zaznacza się trend ekologii, a konsumenci migrują w kierunku grup produktów premium i bardziej przyjaznych środowisku. Ta branża nie ucieknie też od cyfryzacji, zwłaszcza w obszarze kanałów sprzedaży. Plany Śnieżki na nadchodzące lata zakładają umacnianie pozycji grupy na rynku polskim, ale też rozwój za granicą.

Złote Spinacze 2019