Newsy

Banki stawiają na innowacyjne start-upy. PKO Bank Polski ponownie uruchamia dla nich konkurs

2017-03-10  |  06:55
Mówi:Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim

Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim

Elżbieta Jarmusz, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w PKO Banku Polskim

Funkcja:Jagoda Pieścicka, założycielka Nu Delta
  • MP4
  • Rynek finansowy staje się coraz bardziej zaawansowany technologicznie. Duża w tym zasługa innowacyjnych start-upów pracujących nad rozwiązaniami, które mogą zrewolucjonizować bankowość. Dlatego instytucje finansowe wybierają współpracę zamiast konkurencji z tymi podmiotami. Z początkiem marca PKO Bank Polski uruchomił kolejny konkurs dla innowacyjnych start-upów z branży finansowej. Celem jest ułatwienie komercjalizacji najlepszych i najbardziej innowacyjnych rozwiązań. 

    – Banki powinny angażować się we wspieranie start-upów FinTech ze względu na wzrost innowacyjności rynku finansowo-technologicznego. Z drugiej strony, powinny też czerpać z nich inspiracje, ponieważ to nieunikniona kolej rzeczy. Jeżeli nie będziemy obserwować młodych firm, rozwijających innowacyjne rozwiązania, to zatrzymamy się w miejscu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Pawlicki, dyrektor Biura Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Banku Polskim.

    Dzięki współpracy mikrofirmy uzyskują wsparcie i finansowanie w pierwszych etapach swojej działalności, a duże banki stają się coraz bardziej innowacyjne.

    – Tego typu rozwiązania mogą wrzucić drugi bieg w innowacyjności polskiego sektora bankowego. Banki mogą je zasymilować i na tej bazie uatrakcyjnić ofertę dla klientów, podnosząc swoją konkurencyjność. Instytucje finansowe powinny wchodzić w dialog ze start-upami, ponieważ one zmuszają wewnętrzne struktury w bankach do tego, aby myśleć w sposób bardziej kreatywny, bardziej innowacyjny, żeby stawiać znaki zapytania zastanych procesów i nieustannie pracować nad ulepszeniami. To jest jak najbardziej właściwa strategia – zaznacza Piotr Helbich, dyrektor Biura Kart i Płatności w PKO Banku Polskim.

    Branża FinTech rośnie dynamicznie na całym świecie. Firma doradcza PwC prognozuje, że w nadchodzących latach start-upy mogą przejąć do 33 proc. światowego rynku usług finansowych. Instytucje bankowe, które nie chcą zostać w tyle, muszą wypracować model czerpania wzorców i współpracy ze start-upami finansowymi.

    Z początkiem marca ruszył nabór do kolejnej edycji ścieżki akceleracyjnej „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”, której celem jest wsparcie młodych i innowacyjnych start-upów z branży finansowej. To część programu prowadzonego wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland. Wybranym przedsiębiorcom największy polski bank udzieli wsparcia mentorskiego i wesprze ich w trakcie procesu komercjalizacji nowego produktu bądź usługi.

    – Ścieżka jest dedykowana start-upom z branży finansowej, które posiadają w tym obszarze unikalną technologię. Mamy mentorów wyznaczonych spośród kadry zarządzającej, prowadzimy warsztaty i tworzymy środowisko działów laboratoryjnych, gdzie start-upy mogą przetestować swoją technologię. Chcemy współpracować ze start-upami, tak aby wyłuskać najfajniejsze i najciekawsze pomysły bądź wesprzeć nasze innowacyjne produkty – mówi Grzegorz Pawlicki.

    Start-upy, które chcą wziąć udział w programie, mogą zgłaszać swój akces do 15 maja. Po tym czasie zostanie wybranych 25 najlepszych projektów, z których 5 ma dotyczyć obszaru finansów. Wśród finalistów znajdą się te start-upy, które mają największy potencjał biznesowy i odpowiednio dojrzały, dopracowany pomysł na działalność.

    Program MIT Enterprise Forum Poland uzyskał finansowanie z rządowego programu ScaleUp, realizowanego przez PARP. Dzięki temu wyłonione w konkursie mikrofirmy mogą liczyć na granty w maksymalnej wysokości 200 tys. zł na dofinansowanie działalności oraz do 50 tys. zł na usługi związane z rozwojem start-upu. Ponadto, piątka najlepszych wyjedzie na tygodniowe szkolenie do Massachusetts Institute of Technology, jednej z najlepszych uczelni technologicznych na świecie, która mieści się w Bostonie.

    W poprzednim, jesiennym naborze do ścieżki akceleracyjnej „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” zgłoszono 26 aplikacji, co było najlepszym dotychczas wynikiem w ramach całego programu. Spośród nich wybrano szóstkę najlepszych, które PKO Bank Polski objął wsparciem i mentoringiem.

    – Jako mentor wspieram start-up, który pracuje nad stworzeniem inteligentnego asystenta CRM dla działów sprzedażowych. W trakcie wspólnych spotkań dzielę się swoim doświadczeniem w obszarze bankowości i przedsiębiorczości. W trakcie regularnych telekonferencji omawiamy te elementy, przy których założyciele start-upu potrzebują spojrzenia z innej perspektywy, skonsultowania jakiegoś rozwiązania – mówi Elżbieta Jarmusz, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w PKO Banku Polskim, która pełni rolę mentora w programie prowadzonym wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland.

    – Dopiero rozpoczynamy współpracę z dużymi podmiotami i PKO BP naprowadza nas na te elementy, które są ważne w tym procesie. Jesteśmy po wielu spotkaniach wewnętrznych, a wszystkie uwagi, zarówno biznesowe, jak i technologiczne, na bieżąco wprowadzamy w życie i poprawiamy jakość naszego rozwiązania – mówi Jagoda Pieścicka, założycielka Nu Delta.

    Start-up Nu Delta, który zakwalifikował się do programu w jesiennym naborze, stworzył rozwiązanie nazwane roboczo „fotoprzelewem”. Za pomocą jednego kliknięcia i zdjęcia dane z faktury są przez aplikację mobilną automatycznie rozpoznawane, sczytywane i uzupełniane w bankowym formularzu przelewu.

    – Zaczęliśmy od faktur, ale nasza technologia jest na tyle elastyczna, że jesteśmy w stanie odczytywać wszelkie możliwe dokumenty: dowody osobiste, umowy czy wewnętrzne dokumenty bankowe, i przenosić je z formatu papierowego do elektronicznego – mówi Jagoda Pieścicka.

    Piotr Helbich zauważa, że program wsparcia dla innowacyjnych start-upów finansowych zbiega się w czasie z nowymi regulacjami prawnymi w Europie, które mają otworzyć rynek usług finansowych. Unijna dyrektywa PSD2, uchwalona w 2015 roku, ma na nowo uregulować rynek usług płatniczych, uwzględniając rozwój FinTechów i digitalizację branży finansowej w ostatnich latach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.