Newsy

Dziewczyny w nowych technologiach – podsumowanie czwartej edycji

2016-04-29  |  07:00
felieton

21 kwietnia na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej z okazji Światowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w ICT odbyła się już po raz czwarty Konferencja w ramach projektu społecznego „Dziewczyny w Nowych Technologiach”, tym razem pod hasłem „IT to nie tylko programowanie”.

Obchodzone po raz czwarty Święto Kobiet i Dziewcząt w ICT zostało ustanowione przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) – działający przy ONZ jako agenda ds. telekomunikacji i nowych technologii. Z inicjatywy Magdaleny Gaj, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zorganizowana została konferencja, której celem jest zachęcanie dziewcząt oraz młodych kobiet do budowania swojej ścieżki kariery w sektorze nowych technologii.

Konferencja pod hasłem „IT to nie tylko programowanie” została zorganizowana w ramach projektu społecznego Dziewczyny w Nowych Technologiach, który wspiera działania zmierzające do zwiększenia udziału kobiet i dziewcząt w obszarze ICT. Magdalena Gaj, Prezes UKE, od początku swojej kadencji podejmowała działania, których celem było zachęcanie dziewcząt i kobiet do budowania swojej ścieżki edukacji i kariery w sektorze technologicznym. Piętnaście lat temu ta branża była zamkniętym gronem mężczyzn. Sześć lat temu pomyślałam, że warto pracować nad problemem obecności kobiet w nowych technologiach, a od czterech, wraz z Partnerami, organizujemy konkursy o staże adresowane do studentek. Chciałabym, aby kobiety przestały myśleć o tym, że to branża dobra dla mężczyzn. Branża nowych technologii daje możliwości rozwoju. Odczarujmy stereotyp. Walczę o to również poprzez tę akcję – podkreśliła Prezes Gaj podczas przemówienia otwierającego Konferencję.

Branża IT to krwioobieg każdej gospodarki, a najbardziej efektywne zespoły, których praca przynosi benefity to zespoły mieszane, szczególnie pod względem płci, rasy, wieku – mówiła Magdalena Gaj.

Podczas tegorocznej konferencji odbył się panel dyskusyjny z udziałem partnerów projektu zaangażowanych w akcję promowania idei zachęcania kobiet do pracy w sektorze IT. Podczas dyskusji poruszano kwestie związane z rolą i miejscem kobiet w sferze informatyki i nowych technologii. W dyskusji wzięły udział uczestniczki poprzednich edycji konkursu i studenci. Paneliści podkreślali jak ważna jest obecność kobiet w branży, ich umiejętności i miękkie kompetencje. Kobiety scalają zespoły, mają łatwość komunikowania, pierwiastek empatii i co najważniejsze gigantyczny potencjał.

Głównym elementem projektu jest konkurs dla studentek kierunków technicznych. Nagrodą – płatne staże w najlepszych firmach branży technologicznej. W tym roku Partnerami Projektu są: SAS Institute Polska, Motorola Solutions Polska, Microsoft Poland, Sygnity, Cisco Systems, Huawei Polska, Telewizja Polska S.A., Ericpol. Konferencja była okazją do wzięcia udziału w warsztatach praktycznych, organizowanych i prowadzonych przez ich przedstawicieli.

Przypomnijmy, konkurs o staż w ICT jest częścią szerszego projektu społecznego „Dziewczyny w Nowych Technologiach, którego celem jest promocja udziału kobiet w sektorze nowoczesnych technologii oraz przełamanie stereotypów w tym zakresie. Konkurs jest przeprowadzany raz do roku w kolejnych edycjach, w tym roku od 15 marca do 10 maja. Jego głównym organizatorem jest Urząd Komunikacji Elektronicznej, wspierany przez Partnerów projektu, którzy są jednocześnie Fundatorami nagród – staży w firmach ICT.

Konkurs jest skierowany do studentek kierunków ścisłych i technicznych minimum II roku studiów licencjackich i magisterskich oraz roczników wyższych. Warunkiem udziału w konkursie jest rozwiązanie autorskiego zadania, przygotowanego przez wybraną firmę partnerską.

Więcej informacji na temat konkursu znajduje się na stronie internetowej UKE.

(źródło: UKE)

Kalendarium

Telekomunikacja

Szkoły coraz lepiej przygotowane na cyfrową edukację. Do szybkiego internetu podłączanych jest średnio 100 szkół dziennie

Projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zakłada, że do końca 2019 roku blisko 11 tys. szkół zostanie podłączonych do światłowodu, a do końca 2020 roku w zasięgu szybkiego internetu znajdą się wszystkie szkoły w Polsce. – Projekt jest mocno rozkręcony, podłączamy do OSE ok. setki szkół dziennie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Jak podkreśla, OSE wraz z ekosystemem towarzyszącym – m.in. edukacją z zakresu cyberbezpieczeństwa, szkoleniami dla nauczycieli i materiałami do wykorzystania na lekcjach, które zapewni NASK – podniesie efektywność całego procesu edukacji.

Konsument

Biznes chce rozwiązać problem zmian klimatycznych. Wprowadzane w firmach innowacje mają ograniczyć smog i zużycie energii

Firmy mają do odegrania jedną z kluczowych ról w przeciwdziałaniu globalnym problemom – podkreśla Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju. Jak ocenia, walka m.in. z negatywnymi zmianami klimatycznymi zaczyna się już na poziomie wyborów konsumenckich, z kolei zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają pozytywne zmiany zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Globalny biznes może się do tego przyczynić m.in. dzięki kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. To właśnie nowe produkty, jak opracowane przez 3M specjalne ziarno ograniczające smog, mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych.

Transport

Wciąż brakuje narodowego championa. Czas na zbudowanie silnego polskiego brandu za granicą

Polska znajduje się obecnie w gronie 25 największych na świecie eksporterów, a w ostatnich latach szybszy wzrost notował pod tym względem tylko Wietnam. Mimo to polska gospodarka wciąż nie może się pochwalić firmami o pozycji globalnych championów. Polskie przedsiębiorstwa za granicą są słabo zaangażowane kapitałowo, co przekłada się na ich niską rozpoznawalność – wynika z raportu opracowanego przez Bank Pekao SA. O tym, jak wesprzeć je w ekspansji za granicą, zwłaszcza w obliczu nadchodzących wyzwań, takich jak brexit czy wojny handlowe, międzynarodowi inwestorzy, eksperci i naukowcy dyskutowali podczas zakończonego właśnie w Warszawie szczytu CEO Summit

Finanse

Start-upy to źródło innowacji dla dużych firm. UPC Polska wspiera młodych przedsiębiorców i stawia na transformację cyfrową

Inteligentny asystent, który automatyzuje procesy sprzedaży, sensory automatycznie wykrywające uśmiech i agencja marketingowa, która z pomocą technologii chce łączyć pracodawców i osoby niepełnosprawne ruchowo – to rozwiązania nagrodzone w tegorocznej, 6. edycji programu THINK BIG, w którym UPC Polska szuka najlepszych start-upów i innowatorów społecznych wspierających cyfrową transformację. Prezes firmy Robert Redeleanu podkreśla, że współpraca z dużą korporacją to dla nich szansa na wcielenie swoich pomysłów w życie i dotarcie do szerszego grona klientów.