Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
– W ostatnich latach transformacja cyfrowa istotnie zyskała na znaczeniu w sektorze przemysłowym. 87 proc. firm biorących udział w naszym badaniu deklaruje, że wdrożenie innowacji cyfrowych to dla nich szansa na zwiększenie konkurencyjności, a 77 proc. z nich wskazało innowacje jako czynnik niezbędny dla utrzymania dobrej pozycji na rynku – mówi agencji Newseria Grażyna Kołodziejek, ekspertka Autodesk.
Badanie „Cyfryzacja polskich przedsiębiorstw przemysłowych”, zrealizowane w tym roku na zlecenie Autodesk przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BIOSTAT wśród 200 podmiotów, wskazuje na coraz bardziej pozytywne nastawienie firm do wdrażania innowacji cyfrowych w porównaniu do poprzedniej edycji badania z 2021 roku. Przedsiębiorcy są bardziej otwarci na nowe technologie, co przekłada się na coraz więcej wdrożeń. Organizacje nie tylko dostrzegają korzyści płynące ze stosowania innowacji, ale są także gotowe inwestować w nie w przyszłości, widząc w tym klucz do długotrwałego sukcesu na rynku.
– Najbardziej zauważalną zmianą jest o wiele większa znajomość wielu narzędzi Przemysłu 4.0, niż miało to miejsce trzy lata temu. Przykładowo w 2021 roku niespełna połowa badanych firm wiedziała, czym jest druk 3D czy sztuczna inteligencja, a dziś jest to blisko dwa razy więcej (ok. 90 proc.). Znacząco wzrosła także świadomość tego, czym jest automatyzacja linii produkcyjnej (o 30 pkt proc.), chmura obliczeniowa oraz systemy ERP i PLM (wzrost po 20 pkt proc.) czy przemysłowy internet rzeczy (wzrost o 15 pkt proc.) – mówi Grażyna Kołodziejek.
Wymienione narzędzia należą jednocześnie do najczęściej wykorzystywanych lub planowanych do wdrożenia w tych spośród polskich firm, które zadeklarowały, że je znają. Dla przykładu automatyzację linii produkcyjnej wdraża lub planuje wdrożyć 76 proc. firm w tej grupie, systemy służące do zarządzania procesami przedsiębiorstwa (ERP) – 86 proc., a technologię druku 3D – 48 proc. firm znających to rozwiązanie. Co ciekawe, mimo że pewne rozwiązania charakteryzują się mniejszą ogólną rozpoznawalnością w sektorze (np. wykorzystanie wielkich zbiorów danych – 44 proc., czy cyfrowy bliźniak – 22 proc.), to wśród firm, które deklarują ich znajomość, poziom wdrożenia lub gotowości do wdrożenia sięga 60–70 proc.
Tegoroczne badanie po raz pierwszy uwzględnia też kwestię zastosowania w przemyśle sztucznej inteligencji. Znajomość tej technologii deklaruje aż 95 proc. przedsiębiorstw.
– Blisko połowa z nich twierdzi, że wykorzystanie sztucznej inteligencji jest kluczowym czynnikiem wzrostu konkurencyjności. Jednakże za deklaracjami nie do końca – przynajmniej na razie – idzie działanie. Badanie wykazało, że do tej pory AI wdrożyło zaledwie 14 proc. firm, a kolejne 28 proc. ma takie plany. Dodatkowo ,choć 24 proc. firm przemysłowych uwzględnia w swojej strategii wykorzystanie sztucznej inteligencji, to ponad połowa badanych nie ma takich planów. Widać na tej podstawie, że firmy przemysłowe dostrzegają potencjał sztucznej inteligencji, jednakże implementują ją z pewną ostrożnością – wskazuje ekspertka Autodesk.
Wśród kluczowych korzyści transformacji cyfrowej dla branży przemysłowej przedsiębiorcy wskazują na poprawę efektywności procesów (92 proc.), zwiększenie możliwości uzyskania przychodu (87 proc.) oraz poprawę wydajności (85 proc.). Wysoko na liście pozytywów plasują się również poprawa wykorzystania materiałów i skrócenie cyklu produkcyjnego (w obu przypadkach ponad 80 proc. wskazań). Wciąż jednak firmy zwracają uwagę na bariery, które hamują ten proces. Wyniki badania potwierdzają, że kwestie finansowe pozostają najpoważniejszą przeszkodą w dążeniu do cyfryzacji. Wskazało na nie 55 proc., podobnie jak w 2021 roku. Tylko nieco mniej (47 proc.) uznało niekorzystne rozwiązania podatkowe i prawne za barierę w cyfryzacji. Trzy lata temu było to 42 proc. odpowiedzi.
– To, co istotnie zmieniło się na korzyść w 2024 roku, to znaczny spadek ogólnej niechęci i obaw przed innowacjami. W 2021 roku tego rodzaju barierę na drodze do transformacji cyfrowej wskazywało 36 proc. firm, a teraz jedynie 23 proc. – zauważa Grażyna Kołodziejek.
W porównaniu z poprzednią edycją badania zdecydowanie mniej firm deklarowało, że innowacje są procesem czasochłonnym, nieprzynoszącym oczekiwanych rezultatów (25 proc. vs. 40 proc.).
Wyniki badania jasno pokazują wpływ wielkości firmy (mierzonej liczbą zatrudnionych pracowników) na jej stopień zaawansowania cyfrowego. Większe firmy zadeklarowały o wiele więcej rozwiązań cyfrowych już wykorzystywanych w porównaniu do mniejszych organizacji. Najczęściej stosują systemy ERP (80 proc. firm), automatyzację linii produkcyjnej (76 proc.) czy systemy CRM (61 proc.).
– Mniejsze przedsiębiorstwa są zdecydowanie mniej rozwinięte pod względem cyfrowym, mniej otwarte i gotowe na zmiany – popularność najczęściej stosowanych narzędzi cyfrowych nie sięga nawet 50 proc. – podkreśla ekspertka. – Choć mniejsze firmy wykorzystują podobne narzędzia, co większe, to jednak w o wiele mniejszej skali. Przykładowo poziom wykorzystania takich narzędzi jak automatyzacja linii produkcyjnej, systemy CRM czy oprogramowanie obniżające koszty prototypowania i wprowadzania nowych produktów oscyluje wokół 40 proc. Jedynym narzędziem częściej wykorzystywanym przez mniejsze firmy niż przez większe okazuje się przemysłowy internet rzeczy (39 proc. vs. 31 proc.).
Podobne wnioski płyną także z danych Eurostatu. W 2023 roku 58 proc. małych i średnich firm osiągnęło podstawowy stopień cyfryzacji, a 21 proc. – wysoki wskaźnik. Daje to Polsce niechlubne 21. miejsce wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej.
– Ten duży rozdźwięk pomiędzy dużymi i mniejszymi firmami, jeśli chodzi o poziom zaawansowania cyfrowego, niewątpliwie oznacza konieczność edukacji i wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na drodze transformacji cyfrowej – podkreśla Grażyna Kołodziejek z Autodesk.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.