Newsy

Dziewczyny w nowych technologiach – podsumowanie czwartej edycji

2016-04-29  |  07:00
felieton

21 kwietnia na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej z okazji Światowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w ICT odbyła się już po raz czwarty Konferencja w ramach projektu społecznego „Dziewczyny w Nowych Technologiach”, tym razem pod hasłem „IT to nie tylko programowanie”.

Obchodzone po raz czwarty Święto Kobiet i Dziewcząt w ICT zostało ustanowione przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) – działający przy ONZ jako agenda ds. telekomunikacji i nowych technologii. Z inicjatywy Magdaleny Gaj, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zorganizowana została konferencja, której celem jest zachęcanie dziewcząt oraz młodych kobiet do budowania swojej ścieżki kariery w sektorze nowych technologii.

Konferencja pod hasłem „IT to nie tylko programowanie” została zorganizowana w ramach projektu społecznego Dziewczyny w Nowych Technologiach, który wspiera działania zmierzające do zwiększenia udziału kobiet i dziewcząt w obszarze ICT. Magdalena Gaj, Prezes UKE, od początku swojej kadencji podejmowała działania, których celem było zachęcanie dziewcząt i kobiet do budowania swojej ścieżki edukacji i kariery w sektorze technologicznym. Piętnaście lat temu ta branża była zamkniętym gronem mężczyzn. Sześć lat temu pomyślałam, że warto pracować nad problemem obecności kobiet w nowych technologiach, a od czterech, wraz z Partnerami, organizujemy konkursy o staże adresowane do studentek. Chciałabym, aby kobiety przestały myśleć o tym, że to branża dobra dla mężczyzn. Branża nowych technologii daje możliwości rozwoju. Odczarujmy stereotyp. Walczę o to również poprzez tę akcję – podkreśliła Prezes Gaj podczas przemówienia otwierającego Konferencję.

Branża IT to krwioobieg każdej gospodarki, a najbardziej efektywne zespoły, których praca przynosi benefity to zespoły mieszane, szczególnie pod względem płci, rasy, wieku – mówiła Magdalena Gaj.

Podczas tegorocznej konferencji odbył się panel dyskusyjny z udziałem partnerów projektu zaangażowanych w akcję promowania idei zachęcania kobiet do pracy w sektorze IT. Podczas dyskusji poruszano kwestie związane z rolą i miejscem kobiet w sferze informatyki i nowych technologii. W dyskusji wzięły udział uczestniczki poprzednich edycji konkursu i studenci. Paneliści podkreślali jak ważna jest obecność kobiet w branży, ich umiejętności i miękkie kompetencje. Kobiety scalają zespoły, mają łatwość komunikowania, pierwiastek empatii i co najważniejsze gigantyczny potencjał.

Głównym elementem projektu jest konkurs dla studentek kierunków technicznych. Nagrodą – płatne staże w najlepszych firmach branży technologicznej. W tym roku Partnerami Projektu są: SAS Institute Polska, Motorola Solutions Polska, Microsoft Poland, Sygnity, Cisco Systems, Huawei Polska, Telewizja Polska S.A., Ericpol. Konferencja była okazją do wzięcia udziału w warsztatach praktycznych, organizowanych i prowadzonych przez ich przedstawicieli.

Przypomnijmy, konkurs o staż w ICT jest częścią szerszego projektu społecznego „Dziewczyny w Nowych Technologiach, którego celem jest promocja udziału kobiet w sektorze nowoczesnych technologii oraz przełamanie stereotypów w tym zakresie. Konkurs jest przeprowadzany raz do roku w kolejnych edycjach, w tym roku od 15 marca do 10 maja. Jego głównym organizatorem jest Urząd Komunikacji Elektronicznej, wspierany przez Partnerów projektu, którzy są jednocześnie Fundatorami nagród – staży w firmach ICT.

Konkurs jest skierowany do studentek kierunków ścisłych i technicznych minimum II roku studiów licencjackich i magisterskich oraz roczników wyższych. Warunkiem udziału w konkursie jest rozwiązanie autorskiego zadania, przygotowanego przez wybraną firmę partnerską.

Więcej informacji na temat konkursu znajduje się na stronie internetowej UKE.

(źródło: UKE)

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii. 

Finanse

Agencja Rozwoju Przemysłu wesprze małe i średnie firmy. Na ich finansowanie w tym roku przeznaczy 200 mln zł

Do końca tego roku Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy 200 mln zł na finansowanie małych i średnich firm. Takim podmiotom trudniej jest pozyskać środki komercyjne od banków, zwłaszcza jeżeli są krótko na rynku. ARP udzieli im pożyczek m.in. na realizację innowacyjnych projektów, inwestycji, wsparcie płynności finansowej czy finansowanie zamówień. Co istotne, spółki nie ogranicza prawo bankowe czy regulacje KNF, co daje jej większą elastyczność i pozwala finansować przedsięwzięcia, które przez banki mogłyby być uznane za zbyt ryzykowne.

Ochrona środowiska

Firmy stawiają na racjonalne wykorzystywanie zasobów. W całej UE może to przynieść 600 mld euro oszczędności rocznie

Po cyfrowej transformacji firmy czeka w najbliższych latach kolejna duża zmiana. Do 2030 roku muszą się dostosować do wymogów gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ), która zakłada optymalne wykorzystanie odpadów i surowców naturalnych. Jak wynika z badań Stena Recycling, oczekują tego sami konsumenci. 65 proc. z nich jest skłonnych zrezygnować z produktów ulubionej firmy, a w zamian wybrać taką, która wdraża zasady GOZ. Gospodarka cyrkularna pomoże też firmom zmniejszyć koszty działalności – w skali UE przyniesie 600 mld euro oszczędności i stworzy 2 mln nowych miejsc pracy. Część firm zaczęła już transformację w kierunku GOZ – przykłady najlepszych zostały wyłonione w Stena Circular Economy Award. ​ 

 

Telekomunikacja

Trwa czwarta rewolucja przemysłowa łącząca pracę ludzi z pracą maszyn. Niedoskonałe prawo i problem z ochroną danych mogą jednak wstrzymać postęp technologiczny

Czwarta rewolucja przemysłowa będzie mieć przełożenie na gospodarkę, biznes i rynek pracy. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i analizy danych pozwoli osiągnąć poziom PKB zaplanowany na lata 2035–2036 już o pięć lat wcześniej. Jednak nowe technologie oznaczają także duże wyzwania związane z legislacją oraz cyberbezpieczeństwem. Pod tym względem przełomowy był ubiegły rok, kiedy weszły w życie ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa oraz RODO – wynika z nowego raportu NASK „Cyberbezpieczeństwo A.D. 2018”.

Handel

Tylko 17 proc. polskich firm korzysta z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych. Brakuje świadomości, że mogą to być dobre narzędzia do zwiększenia sprzedaży i płynności

W ubiegłym roku polskie firmy po raz pierwszy ubezpieczyły obroty warte blisko pół biliona złotych. Łączna kwota ubezpieczonych należności wyniosła blisko 157 mld zł, czyli o 9 proc. więcej niż w 2017 roku. Mimo tych wzrostów sytuacja w tym segmencie rynku jest daleka od oczekiwań ubezpieczycieli. Kluczowe jest pozyskanie nowych klientów – przekonuje Marcin Olczak z firmy Marsh. Obecnie co piąta firma w ogóle nie ubezpiecza transakcji sprzedaży swoich wyrobów, a tylko 17 proc. korzysta z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych. Firmy nie są świadome, że te narzędzia mogą być wykorzystywane do zwiększania sprzedaży i wsparcia płynności finansowej.