Mówi: | Andrzej Marczak |
Funkcja: | Doradca Podatkowy |
Firma: | KPMG |
1 proc. podatku tylko w terminowo złożonych PIT-ach
W tym roku podatnicy mogą przekazać 1 proc. swojego podatku na jedną z ponad 7 tysięcy organizacji pożytku publicznego. Ta forma wsparcia cieszy się coraz większą popularnością. Jednak ci, którzy złożą deklarację PIT po terminie, nie będą mogli skorzystać z takiej możliwości.
W ubiegłym roku na przekazanie 1 proc. swojego podatku zdecydował się co trzeci podatnik.
- Zasady, które zmieniały się przez lata i ułatwienia, które zostały wprowadzone, spowodowały, że coraz więcej podatników przekazuje 1 proc. Z danych za 2010 rok wynika, że ponad 10 mln podatników zdecydowało się przekazać 1 proc., a przekazana kwota to jest ponad 400 mln zł. To pokazuje, że z roku na rok jest to coraz bardziej powszechne i bardziej atrakcyjne dla wielu podatników, którzy mogą wesprzeć nie tylko organizacje, ale również konkretną osobę czy dziecko - mówi Andrzej Marczak, doradca podatkowy KPMG.
To nic nie kosztuje i wymaga tylko minimalnego wysiłku - wystarczy w deklarację roczną PIT wpisać numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego oraz obliczoną kwotę, którą chcemy przekazać - max. 1 proc. podatku należnego. Wykaz OPP znajduje się na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
- Wpisujemy nie nazwę organizacji pożytku publicznego, tylko jej numer z Krajowego Rejestru Sądowego. Po tym właśnie urząd skarbowy identyfikuje, czy dana organizacja ma status pożytku publicznego, czy nie. Ograniczenie jest takie, że w zeznaniu podatkowym możemy wskazać tylko jedną organizację. Nie ma możliwości podania kilku - przypomina Andrzej Marczak.
Jest tylko jeden warunek: deklaracja musi wpłynąć do urzędu skarbowego w terminie.
- Jeśli złożymy zeznanie po 30 kwietnia urząd odmówi przekazania 1 proc. - ostrzega doradca podatkowy.
Pieniądze rozdysponuje do OPP w naszym imieniu urząd skarbowy. Ma na to czas do końca lipca.
Czytaj także
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-02-20: Środowisko osób z niepełnosprawnościami wiąże duże nadzieje z obietnicami rządu. Najbardziej wyczekiwana jest ustawa o asystentach osobistych
- 2023-12-22: Boże Narodzenie skłania do dobroczynności. Dwie trzecie Polaków czuje się w tym okresie zmotywowanych do pomagania
- 2023-10-23: Caritas Polska rozwija współpracę z firmami. Bez niej nie byłoby długofalowych programów wsparcia seniorów czy jadłodajni
- 2023-09-27: Samorządy na coraz większym minusie. Pogrąża je m.in. duża niestabilność regulacyjna i rosnąca liczba zadań
- 2023-08-14: Organizacje pożytku publicznego w poważnych tarapatach. Zmagają się z inflacją i brakiem wolontariuszy
- 2023-05-18: Startujące w wyborach partie kuszą przedsiębiorców obietnicami. Ci chcą niezmiennie przede wszystkim uproszczenia podatków i stabilności prawa
- 2023-05-22: Wchodzi w życie ustawa o fundacji rodzinnej. Pod względem podatkowym jest to bardzo korzystne prawo
- 2023-04-11: Przedsiębiorcy apelują o wzmocnienie dialogu społecznego. Czas przedwyborczy sprzyja wyścigowi na obietnice
- 2023-04-17: Niewydolność serca to jedna z najczęstszych chorób kardiologicznych. Pacjenci wciąż mało o niej wiedzą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.