Newsy

A. Łącki (KRD): wzrasta liczba faktur niezapłaconych na czas

2012-08-29  |  06:50
Mówi:Adam Łącki
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Krajowy Rejestr Długów
  • MP4

    Prawie 27 proc. faktur nie jest płaconych na czas, a średni czas spłaty to 4,5 miesiąca. Eksperci alarmują, że poziom zatorów płatniczych wzrasta z miesiąca na miesiąc. Pogłębia się ta niekorzystna sytuacja – przyznaje w rozmowie Agencją Informacyjną Newseria Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów.

    Dziś 26,6 proc. faktur jest płaconych z opóźnieniem.

     – To są te faktury, które są nie zostały zapłacone na czas w wyznaczonym terminie płatności, a kiedy tak naprawdę zostaną zapłacone, tego nie wiemy. Jeszcze rok temu ten odsetek wynosił 25 proc., więc to zjawisko narasta. Jeszcze rok temu prawie 1/5 przedsiębiorców deklarowała, że nie ma żadnych problemów z otrzymaniem zapłaty na czas. W tej chwili deklaruje to tylko 11,3 proc. – wyjaśnia prezes Łącki.

    Do poziomu 34,5 proc. wzrosła również ilość przedsiębiorstw dotkniętych zatorami płatniczymi. Twierdzą oni, że nie są w stanie uregulować należności, bo ich dłużnicy spóźniają się z uregulowaniem rachunków. Analitycy twierdzą, że może to doprowadzić do ograniczenia działalności firm, a w radykalnych wypadkach – redukcji zatrudnienia.

     – Największą barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej wywołaną zatorami płatniczymi jest w tej chwili niemożność inwestowania. 37,3 proc. przedsiębiorców wskazuje właśnie na to zjawisko, a jako przyczynę podaje brak pieniędzy od kontrahentów na swoim koncie na czas. Ponad 11 proc. przedsiębiorców ogranicza bądź redukuje zatrudnienie z powodu zatorów płatniczych – mówi prezes KRD.

    Z tego powodu najczęściej cierpią małe i średnie firmy, a to one stanowią o sile polskiej gospodarki, bo –zgodnie z danymi Krajowej Izby Gospodarczej – odpowiadają za 75 proc. miejsc pracy w kraju i 67 proc. PKB Polski.

    Jak wskazuje sondaż Business Centre Club, zatory płatnicze i opóźnienia w opłacaniu faktur spowodowane są głównie przez duże przedsiębiorstwa wymuszające na mniejszych firmach wydłużenia kredytu kupieckiego (24 proc.) oraz kredytowanie własnej działalności kosztem innych (21 proc.).

    Według prezesa KRD, rośnie również liczba branż, które mogą mieć problemy z zatorami płatniczymi.

     – Są pewne branże, które mają większe problemy z regulowaniem należności. Taką branżą już od kilku lat jest branża budowlana i deweloperska. Również producenci i dystrybutorzy sprzętu AGD, a także branża meblowa – wymienia Adam Łącki.

    Ale nie tylko firmy mają problem z terminowym regulowaniem należności. Polacy dość swobodnie podchodzą do płacenia za takie usługi jak telewizja satelitarna, rachunki telefoniczne czy dostęp do szerokopasmowego internetu. Długi konsumenckie wciąż stanowią większość w rejestrach dłużników.

    W Krajowym Rejestrze Długów widnieje obecnie około 1,8 mln dłużników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

    Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.

    Konsument

    Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

    Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

    Konsument

    Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału

    Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.