Komunikaty PR

Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion

2024-04-24  |  16:00
Biuro prasowe

Branża fashion uznawana jest za jedną z tych najbardziej wymagających branż, z dynamiką wyznaczaną przez trendy, sezonowe i kompleksowe wymiany kolekcji, tak jak obecnie z zimowej na wiosenną, i nieprzewidywalność sprzedaży. W organizacji łańcuchów dostaw kluczową rolę odgrywają centra logistyczne, które realizują zamówienia dla różnych kanałów dystrybucji, od e-commerce po sklepy stacjonarne w galeriach i centrach handlowych czy tzw. fashion street. Co jest ważne dla operatorów logistycznych, którzy zarządzają operacjami magazynowymi? Na pytanie odpowiada Rafał Jezierski, Dyrektor Magazynu w ID Logistics, firmie zarządzającej blisko 40 centrami logistycznymi o łącznej powierzchni przekraczającej 1 100 tys. mkw., w tym dla największych graczy branży modowej, w Polsce i na świecie. 

ZARZĄDZANIE ZMIENNOŚCIĄ

Z punktu widzenia operatora logistycznego kluczową rolę w efektywnej obsłudze branży fashion odgrywa zdolność do elastycznej adaptacji zasobów i procesów magazynowych do potrzeb Klientów. Decyzje dotyczące sprzedaży, wolumenu czy asortymentu podejmują producenci i dystrybutorzy, przy czym, co warto podkreślić, różnią się one w zależności od kanału dystrybucji, B2C czy B2B. Jak podkreśla Rafał Jezierski, operator musi znać specyfikę i wymagania dotyczące kompletacji i wysyłki zamówień e-commerce oraz B2B do punktów sprzedaży w galeriach i ulicach handlowych. Przygotowując się, na przykład, do sezonowej zmiany kolekcji, operator dostosowuje się do wymagań klienta i obsługi nowego asortymentu. I powinien być przygotowany na różne scenariusze. Dlaczego? Wprowadzenie nowego asortymentu zawsze wiąże się z niepewnością co do reakcji rynku i tym samym wolumenu zamówień, które będzie obsługiwać magazyn. To oznacza, że założone wcześniej prognozy sprzedaży mogą się zmienić. Ważna jest wówczas elastyczność operatora i jego zdolność do szybkiego dostosowywania zasobów. „Kluczem do sukcesu w zarządzaniu zmiennością jest z jednej strony bardzo dobra komunikacja z klientem, z drugiej ciągła gotowość do testowania nowych rozwiązań i szybkiej reakcji na sygnały z rynku. Tylko poprzez zintegrowane i elastyczne podejście jesteśmy w stanie wspierać klientów w kluczowych momentach i zapewnić płynność procesów logistycznych” – mówi Rafał Jezierski.

ZMIANA WYMAGA SZYBKIEGO DOSTOSOWANIA ZESPOŁÓW

Operator logistyczny, który zarządza centrami dystrybucji branży fashion musi wykazać się bardzo dużą gotowością na zmiany oraz zdolnością do adaptacji swoich zasobów do bieżących wolumenów klientów, często niemalże z dnia na dzień. Czas reakcji na zmianę jest tutaj krytycznym wskaźnikiem efektywności. Zależy nie tylko od dobrze zaprojektowanych procesów operacyjnych, ale również gotowości do szybkiego przeskalowania zasobów, zarówno jeśli chodzi o zespół operacyjny jak i techniczny. W praktyce oznacza to zdolność do natychmiastowego zwiększenia liczby pracowników w magazynach, ich szybkiego przeszkolenia i sprawnego wdrożenia w bieżące procesy magazynowe. W tym celu ID Logistics wykorzystuje indywidualnie opracowany program szkoleniowy z zakresu przyjęcia towarów do magazynu,  kompletacji i pakowania zamówień, sortowania i wysyłki, który ma kluczowe znaczenie dla wspierania i zapewnienia płynności operacji realizacji zamówień. Zdaniem Rafała Jezierskiego, to właśnie zapewnienie dostępności pracowników i ich przeszkolenie jest podstawą skutecznego zarządzania zmianami w odpowiedzi na nagły wzrost popytu czy zmianę asortymentu.

WAŻNE ZARZĄDZANIE ZWROTAMI

Zarządzanie kolekcjami wycofywanymi ze sprzedaży i logistyka zwrotów to kolejne ważne zadanie dla operatora logistycznego. Najczęściej odpowiadają za nie dedykowane centra obsługi zwrotów i zespoły. W kontekście nowych regulacji, takich jak dyrektywa unijna dotycząca selektywnej zbiórki tekstyliów i ich segregacji czy dążenia do zrównoważonego rozwoju, konieczność precyzyjnego zarządzania tym obszarem staje się jeszcze bardziej istotna.

Zwroty realizowane zarówno w ramach handlu elektronicznego, jak i z punktów sprzedaży stacjonarnej, wymagają efektywnego procesowania i dalszej obsługi zgodnie z wytycznymi klienta. Co to oznacza z punktu widzenia obsługi operacyjnej? Jak wyjaśnia Rafał Jezierski, po przyjęciu do magazynu, zwracany asortyment, np. odzież, jest sprawdzany i odpowiednio klasyfikowany, pod kątem ponownej dystrybucji, lub przekierowania do strefy usług dodanych w celu naprawy, czyszczenia, prasowania czy też wycofania ze sprzedaży. Aby optymalizować i usprawniać procesy operacyjne, współczesne centra dystrybucyjne korzystają z zaawansowanych technologii, takich jak zautomatyzowane tunele prasownicze, automatyczne  foliowarki, przenośniki taśmowe, czy zaawansowane rozwiązania umożliwiające szybki transport odzieży wiszącej ze stanowisk procesowania bezpośrednio do tuneli prasowalniczych i maszyn foliujących. Automatyzacja tych procesów znacząco przyczynia się do zwiększenia wydajności operacyjnej, minimalizacji czasu przestoju i optymalizacji przepływów w całym łańcuchu dostaw.

Kluczowe znaczenie dla mierzenia efektywności procesów dla logistyki branży fashion ma też wdrożenie odpowiednich narzędzi systemów raportowania. Przykładem są opracowane przez zespoły IT oraz R&D aplikacje wspierane przez skanery PDA. Stosowane w procesach napraw odzieży oraz obuwia i akcesoriów, wykorzystywane są nie tylko do raportowania, ale także optymalizacji procesów. Co więcej, pozyskane w ten sposób dane dostarczają klientowi ważnych informacji wspierających zarządzanie zwrotami.  

„Operator logistyczny musi być przygotowany na zmiany, opierając się na zaawansowanych narzędziach i technologiach, a także na współpracy między różnymi działami wsparcia. Takie podejście, w oparciu o doświadczenie, pozwala nie tylko na skuteczne zarządzanie zwrotami i wymianą kolekcji, ale również na budowanie trwałych relacji z klientami” – podsumowuje Rafał Jezierski.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie Biuro prasowe
2024-04-29 | 15:00

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Warszawa, 29 kwietnia 2024 roku PepsiCo zaopatruje punkty sprzedaży w ścisłym centrum Warszawy rozwożąc napoje i przekąski w bezemisyjnych ciężarówkach. Działanie to wpisuje
Transport Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
2024-04-29 | 09:00

Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo
Transport Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
2024-04-27 | 22:46

Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia

W 2023 r. w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.