Mówi: | Jarosław Chwastowicz |
Funkcja: | dyrektor ds. customer experience |
Firma: | Lyreco Polska |
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Z raportu Deloitte’a „2024 CxO Sustainability Report: Signs of a shift in business climate action”, obejmującego badania z 27 krajów świata, wynika, że w ubiegłym roku 85 proc. organizacji zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 pp. w porównaniu z 2023 rokiem.
– Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu – mówi agencji Newseria Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska. – Dzisiaj klient jest w stanie wybrać sobie produkt, który wpływa mniej negatywnie na środowisko lub też pozytywnie, w takim znaczeniu, że możemy go wrócić do obiegu zamkniętego.
Zrównoważone podejście firm do procesów zakupowych może uwzględniać zarówno wpływ na środowisko naturalne, jak i kwestie społeczne. W tym pierwszym aspekcie chodzi m.in. o redukcję emisji CO2, ilości odpadów, zanieczyszczenia plastikiem czy wykorzystania zasobów naturalnych. Z kolei w drugim aspekcie ważne dla zamawiających są takie wartości jak uczciwe warunki pracy, wsparcie dla lokalnych społeczności czy też walka z wykorzystywaniem do pracy dzieci. Zrównoważone zamówienia stają się coraz częściej istotną częścią strategii ESG w organizacjach mocno stawiających nacisk na zrównoważony rozwój. W części firm wdrażana jest nawet odrębna strategia zrównoważonych zakupów, która uwzględnia wymienione kwestie. Jednym z kroków do tego, by zmieniać proces zakupowy w firmach, jest współpraca z dostawcami.
– Rynek oczekuje od firm produktu, usługi i etycznego działania w stosunku i do pracowników, i do planety, dlatego nasza synergia z biznesem jest następująca: dostarczamy w sposób zrównoważony produkty, usługi do każdego miejsca pracy po to właśnie, aby biznes mógł się skoncentrować na tym, co dla niego jest najważniejsze – mówi przedstawiciel Lyreco. – Nasza oferta daje pewne poczucie stabilności, transparentnego działania i współpracy po to, aby nasi partnerzy biznesowi mogli się rozwijać, a my w tak zwanym zakresie trzecim (ślad węglowy – red.) będziemy w stanie dostarczać ofertę, która będzie policzalna z punktu widzenia raportowań niefinansowych.
W Lyreco służy do tego program Sustainable Selection by Lyreco i specjalna metodyka oceny produktów audytowana co roku przez z SGS, firmę wyspecjalizowaną w dziedzinie certyfikacji. Dzięki specjalnym oznaczeniom produktów klient biznesowy może wybierać spośród tych bardziej przyjaznych środowisku (Planet), np. środków czystości czy opakowań wielokrotnego użytku, wspierających wellbeing i bezpieczeństwo pracowników (People at work) oraz wspierających lokalne społeczności, programy społeczne i organizacje charytatywne (Community).
– Klient, filtrując na naszej stronie produkty poprzez tę etykietę, wie, kogo wspiera. Znajdziemy tam głównie produkty od producentów polskich, a jeżeli produkt jest z zagranicy, wówczas klient wie, że dana organizacja wspiera swoje otoczenie lokalne różnymi inicjatywami. My te inicjatywy audytujemy, w centrali działa specjalnie powołana do tego jednostka – mówi Jarosław Chwastowicz. – Zanim zaczniemy pracę z jakimkolwiek podmiotem, chcemy sprawdzić, czy nasz poziom wartości jest ten sam. Zaczynamy od kodeksu etycznego i to jest coś, co musi zostać podpisane, następnie uzupełniamy razem tzw. kartę dostawcy, która została zaudytowana przez SGS, abyśmy mieli pewność, że certyfikaty, o które pytamy naszych nowych producentów, mają faktyczny wpływ na biznes i na naszą planetę.
Ocena dostawcy jest pierwszym obowiązkowym kryterium, które opiera się na standardzie ESG. W drugim kroku dokonywana jest ocena samego produktu (pod warunkiem że ocena dostawcy została pomyślnie ukończona) pod kątem takich kwestii jak możliwość recyklingu samego produktu i jego opakowania, możliwość ponownego użycia lub odnowienia produktu. Lyreco wskazuje, że w 2023 roku połowę sprzedaży stanowiły zielone produkty. Zgodnie ze strategią firmy do 2026 roku 90 proc. obrotów ma pochodzić z kategorii Sustainable Selection by Lyreco.
– Chcemy szerzyć wiedzę wśród nowego pokolenia, które za chwilę wejdzie na rynek pracy, ale również budować strategiczne partnerstwa z tymi, którzy również chcą się długoterminowo rozwijać i stawiają na zrównoważony, długoterminowy wzrost – wskazuje dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska.
Jak wskazują eksperci od ESG, decyzje zakupowe biznesu mogą mieć realne przełożenie na kwestie środowiskowe i społeczne. Długoterminowa strategia w obszarze zamówień przynosi firmom korzyści zarówno wizerunkowe, jak i ekonomiczne, zmniejszając koszty operacyjne i zwiększając przychody od klienta końcowego, który coraz bardziej docenia zrównoważone działania biznesu.
Budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw jest jednak dla firm sporym wyzwaniem. Jak wynika z ubiegłorocznego globalnego badania Amazon Business na temat zrównoważonych zamówień publicznych, 85 proc. respondentów (spośród osób odpowiedzialnych za ten obszar w organizacjach reprezentujących dziewięć różnych branż) stwierdziło, że ma problem z pozyskaniem dostawców, którzy przestrzegają zrównoważonych praktyk, przez co trudno im osiągnąć własne cele w zakresie odpowiedzialnych zakupów. Czterech na 10 badanych spośród tych, którzy nie mają wyznaczonych celów w tej dziedzinie, i tak bierze pod uwagę kwestie ESG u dostawcy.
Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-07-16: Dorota Gardias: Do sklepu czy na działkę najczęściej jeżdżę rowerem. W drodze do pracy ciężko byłoby mi utrzymać fryzurę, a przed kamerą muszę dobrze wyglądać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.