Robotyka i SI”, „E-sport”, „Inteligentny dom” –  nowe kategorie w serwisie agencyjnym Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Przegląd mediów

luty 2017

Wiemy więcej niż myślisz…

2017-02-16  |  12:02
Przegląd mediów

W ramach uciekania od rzeczywistości oraz oddawania się kulturze i rozrywce podziwiałem ostatnio w kinie kolejne perypetie Jasona Bourne’a, którego znów dopadły duchy przeszłości. Co raz mniej w tym wszystkim Ludluma, co raz więcej Flemminga. Strach pomyśleć, co będzie, gdy podstarzałego agenta dopadnie w końcu Alzheimer i uzna, że wszyscy wokół są wrogami.

Zostawmy to jednak autorom kolejnej części, na którą na nieszczęście się nie zanosi, a skupmy się na tym, co niewątpliwie daje do myślenia w najnowszej odsłonie. Otóż w przerwie między wybuchami, strzelaninami i retrospekcjami pojawia sią wątek młodego miliardera, założyciela i szefa globalnego portalu społecznościowego, który jak się okazuje jest również współpracownikiem CIA, czyli używając popularniejszej nad Wisłą nomenklatury - tak zwanym TW. Mimo moralnych wątpliwości umożliwiał on Agencji gromadzenie i analizę materiałów udostępnianych przez użytkowników portalu na swoich kontach oraz ich inwigilację. Mając oczywiście na względzie fikcyjny charakter opowieści zacząłem mimowolnie zastanawiać się nad rzeczywistością serwisów społecznościowych i tym, jakie informacje na nasz temat są przez nie gromadzone, bez wdawania się w domysły, kto jeszcze może mieć do nich dostęp. Z pomocą przyszły dostępne od niedawna w sieci informacje dotyczące współpracy Facebooka z reklamodawcami. Serwis przynosi swoim twórcom miliardy dolarów rocznie, choć jest usługą bezpłatną. Dochód opiera się niemal w zupełności na reklamach, a te jak wiadomo, aby były skuteczne muszą być dopasowane do odbiorcy. I tu właśnie pojawia się kwestia sposobu, w jaki Facebook wychodzi naprzeciw potrzeb reklamodawców.

Wszystko już o tobie wiemy?

Oficjalnie serwis opiera się na niemal setce kryteriów, począwszy od wieku, płci i miejsca zamieszkania, poprzez powierzchnię domu, markę samochodu, miejsce spędzania wakacji, aż po informacje dotyczące związków, rocznic, rodzajów systemu operacyjnego, czy karty kredytowej. Istna kopalnia wiedzy dla każdego, kto ma do sprzedania jakikolwiek towar lub usługę. Pozwala to bardzo precyzyjnie zaadresować ofertę, a nawet uprzedzić potrzeby klientów przewidując ich przyszłą sytuację. Warto przy tym zwrócić uwagę, że większości z tych informacji nie odnajdziemy w podstawowych zakładkach konta. Są one zawarte w postach, widoczne na zdjęciach, w komentarzach, uwagach itp. Teoretycznie więc, jeśli nasze konto ma charakter zamknięty, a jego przeglądanie umożliwimy tylko zaakceptowanemu przez nas gronu użytkowników, nikt inny nie powinien mieć do niego dostępu. Kto więc pozyskuje informacje, na których bazują reklamodawcy adresujący swoją ofertę do użytkowników?

 

Inteligentny algorytm

Trudno wyobrazić sobie, że Mark Zuckerberg zatrudniałby w tym celu dodatkowych pracowników, bo biorąc pod uwagę liczbę użytkowników Facebooka oraz ich przeciętną dzienną aktywność w serwisie, aby analizować taką liczbę danych, potrzeba by zapewne milionów par oczu i rąk.  Można więc przyjąć, że całą tę brudną robotę polegającą na odłowieniu z terabajtów informacji, tego, co interesuje reklamodawców wykonuje za człowieka odpowiedni algorytm. Program przeszukujący miliony kont w poszukiwaniu materiału do budowy naszego cyfrowego profilu. Produktu końcowego, który de facto jest niczym innym, jak najszerszą istniejącą bazą danych o naszych preferencjach, cechach fizycznych, zainteresowaniach, statusie społecznym i majątkowym, a nawet stanie zdrowia. Tak kompleksowych informacji na nasz temat nie ma ani ZUS, ani Urząd Skarbowy. A wszystko to wytworzone przez bezduszny i niezwykle efektywny system, dla którego nie ma żadnego znaczenia, gdzie finalnie trafiają uzyskane przez niego informacje. Wizja tym bardziej przerażająca, że tak naprawdę temat znany jest już od paru lat, a ewentualne pretensje, jeśli poczujemy się skrzywdzeni, możemy mieć jedynie do siebie, bo ostatecznie to od nas, jako użytkowników zależy, co i jak często zamieszczamy na naszym profilu.

