Komunikaty PR

Jak przeprowadzić zdalnie rekrutację i onboarding?

2020-05-29  |  07:00
Biuro prasowe
Kontakt
Agata Cupriak
Qalcwise.com

Marynarska 15
02-654 Warszawa
agata.cupriak|qalcwise.com| |agata.cupriak|qalcwise.com
22 360 40 72
www.qalcwise.com
Do pobrania docx ( 0.08 MB )

Covid-19 całkowicie zmienił sposób działania firm, w tym działów HR. Przejście na rekrutację i onboarding w trybie zdalnym stało się dla wielu koniecznością, ale i ogromnym wyzwaniem. W jaki sposób rekruterzy mogą sprawnie realizować swoją pracę w nowej rzeczywistości? 

 

Nowa normalność, nowe HRy 

Nawet po zniesieniu ograniczeń szacuje się, że wiele firm będzie pracowało w trybie zdalnym lub częściowo zdalnym. Praca na odległość utrzyma się w wielu obszarach, a na pewno pozostanie stałym elementem departamentów Kadr. To HR-owcy będą musieli zadbać nie tylko o skuteczne znalezienie nowych, zdolnych pracowników, ale i wprowadzenie ich do firmy “na odległość”, aby szybko mogli zacząć wykonywać swoją pracę i poczuli ducha zespołu. 

Z pomocą przy rekrutacji przychodzą komunikatory, czaty, jak Zoom czy Skype, które umożliwiają zdalne prowadzenie rozmów. Jednak zatrudnienie to dopiero połowa sukcesu. Druga połowa to, przygotowanie stanowiska pracy i wdrożenie nowego pracownika. Już przed pandemią aż 42% pracowników HR jako największą bolączkę wskazywało komunikację wewnętrzną. Na drugim miejscu plasowało się tworzenie angażującego środowiska pracy (1). Oba te obszary w nowej rzeczywistości ucierpiały najmocniej.

W chwili obecnej HR-owcy nie mogą przyjąć nowych członków zespołu w biurze, z pakietem powitalnym w ręku, przedstawić zespołowi i zaprosić na szkolenia. Nowe osoby nie mają możliwości poznać członków zespołu osobiście, nawiązać relacji podczas przerwy czy lunchu, co ma ogromne znaczenie dla sprawnej pracy zespołowej. Opanowanie zdalnego wdrażania jest kluczowe dla firm, ponieważ decyduje o tym, czy nowozatrudnieni odnajdą się w swojej roli. Ten proces, w zdalnym zespole, musi wyglądać zupełnie inaczej, co nie znaczy, że ma być mniej skuteczny.  

 

Technologia skraca dystans

Tak, jak podczas rekrutacji HR-owcom pomaga technologia, tak samo w procesie wrażania jest ona bezcennym wsparciem i skraca dystans między firmą, a kandydatem. Wirtualny onboarding powinien zacząć się już w chwili wyboru kandydata. Wówczas HR-owiec może rozpocząć przygotowanie stanowiska – nie tylko niezbędne narzędzia pracy, uprawnienia i dostępy, ale też ustalić terminy badań i szkoleń. Dogranie tych wszystkich elementów wymaga wielu maili, telefonów i ustaleń z innymi departamentami. Gdy wszyscy pracują zdalnie może być to utrudnione i zajmować nawet dwa razy więcej czasu niż zwykle. Podczas gdy dzięki odpowiedniemu narzędziu, wystarczyłyby kilka klików myszką.

Takim narzędziem są aplikacje biznesowe dedykowane działom HR. To rozwiązania proste w obsłudze, intuicyjne, a jednocześnie wielofunkcyjne. Pozwalają one nie tylko obsługiwać sprawy bieżące na wzór portali pracowniczych, ale też przeprowadzać rekrutację i onboarding.  

 

Mniej biurokracji, więcej relacji

Ręczne tworzenie ogłoszeń, procesowanie maili i CV, wysyłanie wiadomości z zaproszeniem na rozmowę, analiza jej wyników, przygotowanie dokumentacji dla nowego pracownika… to wszystko potrafi zajmować nawet 80% czasu rekrutera. Biurokracja zabija kreatywność i zaangażowanie. Sprawia, że HRy nie mają czasu choćby na przygotowanie solidnej informacji zwrotnej. Aplikacje skracają nawet o 50% czas poszukiwania kandydata i zmniejszają koszty rekrutacji o 30% (2). Pozwalają zautomatyzować każdy etap procesu rekrutacyjnego, upraszczając obieg dokumentów i ułatwiając komunikację wewnątrz firmy oraz z kandydatami. Dzięki temu, że HR-owcy mają mniej biurokratycznej pracy, mogą poświęcić uwagę na ważniejsze zadania i budowanie relacji.

