Komunikaty PR

Rekordowa liczba zapytań do BIG

2023-06-15  |  18:42
Kontakt

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR



kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
  • Coraz więcej zapytań o wiarygodność finansową klientów indywidualnych i firm wpływa do Biur Informacji Gospodarczej. W maju 2023 r. ERIF BIG odnotował 40% więcej zapytań niż w kwietniu b.r.  To największa liczb wniosków o raport w historii ERIF.
  • Średnie zadłużenie firm z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych wynosi 80 tys. zł! A rekordowa kwota zadłużenia z tego tytułu to aż 2,1 mln zł.
  • Wierzyciele coraz intensywniej poszukują nowych form egzekwowania spłat zadłużeń. Czy słusznie?

Jak wskazuje ERIF BIG tylko w maju wystosowano do biura niemal 1,5 mln zapytań o rzetelność finansową klientów indywidualnych i firm. To wzrost o 40% wobec kwietnia 2023 r. i o 45% wobec analogicznego okresu w 2022 r. Jednocześnie jest to najwyższy wynik w historii ERIF w liczbie udostępnionych raportów. Dla porównania średnia liczba zapytań z minionego roku wynosiła ok. 1,1 mln.

- Wiarygodność finansowa staje się tym ważniejszą wartością z im większym kryzysem finansowym mamy do czynienia na rynku. Obecna sytuacja  w Polsce pod względem finansowym nie jest łatwa, a rzetelność zarówno konsumentów, jak i firm, staje się kluczowa, co ma swoje odzwierciedlenie w liczbie zapytań, którą w minionym miesiącu wystosowano do ERIF BIG. Maj był miesiącem o najwyższej liczbie zapytań od momentu pojawienia się ERIF BIG na polskim rynku. Wraz z końcem miesiąca odpowiedzieliśmy na niemal 1,5 mln zapytań o raport na temat sytuacji finansowej konsumentów i podmiotów – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.

Zadłużenia z tytułu tarcz pomocowych?

Jak pokazuje struktura danych ERIF BIG, wsparcie państwa w czasie pandemii COVID-19 w postaci tarcz pomocowych nie dla wszystkich przedsiębiorstw okazało się skutecznym rozwiązaniem. Średnio 80 tys. zł zalegają firmy z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych. Natomiast maksymalna kwota zadłużenia z tego powodu to 2,1 mln zł – wskazują dane zawarte w bazie ERIF.

- Przedsiębiorstwa w Polsce od co najmniej 2-3 lat znajdują się w wyjątkowo trudnym położeniu. Po drodze nie tylko pandemia, ale także wybuch wojny w Ukrainie, kryzys energetyczny, przerwane łańcuchy dostaw, wysoka inflacja czy braki kadrowe i rosnące koszty pracownicze uniemożliwiają ustabilizowanie finansowej sytuacji firm. Ponadto Polacy w wyniku pogorszenia się stanu własnych finansów stopniowo ograniczają konsumpcję, wstrzymują się z wieloma zakupami czy inwestycjami. Nawet 34% Polaków ma problemy z regulacją swoich zobowiązań, a prognozy na najbliższe miesiące również nie są optymistyczne, na co wskazuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych – mówi Cezary Ciopiński z ERIF BIG.

Nowe zadłużenia, coraz dłuższe terminy płatności, coraz większe opóźnienia i rosnące koszty – to główne przyczyny bankructw i poważnych kryzysów, z którymi borykają się firmy na polskim rynku. Nie bez znaczenia są kontrakty podpisywane z partnerami, którzy, jak się potem okazuje, są nierzetelni lub już od dłuższego czasu mają problem z wywiązywaniem się ze zobowiązań – dlatego tak ważne jest staranne weryfikowanie swoich klientów i kontrahentów.

Dobra wiadomość dla wierzycieli

Zatory płatnicze są jedną z największych bolączek przedsiębiorców w Polsce. Co zrobić, aby z dobrze prosperującym biznesem i powiększającą się liczbą klientów nie stać się dłużnikiem? 

Jednym ze skutecznych zabezpieczeń przed nierzetelnymi klientami, którzy mają problemy z terminowymi płatnościami lub są w trudnej sytuacji, jest weryfikacja ich wiarygodności finansowej na podstawie raportu pobranego z bazy BIG. Rosnąca liczba pobranych raportów, to szczególnie dobra informacja dla firm specjalizujących się w zarządzaniu wierzytelnościami, ale też dla wszystkich wierzycieli, którzy dopisali do bazy ERIF informacje o swoich dłużnikach.

Podmioty te przekazując dane do BIG, liczą, że konsument lub firma zostaną zweryfikowane przez inne instytucje np. bankowe, telekomunikacyjne, pożyczkowe. Weryfikacja taka z uwagi na negatywny wpis w BIG zazwyczaj kończy się wydaniem negatywnej decyzji o przyznaniu finansowania lub odroczonej płatności, bądź usługi płatnej w abonamencie. Dłużnik ma wtedy większą motywację do tego, aby skontaktować się z wierzycielem i ustalić warunki spłaty zobowiązania.

- Rekordowa liczba zapytań o raport w ERIF BIG jest wynikiem kilku czynników m.in. rosnącej ostrożności i przezorności różnych podmiotów względem zawieranych kontraktów. Taka tendencja pokazuje jak ważnym elementem procesu oceny ryzyka, jak również istotnym wsparciem obszarów odzyskiwania należności są BIGi podkreśla ekspert ERIF.  

Komunikacja z  dłużnikiem ma sens

Negatywny wpis w BIG jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do windykacji należności. Osoba lub firma zadłużona, posiadająca taki negatywny wpis ma w wielu instytucjach zablokowane możliwości m.in. zawarcia umowy abonamentowej np. na internet, może mieć trudności z uzyskaniem kredytu, pożyczki czy zakupu na raty czy też, w przypadku firm - w pozyskaniu dodatkowych  źródeł finansowania, zawieraniu umów z kontrahentami.

To, o czym warto pamiętać to fakt, że negatywny wpis do bazy ERIF nie zamyka możliwości komunikacji wierzyciela z dłużnikiem. Celem nadrzędnym wierzyciela jest jak najszybsze odzyskanie pieniędzy, dlatego nawet pomimo przekazania danych dłużnika do bazy BIG wierzyciel dodatkowo próbuje kontaktować się z nim m.in. powiadamiając go o przekazaniu informacji o zadłużeniu.

- Negatywny wpis do naszej bazy może być także wzmocniony  powiadomieniem osoby zadłużonej lub przedsiębiorcy o dodaniu takiej informacji. Nasi partnerzy biznesowi – wierzyciele mają do wyboru kilka form takich powiadomień, które cieszą się dużą skutecznością. Z analiz ERIF wynika, że odbiorca powiadomienia reaguje na nie już w zaledwie kilka sekund od momentu wysłania SMS lub email – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: W dobrym tonie. PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.