Obserwując kolejne akrobacje Matta Damona przypomniałem sobie również, jak niemal 8 lat temu spotkałem się z kolegą, który pracuje dla jednego z amerykańskich potentatów w dziedzinie elektroniki użytkowej. Opowiedział mi, że pracuje w zespole programistów, których zadaniem jest opracowanie technologii umożliwiającej identyfikację twarzy na zdjęciach w Internecie. Wzbudziło to moje zainteresowanie, ale jednocześnie pomyślałem, że porywają się z motyką na słońce. Grzecznościowo zapytałem jednak, jaką taki program ma skuteczność. Odpowiedział, że na poziomie 75%, ale 99% to kwestia 2 lat. Zależy im, aby program nie tylko identyfikował zdjęcie, ale również potrafił odgadnąć nastrój uwiecznionej na nim osoby. Dla podkreślenia możliwości tworzonego systemu, warto powtórzyć, że rozmowa miała miejsce niemal 8 lat temu i nie dotyczyła technologii militarnych, ale ogólnodostępnych, które docelowo miały się znaleźć w zestawie aplikacji dostępnych na zwykłym telefonie komórkowym. Kiedy dodamy do siebie te dwa pozornie niezwiązane systemy otrzymujemy perfekcyjne narzędzie marketingowe, które jeśli umieścimy w internecie uśmiechnięte selfie, już chwilę później zaproponuje nam udział w koncercie albo wizytę w klubie. Jeśli natomiast stwierdzi, że jesteśmy smutni, wyśle nas do najbliższej poradni psychologicznej lub zaoferuje zniżkę na poradnik pozytywnego myślenia. Niemal sielankowa wizja. Ale co, jeśli za tymi wszystkimi niezwykłymi technologiami wcale nie stoi pełna empatii polityka ludzi sukcesu, ale ich mroczny, mniej oficjalny impresariat?

Autor:

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 16 lutego

Medium

Kalendarium

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Finanse

2 mln zł na wsparcie lokalnych społeczności. Najlepsze pomysły w małych miejscowościach mogą liczyć na granty od 4 do 15 tys. zł

Fundacja należąca do PKN Orlen przeznaczy w tym roku w sumie 2 mln zł na dofinansowanie projektów, które służą lokalnym społecznościom. W programie grantowym „Moje miejsce na Ziemi” swoje pomysły na takie inicjatywy mogą zgłaszać biblioteki, szkoły, organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia czy nawet jednostki ochotniczej straży pożarnej. Mogą one wnioskować o wsparcie w wysokości od 4 do 15 tys. zł. Jak podkreśla prezes fundacji, dla wielu samorządów i organizacji to szansa, aby po raz pierwszy aplikować o takie finansowanie.

Sport

Ministerstwo sportu chce inwestować w aktywność fizyczną Polaków. Jej brak przekłada się na realne straty dla gospodarki

Spada aktywność fizyczna Polaków. Regularnie sport uprawia co czwarta osoba, ponad połowa w ogóle nie ćwiczy. Brak aktywności fizycznej generuje blisko 7 mld zł strat rocznie – wynika z danych przytaczanych przez Polski Instytut Ekonomiczny. Są to głównie koszty opieki zdrowotnej i absencji pracowniczych. Ministerstwo sportu chce zachęcać Polaków do sportu przez różnego rodzaju programu. Konieczne jest także wsparcie władz lokalnych i szersza promocja sportu wśród społeczeństwa.

IFA 2019 Berlin

Transport

Mercedes z rekordową sprzedażą kultowego modelu. Z salonów zniknęła cała dostępna w tym roku na rynek polski pula Klasy G

Mercedes Klasy G jest już kultowym samochodem, a popyt na niego nie maleje. W 2017 roku sprzedano w Polsce 130 samochodów, rok później – 350, a w tym roku jest to już 400 sztuk, czyli cała dostępna pula na rynek polski. Z okazji 40. urodzin Gelendy do sprzedaży trafiają trzy specjalne edycje „Stronger Than Time” – Mercedes-Benz G 400 d, Mercedes-Benz G 500 oraz Mercedes-AMG G 63. Klienci mogą wybierać spośród miliona opcji. Miłośnicy klasy G w Polsce spotkali się w dniach 15-18 sierpnia w Srebrnej Górze na Dolnym Śląsku.

Złote Spinacze 2019

Praca

Praca tylko dla cierpliwych mediatorów. Zawód organizatora ślubnego zyskuje na popularności

Dobry wedding planner musi być mediatorem i jednocześnie w pewnym stopniu psychologiem, który będzie godzić skłóconych przyszłych małżonków oraz mieć dużą cierpliwość i umiejętności organizacyjno-logistyczne. Eksperci zauważają, że musi także być przygotowany na pracę przez cały rok, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Młode pary, które chcą uniknąć niepotrzebnych nerwów, rozczarowań oraz zbędnych kosztów powinny zaufać rekomendowanemu konsultantowi ślubnemu, bowiem jego doświadczenie, fachowość i znajomość branży są gwarancją udanego wesela.