Newsy

ARiMR i ARR będą połączone. Dopłaty dla rolników z jednej instytucji od 2014 roku

2012-02-28  |  06:50
Mówi:Andrzej Butra
Funkcja:Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

    Połączenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Agencji Rynku Rolnego już pewne. Wymuszają to przepisy UE. Za wypłatę środków unijnych będzie odpowiedzialna tylko ARiMR.

    Zarówno Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jak i Agencja Rynku Rolnego pełnią funkcję agencji płatniczych. ARiMR zajmuje się wdrażaniem instrumentów współfinansowanych z budżetu UE i udziela pomocy ze środków krajowych. ARR wypłaca środki finansowe z mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej i krajowych oraz prowadzi działalność kontrolną.

     - Decyzja o połączeniu już zapadła. Wynika to z tego, że w nowej perspektywie finansowej jest rekomendacja Brukseli do tego, żeby w danym kraju była tylko jedna agencja płatnicza. My mamy dwie, więc w tej chwili rolę agencji płatniczej przejęłaby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - wyjaśnia Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Od tego roku ARiMR przejmuje od ARR przyznawanie płatności uzupełniającej do tytoniu i skrobi. Ale przejęcie reszty obowiązków powinno nastąpić w przyszłym roku.

     - Sądzę, że w tym roku podstawy prawne zostaną złożone i w przyszłym roku nastąpi połączenie, tak żeby w nowej perspektywie finansowej pieniądze szły tylko z jednej instytucji - mówi Andrzej Butra.

    Według szacunków resortu rolnictwa koszt połączenia agencji może wynieść ok. 6 mln zł. Będą to głównie koszty oprzyrządowania, tworzenia baz danych i programów komputerowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.