Mówi: | Jędrzej Stęszewski |
Funkcja: | komentator Eleven Sports Network, prezes Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego |
50. finał Super Bowl przyciąga reklamodawców. Za 30-sekudnowy spot trzeba zapłacić nawet 5 mln dolarów
Najbliższy finał amerykańskiej ligi NFL będzie rekordowy pod względem cen za emisję reklam. W tym roku za 30-sekundowy spot trzeba będzie zapłacić 5 mln dolarów, czyli ponad 11 proc. więcej niż w 2015 roku. Mimo wysokich kosztów reklamodawców nie brakuje. W ubiegłym roku mecz finałowy obejrzało 116 mln widzów. W tym roku jubileuszowy, 50. finał może przyciągnąć przed ekrany znacznie więcej osób, zwłaszcza że Super Bowl staje się coraz popularniejszy poza Stanami Zjednoczonymi.
– Ceny za reklamę są w tym roku ekstremalnie wysokie, bo aż 5 mln dol. To absolutny rekord za 30-sekundowy spot. To czas, kiedy największe firmy amerykańskie mają premierę swoich reklam. Często ludzie oglądają Super Bowl nie dla samego sportu, lecz właśnie dla reklam – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jędrzej Stęszewski, komentator Eleven Sports Network i prezes Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego.
Ceny reklam idą w górę i będą o 11,5 proc. wyższe niż przed rokiem, kiedy za spot trzeba było zapłacić 4,5 mln dol. Reklamy będą też sprzedawane razem do transmisji telewizyjnej i relacji z wydarzenia w internecie. Mimo wysokich cen reklamodawców nie brakuje. W 2015 roku sprzedano 70 krótkich spotów w telewizji i 18 w sieci. Transmisję obejrzała rekordowa liczba osób, w telewizji ok. 114,5 mln, dodatkowo ponad 1 mln w internecie.
– Pod względem plasowania reklam najbardziej widoczne są takie firmy jak Visa czy Microsoft. Ekspozycje sponsorskie są bardzo dobrze przemyślane. Przykładem może być Microsoft z produktem Surface, czyli tabletem, z którego korzystają zawodnicy i trenerzy, czy Bose, producent sprzętu audio. Jednocześnie, co znamienne dla USA, logo nie jest pokazywane w każdym miejscu – tłumaczy Stęszewski.
Branża NFL jest najbardziej dochodowa w Stanach Zjednoczonych. Szacuje się, że Super Bowl generuje 13 mld dol. przychodu. Tym samym, jak wskazuje Stęszewski, generuje dwukrotnie więcej przychodów niż druga najbogatsza na świecie liga baseballowa MLB.
Dla Amerykanów NFL to nie tylko sport. Średnio na mecze przychodzi ponad 70 tys. osób. Bilety często są zarezerwowane na kilka lat naprzód, za możliwość obejrzenia meczu na żywo trzeba zapłacić kilkaset dolarów. Podczas meczu finałowego ceny są znacznie wyższe.
– Bilety na mecze sezonu zasadniczego, rozgrywki play-off są dostępne finansowo dla przeciętnych, ale lepiej sytuowanych widzów. Natomiast Super Bowl to wydarzenie korporacyjne, bilety zaczynają się od 1–2 tys. dol., w lożach idą już w setki tysięcy dolarów – podkreśla Stęszewski.
W tym roku finał Super Bowl odbędzie się 7 lutego w Santa Clara, w stanie Kalifornia. Przychody branży mogą się okazać najwyższe w historii, zwłaszcza że będzie to jubileuszowy, 50. finał. O mistrzostwo powalczą Denver Broncos i Carolina Panthers, czyli najlepsza drużyna sezonu zasadniczego.
– Już tydzień poprzedzający Super Bowl jest najeżony atrakcjami. Podczas finału akredytowanych będzie ok. 5 tys. dziennikarzy. Ważne również, że wydarzenie odbędzie się na nowym stadionie w Santa Clara w Kalifornii wybudowanym za prawie 2 mld dol. Te pieniądze widać na każdym kroku – przekonuje prezes PLFA.
Choć liga NFL największym zainteresowaniem cieszy się w USA, to powoli staje się coraz popularniejsza także na innych kontynentach. Rozgrywki są chętnie oglądane w Australii, w niektórych krajach Ameryki Południowej, również w Europie dyscyplina dynamicznie się rozwija. Super Bowl jest też transmitowane w stacjach telewizyjnych.
– W Polsce od tego sezonu mecze i futbol pokazuje stacja Eleven Sports. Nie inaczej będzie podczas Super Bowl. 7 lutego tuż po północy zapraszam do Eleven Sports – mówi Jędrzej Stęszewski.
Czytaj także
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-01-16: Sarkazm może być cennym narzędziem w komunikacji. Pomaga odbiorcy otworzyć się na perspektywę nadawcy [DEPESZA]
- 2023-07-04: Katarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął. Było to dla nas bardzo opłacalne wyzwanie
- 2023-04-03: Kryzys skłania firmy do cięcia wydatków na marketing. Jednak dla części z nich to może być dobry czas na inwestycje
- 2023-04-18: Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w e-commerce. Chętnych do pracy nie brakuje, ale trudno o dobrych pracowników
- 2023-02-02: Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą
- 2023-01-19: Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów od influencer marketingu. Pojawiają się kierunki nauczania w tej dziedzinie
- 2023-02-17: TikTok zdobywa coraz większą popularność wśród influencerów. Królują jednak YouTube i Instagram
- 2022-12-12: Mimo zawirowań i kryzysów branża public relations nie zwalnia tempa. Zarządzanie w kryzysie napędza popyt na usługi ekspertów PR
- 2022-09-05: Wojna w Ukrainie wpłynęła na działalność agencji PR. Branża poradziła sobie dzięki doświadczeniu w zarządzaniu kryzysowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu
O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.
Bankowość
Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu
– Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.
Transport
CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.