Mówi: | dr n. farm. Karolina Nowak, dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii, Agencja Badań Medycznych prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej Michał Grzybowski, prezes zarządu, Philips Polska |
28 koncernów wspólnie pracuje nad innowacjami w polskiej medycynie. Agencja Badań Medycznych połączy ich ze środowiskiem naukowym
Inicjatywa Warsaw Health Innovation Hub, która w przyszłości ma stanowić zalążek pierwszej Polskiej Doliny Medycznej, błyskawicznie się rozwija. Liczba firm, które w niej uczestniczą, wzrosła z początkowych pięciu do blisko trzydziestu. W przygotowaniu są też pierwsze projekty, a WHIH rozmawia o potencjalnej współpracy z wiodącymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą. – WHIH to swego rodzaju katalizator do tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze ochrony zdrowia – podkreśla Karolina Nowak z Agencji Badań Medycznych.
– Warsaw Health Innovation Hub działa od 11 miesięcy. Aktualnie jesteśmy w fazie budowania strategii dla sektora akademickiego. Rozpoczęliśmy też prace nad dwoma projektami, gdzie w jednym z nich liderem jest Polpharma, w drugim projekcie – AstraZeneca. Jesteśmy na etapie bardzo zaawansowanych prac nad trzecim projektem, ale ciągle zgłaszane są też nowe pomysły, więc mamy nadzieję, że do końca 2022 roku będzie ich już co najmniej pięć – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Nowak, dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii, Agencja Badań Medycznych.
Warsaw Health Innovation Hub (WHIH) – utworzony przez Agencję Badań Medycznych w czerwcu ubiegłego roku – ma być katalizatorem współpracy środowiska medycznego i naukowego z biznesem. Jego celem jest rozwój sektora biotechnologii i tworzenie medycznych innowacji, z których następnie będą mogli skorzystać polscy pacjenci. W ciągu ostatniego roku do inicjatywy dołączyło już blisko 30 firm z sektora medycyny, technologii, farmacji i biotechnologii. WHIH ma stworzyć warunki, które pozwolą na szybkie przekształcanie pomysłów w nowe produkty i usługi. Pierwsze projekty są już gotowe i dotyczą m.in. wykorzystania sztucznej inteligencji oraz personalizowania terapii w onkologii.
– WHIH skupia najważniejsze firmy działające w szeroko rozumianej branży medycznej. My z kolei – jako Politechnika Śląska i Europejskie Centrum Innowacyjnych Technologii dla Zdrowia – oferujemy ogromne zaplecze badawcze, potencjał naukowy i wieloletnie doświadczenie. Politechnika Śląska jest często kojarzona z przemysłem ciężkim i górniczym, ale technologie medyczne były tu rozwijane z sukcesem już od lat 60. Liczymy więc, że nasze wieloletnie doświadczenie, ten potencjał połączony ze współpracą z czołowymi liderami w branży medycznej, zaowocuje efektywnym transferem technologii i powstawaniem nowych produktów – mówi prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, rektor Politechniki Śląskiej.
– Realizowanie wspólnych projektów z partnerami biznesowymi ma na celu szybszy rozwój całego sektora biomedycznego – dodaje Karolina Nowak.
Jak wskazuje, w Polsce projekty naukowe nadal najczęściej trafiają na półkę. Know-how, które wnoszą partnerzy biznesowi w ramach WHIH, ma umożliwić ich efektywną komercjalizację i wdrożenie.
– Warsaw Health Innovation Hub zrzesza firmy posiadające wysoką ekspertyzę w zakresie np. farmacji, rozwoju nowych technologii medycznych czy zarządzaniu danymi. Jestem przekonany, że działania podjęte przez partnerów WHIH przyczynią się do rozwoju innowacyjnych rozwiązań medycznych, służących poprawie zdrowia pacjentów oraz zwiększeniu wydajności systemu ochrony zdrowia w Polsce, adresując jednocześnie najbardziej palące problemy i wyzwania, które stoją przed tym sektorem – mówi Michał Grzybowski, prezes zarządu Philips Polska.
Model działania WHIH zakłada, że prywatni partnerzy będą we własnym zakresie inicjować i finansować projekty ukierunkowane na tworzenie innowacji wspierających polską służbę zdrowia. Ponadto, w ramach funduszy grantowych, będą też inwestować w najlepsze zespoły badawcze z Polski i opracowywane przez nie rozwiązania. Dzięki temu polscy naukowcy zyskają możliwość współpracy z największymi, globalnym firmami. Rozwijane przez nich rozwiązania mają zaś skupiać się na trzech obszarach: innowacjach farmaceutycznych, innowacjach w zakresie wyrobów medycznych oraz cyfrowych rozwiązaniach dedykowanych służbie zdrowia.
– Nieustannie obserwujemy rozwój rozwiązań opartych na nowych technologiach. Już teraz medyczne urządzenia przenośne pomagają monitorować stan zdrowia pacjenta z każdego miejsca, w którym dany pacjent aktualnie się znajduje. Coraz więcej mówi się o tym, że w przyszłości to dom pacjenta stanowić będzie centralny punkt opieki zdrowotnej, szpital natomiast będzie pełnić funkcję nadrzędnej jednostki zarządzania zdrowiem pacjenta. Kierunkiem rozwoju sektora ochrony zdrowia są więc rozwiązania IT, które będą to uwzględniać – mówi Michał Grzybowski. – Wydaje się również, że sektor ochrony zdrowia będzie coraz bardziej skupiał się na rozwiązaniach uwzględniających cele zrównoważonego rozwoju, takich, które przyczyniają się do ochrony środowiska czy gospodarowania w ramach obiegu zamkniętego. To obejmuje np. gospodarowanie odpadami czy zarządzanie flotą urządzeń w szpitalach.
Obok Philipsa, który dołączył do Warsaw Health Innovation Hub jako pierwsza firma z branży medtech, członkami inicjatywy są też m.in. AstraZeneca, Microsoft, Polpharma i Roche. W przyszłości na bazie WHIH ma powstać zalążek pierwszej Polskiej Doliny Medycznej, która jeszcze ściślej połączy środowisko akademickie z biznesem.
– W tym momencie jesteśmy w fazie rozwoju, prowadzimy też rozmowy z wiodącymi ośrodkami zagranicznymi oraz instytucjami finansującymi z zagranicy – informuje dyrektor Wydziału Innowacji i Rozwoju Biotechnologii ABM.
Na początku czerwca rada Warsaw Health Innovation Hub spotkała się w Zabrzu w Europejskim Centrum Innowacyjnych Technologii dla Zdrowia w Zabrzu (EHTIC). Otwarte w ubiegłym roku centrum jest wspólnym projektem Politechniki Śląskiej, miasta Zabrze oraz firmy Philips. Jednym z realizowanych przez centrum projektów jest program badań piłkarzy, którego celem jest wspomaganie treningu, poprawa wydajności podczas meczu i zapobieganie kontuzjom.
Czytaj także
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
- 2024-10-15: Trwa jesienna fala COVID-19. Według GIS jest najwięcej zachorowań od dwóch lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.