Mówi: | Wojciech Dąbrowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Agencja Rozwoju Przemysłu |
ARP: Wkrótce chcemy rozpocząć budowę fabryki w dawnej Stoczni Szczecińskiej
70 mln euro - to wartość polsko-niemieckiej inwestycji w stoczni "Gryfia". W nowej fabryce będą produkowane elementy dla morskich elektrowni wiatrowych. Umowa z władzami miasta i województwa już jest. Teraz inwestorzy, w tym Agencja Rozwoju Przemysłu, finalizują konkretne ustalenia.
Budowa szczecińskiej fabryki to jeden z największych i najciekawszych projektów realizowanych przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Partnerami inwestycji są niemiecki Bilfinger Berger oraz gdyńska Stocznia Crist.
- Jest to projekt budowy fabryki, która będzie wytwarzała elementy dla elektrowni wiatrowych. Projekt jest ulokowany na terenie stoczni remontowej "Gryfia". Ma dać zatrudnienie ok. 400 osobom. Planowany przerób stali to 80 tys. ton rocznie - informuje Wojciech Dąbrowski, prezes ARP.
Jak podkreśla prezes Agencji, produkowany w fabryce produkt będzie innowacyjny, ponieważ umożliwi lokowanie fundamentów wiatraków głębiej niż dotychczas.
- Podpisana jest umowa inwestycyjna z władzami Szczecina i władzami województwa. Finalizowane są ustalenia. Chcielibyśmy w krótkiej perspektywie rozpocząć budowę - zapowiada Wojciech Dąbrowski.
Budowa i uruchomienie fabryki ma kosztować ok. 70 mln euro. Wkład ARP to 12,5 proc., czyli blisko 9 mln euro.
- Reszta należy do Bilfinger Bergera i do polskiej Stoczni Crist - wyjaśnia prezes Agencji.
Do rozpoczęcia inwestycji potrzebna jest m.in. zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz pozwolenia na budowę.
Do czasu osiągnięcia pełnej mocy produkcyjnej w Szczecinie, fundamenty do morskich elektrowni wiatrowych będą produkowane w gdyńskich zakładach Stoczni Crist. Inwestorzy prognozują, że w najbliższych 10 latach rynek będzie potrzebował ok. 5,5 tys. takich elementów. Agencja Rozwoju Przemysłu liczy na to, że stanie się to polskim hitem eksportowym w ramach odradzającego się sektora stoczniowego.
Produkcja urządzeń dla energetyki wiatrowej to tylko jeden z elementów coraz większego zaangażowania ARP w sektor energetyczny. Kolejnym zapowiadanym krokiem ma być rozwój produkcji urządzeń dla firm wydobywających gaz łupkowy.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-03-14: Liczba stacji ładowania dynamicznie rośnie, ale nie nadąża za wzrostem sprzedaży elektryków. Polska pozostaje w tyle za państwami regionu
- 2024-01-04: Polski przemysł w słabej kondycji wchodzi w 2024 rok. Liczba nowych zamówień spada już od prawie dwóch lat
- 2023-12-29: Od 1 stycznia obowiązuje nowa lista substancji zakazanych w sporcie. Znalazł się na niej popularny, silny lek przeciwbólowy
- 2023-12-13: Kryzysy ostatnich lat zmieniły podejście do strategicznych rezerw państwa. Konieczne było wprowadzenie szybkiego reagowania i rozszerzenie katalogu zadań
- 2023-12-14: Kobiety w finansach wskazują szereg barier utrudniających im rozwój karier. Mężczyźni rzadko je dostrzegają
- 2023-11-17: Szczyt sezonu dla handlu i logistyki. Zapotrzebowanie na pracowników o jedną piątą wyższe niż w pozostałych miesiącach
- 2023-11-17: W trwającej perspektywie finansowej UE Mazowsze dostanie na rozwój ok. 9,5 mld zł. W tym i przyszłym roku na beneficjentów czeka prawie setka naborów w nowych konkursach
- 2023-12-29: Problemy z dopłatami do dobrostanu zwierząt. Na wypłaty z tytułu ekoschematów rolnicy będą musieli poczekać dłużej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.