Przegląd mediów

czerwiec 2017

Wycena dachu bez tajemnic - poradnik dla budujących

2017-06-09  |  08:29
Przegląd mediów

Wrzucając do wyszukiwarki internetowej hasło „wycena dachu”, szybko znajdziesz gotowe programy.  Wycenę może ci zaproponować firma ogólnobudowlana i hurtownia, w której planujesz się zaopatrzyć. Doświadczenie pokazuje jednak, że nic nie zastąpi spotkania z dekarzem, którego chciałbyś zatrudnić, i porozmawiania o Twoich oczekiwaniach co do sposobu użytkowania poddasza, położenia domu czy estetyki wykończenia. Podobnie jak w krawiectwie czy jubilerstwie – pozornie małe zmiany powodują często niemałe różnice w doborze produktów i wykończeniu dachu.

- Inwestorzy często mają problem z porównywaniem ofertfirmy dokonujące wyceny biorą pod uwagę różne produkty, ilości, akcesoria. Najniższa cena wcale nie oznacza, że trafiło nam się szczęście.  Wysyłanie zapytań o „średnią cenę” dachu według projektu dostarczonego przez inwestora też niewiele wnosi i bywa mylące – tłumaczy Daniel Czarnecki ze Stargardu Szczecińskiego, finalista konkursu SUPERDEKARZ 2016. – Warto więc zlecić wycenę dekarzom z dobrą reputacją po ustaleniu szczegółów kalkulacji i wtedy przeanalizować złożone propozycje. Jednak nie można zapominać o tym, że poza produktami bardzo ważne jest wykonawstwo i doświadczenie dekarza w budowie określonych typów dachów oraz produktów, zwłaszcza gdy projekt zawiera nietypowe albo trudne technicznie rozwiązania. Do takich zaliczają się szerokie kominy, nietypowe lukarny, panele PV, a zwłaszcza takie detale jak „wole oko”, stożek czy inne zaprojektowane krzywizny dachu – dodaje dekarz.

 

W pułapce „średniego dachu”

Czy możemy mówić o cenie „średniego domu” czy „średniego dachu”?  To naturalne, że inwestorzy chcą znać widełki finansowe budowy domu i dachu, niemniej nie powinni zbytnio przywiązywać się do „średniej ceny”. Dlaczego?

- Nie ma „średnich domów” ani „średnich dachów” – to tak jakby powiedzieć, że średni koszt samochodu wynosi 70 000 zł. Od razu jednak każdemu, kto choć trochę zna się na motoryzacji, pojawi się pytanie – duży czy mały? Nowy czy używany? Z iloma poduszkami? Z systemem ABS, czy bez?  Z jaką klimatyzacją?– mówi Przemysław Spych, Doradca Techniczny z firmy Monier Braas – Podobnie w przypadku wyceny dachu, tylko do pewnego stopnia da się powiedzieć coś o kosztach dachu, zanim opracuje się projekt.

Nawet gdy pod uwagę weźmiemy tę samą ilość dachówek, gąsiorów i dachówek bocznych, to wycena dachu może się diametralnie różnić. Paradoksalnie, dach z wykorzystaniem droższej dachówki może okazać się tańszy niż dach, w którym do wyceny wzięto pod uwagę dachówkę tańszą.

- Tego rodzaju odwrócenie proporcji wynika często z zastosowania  innego osprzętu jak: uszczelki pod gąsior, kosze, rynny, elementy wentylacyjne, blacha do obróbki itd. Dlatego jeżeli oddajemy do wyceny dach, musimy pamiętać o zachowaniu założeń – mówi Rafał Szczepański z Łodzi, SUPERDEKARZ ROKU 2016.

O jakie założenia dachu chodzi?

  • podstawą porównania jest jeden i ten sam dach (nie „dach podobny”)
  • obliczenia powierzchni, długości kalenic, koszy itd. policzone są z taką samą dokładnością dla poszczególnych materiałów
  • w kalkulacji znajdują się takie same ilości „produktów podobnych” (czyli np. dachówka betonowa różnych producentów o zbliżonej wielkości i kształcie)
  • zastosowany będzie identyczny osprzęt i akcesoria.

 

Przyczyny rozbieżności

Porównanie cen na kompletne dachy w innych technologiach (np. pokryty dachówką betonową i ceramiczną) będą najbardziej miarodajne, jeśli wykonane będą w jednej hurtowni przez jedną osobę. Wtedy ewentualny „błąd” będzie najmniejszy.

