Światowy Dzień Wody w EkoCentrum ‘Punkt Zwrotny’ na terenie przyszłej inwestycji
Przy okazji Światowego Dnia Wody rozmawiano o tym, w jaki sposób architektura i design mogą być pomocne w walce z kryzysem w dostępie do wody pitnej. Spotkanie obyło się przy ul. Jagiellońskiej 88, na terenie należącym do OKAM - w tym miejscu powstanie w duchu zrównoważonego rozwoju i ekologii inwestycja F.S.O. PARK.
O wodzie w EkoCentrum
Tematyka dostępu do wody pitnej jest Grupie Hansgrohe bardzo bliska, a spotkanie było okazją do zaprezentowania projektów innowacji skierowanych dla osób z regionów dotkniętych deficytem wody. Grupa podejmuje działania, które mogą przyczynić się do trwałego złagodzenia problemów środowiskowych, ale także społecznych.
- W krajach takich jak Polska dostęp do środków higieny, urządzeń sanitarnych czy zasobów wody nie stanowi dziś zazwyczaj wielkiego problemu. Ale nasze decyzje konsumenckie mają wpływ na życie ludzi w innych częściach świata. Nasza lokalna konsumpcja wiąże się z kosztami środowiskowymi jakie niesie produkcja często w uboższych częściach świata. Dlatego Hansgrohe Polska wspiera działania, które pomagają w budowaniu świadomości konsumenckiej od najmłodszych lat - podkreśla Joanna Tamulska, Marketing Manager w Hansgrohe Polska.
Gościem specjalnym wydarzenia była Ewa Ewart, autorka wielokrotnie nagradzanego filmu o kryzysie wodnym pt. “Do ostatniej kropli”. Jak podkreśla: - Mój film jest opowieścią o bezsilności, ale też o determinacji i nadziei. Mówi nie tylko o rzekach, ale także o ludziach, którzy starają się je ratować. Dziś już wiemy, że trzeba zmienić podejście do zarządzania rzekami i przestać traktować je wyłącznie jako aktywa ekonomiczne. To nasza planeta, nasze życie i nasze decyzje.
Firma Hansgrohe jest także zaangażowana we wsparcie EkoCentrum ‘Punkt Zwrotny’ w Warszawie. Do nowoczesnej placówki stworzonej przez doświadczony w edukacji ekologicznej zespół Mamy Projekt, przekazała pomagającą oszczędzać wodę armaturę do łazienek i kuchni, a także system
Aqittura M91 SodaSystem, pozwalający pić wodę z kranu, bez konieczności kupowania jej np. w plastikowych butelkach.
Zielono-niebieska infrastruktura na terenie F.S.O. PARK
Na terenie 62-hektarowej działki OKAM, położonej na warszawskiej Pradze Północ, ma powstawać na przestrzeni 25-lat zrównoważone miasto przyszłości. Jednym z ważniejszych aspektów planowanej inwestycji jest właśnie odpowiednie dysponowanie zasobami naturalnymi.
- Woda odgrywa ogromną rolę w życiu człowieka, ale mimo że aż 70% Ziemi jest nią pokryte, to na całym świecie miliardy osób zmagają się z brakiem dostępu do czystej wody pitnej, a szacunki wskazują, że deficyt wciąż będzie się zwiększał. Misja edukacyjna, realizowana przez Ekocentrum ‘Punkt Zwrotny’, jest OKAM bardzo bliska. Mamy świadomość potrzeby zrównoważonego wykorzystywania naturalnych zasobów, a ta idea przyświeca nam szczególnie na terenie przyszłej inwestycji F.S.O. PARK, gdzie planujemy wdrożyć liczne rozwiązania pozwalające na odpowiednie gospodarowanie wodą, takie jak: ogrody deszczowe, niecki infiltrujące, rowy bioretencyjne, stawy retencyjne, podziemne zbiorniki rozsączające i systemy odzyskiwania wody szarej – mówi Anna Watkowska, Członkini Zarządu OKAM City i Liderka Projektu F.S.O. PARK.
Elementy rozwiązań z obszaru oszczędzania wody w F.S.O. PARK zakładają m.in. system 100% retencji wody deszczowej, zastosowanie lokalnych stacji podczyszczania do odzysku ścieków szarych z mieszkań czy wykorzystanie wody odzyskanej do instalacji spłukiwania toalet. Dzięki wdrożeniu takich rozwiązań zużycie wody wodociągowej może być o nawet 40% mniejsze w porównaniu do typowego.
Dodatkowo planowane są inne, prośrodowiskowe rozwiązania, jak ograniczenie ruchu kołowego na terenie inwestycji oraz ogniwa fotowoltaiczne z perowskitu. F.S.O. PARK będzie wielofunkcyjną inwestycją, która odmieni okoliczny krajobraz. Na jej terenie aż 20 z 62 hektarów zajmować będą zielone tereny, w tym 10-hektarowy centralny park.

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.