Nowości prawne dla przedsiębiorców w 2025 roku
Radca prawny Maria Kobryń z Kancelarii Blueshell Legal wyjaśnia jakie najważniejsze zmiany prawne czekają na przedsiębiorców w 2025 roku.
1. Podwyżka podatku od nieruchomości
Od stycznia 2025 roku wzrosną stawki podatku od nieruchomości. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie wpływów do budżetów lokalnych, co szczególnie dotknie przedsiębiorców posiadających hale produkcyjne, magazyny czy biura.
- Przedsiębiorcy powinni dokładnie przeanalizować swoje koszty operacyjne i ocenić wpływ podwyżki podatku od nieruchomości na ich działalność. Warto również rozważyć renegocjację umów najmu w przypadku, gdy wzrost kosztów może być przeniesiony na najemców. Zazwyczaj w umowach najmu w galeriach handlowych czy centrach logistycznych koszt tego podatku przerzucany jest na najemcę – podkreśla radca prawny Maria Kobryń, ekspertka ds. nieruchomości.
Od nowego roku nie zmienią się reguły opodatkowania samych lokali użytkowych oraz powierzchni wspólnych znajdujących się w obiektach handlowych. W tym przypadku podstawą opodatkowania wciąż będzie powierzchnia użytkowa.
- Nowelizacja ustawy zakłada, iż nowemu opodatkowaniu ulegną instalacje tzw. zbędne, których ustawodawca jednoznacznie nie określił. Do takich instalacji możemy zaliczyć rekuperację, panele fotowoltaiczne, czy odkurzacze centralne. Wątpliwości dotyczyć będą również magazynów – dodaje ekspertka.
2. Zatrudnianie cudzoziemców
Prace nad nowymi zasadami zatrudniania cudzoziemców są na zaawansowanym etapie legislacyjnym. Planowane zmiany obejmują zniesienie nieefektywnego testu rynku pracy, który dotychczas wymagał zaświadczenia od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych lokalnymi pracownikami. Dodatkowo, wszystkie procedury związane z wydawaniem zezwoleń na pracę mają być w pełni zdigitalizowane i obsługiwane poprzez system praca.gov.pl. Wprowadzony zostanie także obowiązek zawierania umów o pracę z cudzoziemcami, co ma ograniczyć nadużycia związane z umowami cywilnoprawnymi. Nowe przepisy przewidują również zaostrzenie kar za nielegalne zatrudnianie obcokrajowców oraz usprawnienie monitorowania rzeczywistego powierzenia pracy, m.in. poprzez integrację z bazami danych instytucji takich jak ZUS, KAS czy PIP.
3. E-doręczenia
Od 1 stycznia 2025 roku e-Doręczenia staną się obowiązkowe dla wielu grup podmiotów, w tym dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego, takich jak adwokaci czy notariusze oraz dla nowych spółek zakładanych od tej daty. System ten zastąpi dotychczasowe formy komunikacji, takie jak ePUAP czy listy polecone i będzie jednolitym narzędziem do wymiany korespondencji między urzędami, sądami a przedsiębiorcami. Spółki zarejestrowane przed 2025 rokiem będą miały czas na wdrożenie tego systemu do 1 kwietnia 2025 roku.
4. Nowe PKD
Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie nowej klasyfikacji PKD 2025. Obowiązująca od 1 stycznia klasyfikacja będzie zawierać nowe kody i nazewnictwa, dostosowane do międzynarodowych standardów i zmieniających się warunków rynkowych. Nowe spółki będą zobowiązane do używania kodów zgodnych z PKD 2025, zaś dla istniejących podmiotów przewidziano okres przejściowy do końca 2026 roku. Automatyczne przeklasyfikowanie kodów po tym terminie może jednak rodzić ryzyko błędów, dlatego zaleca się wcześniejsze dostosowanie dokumentów.
5. Jawność wynagrodzeń
Dyrektywa o jawności wynagrodzeń (Pay Gap Transparency Directive), którą Polska musi wdrożyć do czerwca 2026 roku, nakłada na pracodawców nowe obowiązki związane z przejrzystością polityki płacowej. Pracodawcy będą musieli ujawniać kryteria ustalania wynagrodzeń oraz zasady ich progresji. Zakazane będzie pytanie kandydatów o zarobki w poprzednich miejscach pracy, a pracownicy zyskają prawo do informacji o średnich wynagrodzeniach w podziale na płeć. Wprowadzenie zakazu tajemnicy wynagrodzeń pozwoli pracownikom swobodnie ujawniać informacje o swoich pensjach, co ma przyczynić się do redukcji luki płacowej.
6. PIT kasowy
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będą mogli skorzystać z nowej dobrowolnej formy rozliczeń podatkowych, czyli PIT kasowego. W tej formie będą mogli rozliczyć się tylko Ci, którzy w poprzednim roku podatkowym nie uzyskali więcej niż 1 mln złotych przychodu oraz Ci, którzy dopiero rozpoczęli działalność gospodarczą.
- Wprowadzenie PIT kasowego od 2025 roku to długo oczekiwana zmiana, która może przynieść istotne korzyści zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorców. Dzięki nowym regulacjom podatek dochodowy będzie naliczany na podstawie faktycznie otrzymanych płatności, a nie wystawionych faktur. To oznacza, że przedsiębiorcy nie będą już musieli płacić podatku od przychodów, które jeszcze do nich nie wpłynęły. Jest to szczególnie istotne w kontekście problemów z płynnością finansową, z którymi wiele firm boryka się w obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności i wydłużających się terminów płatności. PIT kasowy może poprawić sytuację finansową przedsiębiorstw, umożliwiając im bardziej elastyczne zarządzanie zobowiązaniami podatkowymi – dodaje ekspertka.
PIT kasowy to krok w dobrym kierunku, ale kluczowa będzie jego praktyczna implementacja. Warto także, aby przedsiębiorcy dokładnie przeanalizowali, czy nowe przepisy są dla nich korzystne i w razie potrzeby skonsultowali się z doradcami podatkowymi. W wielu przypadkach może to być narzędzie, które realnie wspiera działalność i pozwala skupić się na rozwoju firmy, a nie na ciągłym poszukiwaniu środków na uregulowanie zobowiązań podatkowych.
Szanse i wyzwania dla przedsiębiorców
Zmiany w prawie to nie tylko nowe obowiązki, ale także możliwości rozwoju. Na przykład wprowadzenie ulg podatkowych na inwestycje w technologie cyfrowe i ekologiczne może pomóc przedsiębiorstwom w unowocześnieniu ich działalności.
- Rok 2025 będzie wymagający, ale odpowiednie przygotowanie pozwoli przedsiębiorcom nie tylko sprostać nowym regulacjom, ale także wykorzystać je jako szansę na zwiększenie konkurencyjności. Kluczem do sukcesu jest analiza wprowadzanych przepisów i odpowiednie dostosowanie strategii działania – dodaje Maria Kobryń.
Gwarancja dachu nad głową, czyli służebność osobista w umowie o dożywocie
KWKR doradzała DOV Starter w procesie formowania funduszu inw
BCC: Jawność wynagrodzeń implementacja dyrektywy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.