Jedną z przyczyn rozbieżności jest właśnie robienie wyceny dachu w oparciu o wyliczenia dla różnych gatunkowo produktów, uwzględnieniu (bądź nie) określonych akcesoriów czy osprzętu. Ale może dojść również do innej sytuacji, już w trakcie budowy.

Jeżeli w trakcie budowy zabrakło jakiegoś materiału, powinieneś być świadomy, z czego taka rozbieżność pomiędzy wyliczeniami a rzeczywistością może wynikać:

  • od sposobu położenia dachówki – dachówki ceramiczne i betonowe można nasuwać na siebie bardziej lub mniej – niewielkie przesunięcie może spowodować brak lub oszczędność nawet na 1 czy 2 rzędach dachówek
  • pomyłka w odczycie projektu – nawet 1 mm różnicy w odczycie projektu to ok 10 cm na dachu w skali 1:100
  • długość krokwi inna niż to wynika z rysunków (czasami skrócenie lub wydłużenie krokwi zalecane są ze względów technologicznych)
  • cieśla zrobił nieco inny spadek dachu, np. 2-3 stopnie
  • obróbki blacharskie (pas pod i nadrynnowy, obróbki w szczytach, czy też taśmy kominowe) wykonuje się zawsze na rzeczywistych wymiarach, co trudno jest przewidzieć ze stuprocentową dokładnością.

 

Należy pamiętać, że każdy dach można skalkulować drożej i taniej – wszystko zależy od zastosowanych materiałów, ich jakości i trwałości. Kierowanie się ceną jednego metra kwadratowego może nas sprowadzić na manowce, bo nie daje nam żadnej konkretnej informacji.

Robocizna

Na tym polu również inwestor może zauważyć spore rozbieżności, które budzą zdziwienie. Trzeba mieć świadomość, że w branży dekarskiej, podobnie jak w innych dziedzinach życia, istnieje tzw. szara strefa. Na rynku funkcjonują wykonawcy, którzy nie mają zarejestrowanych firm, nie płacą podatków ani ZUS swoich pracowników. Oczywiście, zaproponują ci niższą cenę. Jednak w przypadku jakiegokolwiek problemu z użytkowaniem dachu inwestor ma utrudnioną drogę dochodzenia odszkodowania czy naprawy dachu.

- Wielu przykładnie działających dekarzy oferuje gwarancję na wykonawstwo – to dobry znak, że mamy doświadczenie z prawdziwym dekarzem – mówi Rafał Szczepański, właściciel firmy „Ciesielstwo – Dekarstwo Rafał Szczepański” z Łodzi. - Rzadko zdarza się, że dobry wykonawca będzie chciał walczyć ceną, a nie jakością do ceny. Przecież firmuje budowę swoim nazwiskiem i zależy mu na budowie, którą może się pochwalić przed potencjalnymi klientami.

Dekarze mają też różne specjalizacje lub preferencje, np. wykonują dachy wyłącznie z dachówek cementowych i ceramicznych, a nie z blachodachówki. Ci, którzy podążają za nowymi rozwiązaniami i technologiami, będą ich orędownikami, podczas gdy inni będą cię przekonywać do rozwiązań tradycyjnych. Mogą również inaczej wyceniać dach pod kątem pracochłonności wykonania określonych elementów.

Czym więc się kierować przy wyborze wykonawcy? O ile dla inwestora najważniejszym czynnikiem nie jest kryterium najniższej ceny, to warto sprawdzić:

  • jak długo firma istnieje na rynku?
  • czy dekarz jest rekomendowany przez producentów pokryć dachowych (jak np. Certyfikowany Dekarz Braas)
  • czy może pochwalić się doświadczeniem w kładzeniu dachów w danej technologii (portfolio, rekomendacje od klientów, promowanie przez szanowanych producentów oryginalnych produktów dachowych)
  • czy udziela gwarancji.

 

Kto powinien zrobić wycenę dachu i jakie elementy kosztorysu muszą się w nim znaleźć? Jak nie dać się nabrać na „tanią ofertę”? Odpowiedzi szukamy u profesjonalnych wykonawców, finalistów programu SUPERDEKARZ 2016.

Pod kontrolą, czyli?