W aplikacji można: zgłosić zapotrzebowanie na nowy wakat, uzyskać jego akceptację, stworzyć formularz do publikacji na portalach z ogłoszeniami, zebrać CV i przeprowadzić selekcję kandydatów i rozmowy kwalifikacyjne. Nowoczesne aplikacje wychodzą poza te standardowe obszary i pozwalają na zdalny onboarding. HR-owiec może utworzyć na podstawie wakatu nowe stanowisko pracy, przypisać zadania innym działom i przygotować pakiet powitalny. Gdy nowy pracownik przyjdzie do pracy wystarczy, że HR-owiec kliknie przycisk “Powitaj pracownika”, a ten otrzyma link do swojego profilu, a na nim zobaczy wszystkie przygotowane informacje, dokumenty i materiały szkoleniowe. Z kolei zespół otrzyma informacje mailową o nowej osobie.

Aplikacje z powodzeniem zastępują i uzupełniają tradycyjne oprogramowanie w firmach. Pozwalają stworzyć prawdziwe cyfrowe centrum dowodzenia. Dzięki temu HRowcy zyskują dostęp do wszystkich informacji i mogą zarządzać rekrutacją oraz onboardingiem kandydata w jednym miejscu, gdziekolwiek pracują, z dowolnego urządzenia mobilnego – wyjaśnia Sylwia Ciemińska, Manager of Sales firmy Qalcwise, producenta aplikacji wspierających procesy kadrowe.

Przyjęcie do pracy każdego nowego pracownika jest niezwykle ważne, ale w trybie zdalnym wymaga szczególnej uwagi i wsparcia. Paradoksalnie technologia może ułatwić ten proces, upraszczając procedury i biurokrację. Dobrze przeprowadzone wdrożenie i sprawna organizacja spraw formalnych, a także wygodny dostęp do bazy wiedzy, zapewniają więcej czasu na nieformalny onboarding. Przede wszystkim na budowanie relacji i zyskanie orientacji w nowym, wirtualnym środowisku pracy. 

 

Źródła:

(1) Badanie „HR-owca portret własny”, Pracuj.pl (2016-2019) 

(2) Badania własne Qalcwise.com

Więcej o aplikacji do rekrutacji i onboardingu: https://qalcwise.com/apps/rekrutacja/

------------------------------------------------

Qalcwise - Start-up został stworzony w 2014 r. przez Krzysztofa Kowala, Mateusza Bieleckiego i Karola Zienkiewicza. Qalcwise to innowacyjna platforma typu no-code do budowy aplikacji biznesowych przez nie-programistów. Autorska technologia pozwala na tworzenie aplikacji za pomocą formuł arkusza kalkulacyjnego i widgetów. Aplikacje upraszczają i przyspieszają obsługę procesów zarządzanych dotąd ręcznie, na papierze lub w Excelu. Qalcwise minimalizuje ryzyko błędów i nadużyć, zwiększa wydajność zespołów i obniża koszty obsługi administracyjnej. Z aplikacji Qalcwise korzysta już ponad 100 000 pracowników polskich i międzynarodowych firm, m.in: Carrefour, Osram, Schindler, Costa Coffee, Lafarge, Gatta, Medicover. Więcej: www.qalcwise.com

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Do 2050 roku ciężar plastikowych śmieci w wodach będzie większy niż ryb Biuro prasowe
2024-04-25 | 11:50

Do 2050 roku ciężar plastikowych śmieci w wodach będzie większy niż ryb

Wyniki najnowszego badania wskazują, że do 2040 roku dwukrotnie wzrośnie ilość tworzyw sztucznych na świecie. Dlatego tak ważna jest walka z ich nadmiarem. Marka Waterdrop we
Firma RUSZA BCC STARTUPS
2024-04-25 | 11:15

RUSZA BCC STARTUPS

Rusza BCC STARTUPS - nowa linia biznesowa Business Centre Club. Najstarsza i największa organizacja pracodawców otwiera się na młodych przedsiębiorców i wychodzi naprzeciw
Firma Badanie Innowacyjności Przedsiębiorstw
2024-04-25 | 11:05

Badanie Innowacyjności Przedsiębiorstw

Business Centre Club wraz z partnerami: firmą doradczą Crido oraz startupem Innciate zaprasza do udziału w Badaniu Innowacyjności Przedsiębiorstw, którego celem jest ocena poziomu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.