Sprawdź, czy w kosztorysie znajdują się m.in. płotki przeciwśniegowe, komunikacja dachowa,  kominki wentylacyjne, okna połaciowe, instalacja odgromowa. Im bardziej doprecyzujesz, jaki dach chcesz mieć: jaki rodzaj pokrycia, rodzaj rynien, ocieplenia itd., im lepiej dobierzesz potencjalnych wykonawców, tym większe szanse, że wycena będzie zrobiona prawidłowo, a kosztorys dachu - niemal tożsamy z realnym kosztem. Wtedy dużo łatwiej będzie podjąć ostateczną decyzję, czy położyć dach z produktów z górnej półki, czy musisz szukać jakichś oszczędności. Jeśli tak, nie podejmuj decyzji samodzielnie - skonsultuj ją z dobrym dekarzem. Bo to właśnie niewidoczne elementy dachu najczęściej decydują o jego szczelności, trwałości i właściwościach izolacyjnych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Przeglądzie mediów”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)

Informacje z dnia: 9 czerwca

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Wypożyczenie auta na krótki czas alternatywą dla zakupu samochodu. Carsharing opłaca się, gdy mało jeździmy

Carsharing, czyli krótkoterminowe wypożyczanie samochodu, pozwala skorzystać z możliwości, jakie daje auto, bez konieczności inwestowania dużych pieniędzy. Jest dobrą alternatywą dla kierowców, którzy pokonują rocznie poniżej 10 tys. kilometrów. Mieszkańcy dużych miast mają nie tylko ułatwiony dostęp do komunikacji publicznej, lecz także większe możliwości poruszania się samochodem bez konieczności kupowania go. 

Praca

Co roku w wypadkach rolniczych poszkodowanych zostaje kilkanaście tysięcy osób. Niebezpiecznym okresem są żniwa

Każdego roku dochodzi do kilkunastu tysięcy wypadków rolniczych. Większość z nich to niegroźne zdarzenia, w których orzeczony uszczerbek na zdrowiu nie przekracza 5 proc. W ubiegłym roku ok. 12 proc. z ponad 17,6 tys. wypadków zostało spowodowanych przez pochwycenie lub uderzenie przez części ruchome maszyn. Szczególne natężenie takich zdarzeń ma miejsce podczas żniw.

Konsument

Co trzeci Polak doświadczył naruszenia danych osobowych. W wielu przypadkach z powodu własnych błędów

Co trzeciego Polaka dotknęły negatywne konsekwencje związane z naruszeniem danych osobowych – wynika z badania Fundacji Wiedza To Bezpieczeństwo „Co wiemy o ochronie danych”. Często są to niechciane telefony lub e-maile z ofertami, ale zdarzają się także próby wyłudzeń kredytów. 90 proc. respondentów podkreśla, że są świadomi zagrożeń, ale mimo to w wielu przypadkach za utratę danych odpowiadają niedopatrzenia i brak świadomości samych użytkowników.

Media i PR

Firmy tworzą własne media społecznościowe. Dzięki wewnętrznym platformom poprawiają komunikację i integrują pracowników

Coraz więcej polskich firm bierze przykład z zachodnich korporacji i tworzy własne social media. Wewnętrzna firmowa platforma komunikacyjna spełnia wiele funkcji. Buduje poczucie przynależności, integruje pracowników i ułatwia komunikację z kadrą zarządzającą. Takie rozwiązanie musi być jednak poparte dobrą kampanią komunikacyjną skierowaną do pracowników. Inaczej nie spotka się z większym zainteresowaniem.

Problemy społeczne

Polacy lubią być online nawet w trakcie urlopu. Tylko 13 proc. całkowicie wyłącza urządzenia mobilne na wakacjach

Blisko połowa Polaków nie odbiera służbowych telefonów i e-maili w trakcie urlopu – wynika z badania momondo. To jednak nie oznacza, że w ogóle wypoczywamy offline. 37 proc. urlopowiczów zamieszcza zdjęcia z urlopu na swoich profilach w social media, a 18 proc. publikuje treści tekstowe, anegdoty, posty i komentarze. Tylko 22 proc. Polaków całkiem rezygnuje z mediów społecznościowych w trakcie wakacji. Na wyłączenie komórki czy tabletu decyduje się jeszcze mniejszy odsetek wypoczywających.