Newsy

Błędy ortograficzne w CV, złe zdjęcie lub kłamstwa w hobby mogą przekreślić szanse kandydata na pracę

2014-08-19  |  06:00
Mówi:Małgorzata Majewska
Funkcja:dyrektor ds. marketingu
Firma:Monsterpolska.pl
  • MP4
  • Odpowiednio skonstruowane CV zwiększa szanse na zatrudnienie. Informacje w dokumencie nie muszą być ułożone chronologiczne, na początku lepiej zaznaczyć najważniejsze umiejętności i osiągnięcia. Warto też się wyróżnić i urozmaicić życiorys, ale bez przesady, bo powinien być jednak czytelny i zrozumiały. Błędy ortograficzne i stylistyczne czy nieodpowiednie zdjęcie mogą przekreślić szanse kandydata.

    Każde CV powinno być dostosowane do konkretnej oferty pracy. Czasem wystarczą drobne triki, a czasem trzeba dogłębnie przeczytać ofertę pracy, aby dostosować dokument do określonych wymagań – mówi agencji Newseria Małgorzata Majewska, dyrektor ds. marketingu w Monsterpolska.pl.

    Dokumenty, które są oparte na doświadczeniu, osiągnięciach i umiejętnościach, są skuteczniejsze od układu chronologicznego. Dzięki temu rekruter już na początku może znaleźć najważniejsze informacje. To istotne, bo jak podkreśla ekspertka, osoby rekrutujące poświęcają na przejrzenie jednego CV 3-5 sekund.

    Jeżeli nie aplikujemy na konkretną ofertę pracy, warto przeczytać kilka ofert na takie samo lub zbliżone stanowisko. Można porównać wymagania, jakie stawiają pracodawcy i w taki sposób skonstruować CV – radzi Majewska.

    Osoby, które nie mają jeszcze doświadczenia i dopiero rozpoczynają karierę, powinny opisać swoje wykształcenie i przedstawić cele zawodowe.

    Przy aplikowaniu na niektóre stanowiska, np. związane z branżą medialną lub tam, gdzie niezbędna jest kreatywność, sprawdzić może się inny sposób prezentacji CV – w formie wideo lub animacji. Są to jednak wciąż mało popularne formy, zarówno wśród pracodawców, jak i kandydatów. Wybierając którąś z nich, warto zachować umiar. W dokumentach aplikacyjnych liczy się przede wszystkim treść, nie należy przesadzać z wizualnymi aspektami.

    Trzeba mieć łatwość prezentacji przed kamerą. Nie każdy ją ma. Jeśli nie musimy korzystać z takich rozwiązań, to nie korzystajmy, a jeśli musimy, to lepiej przećwiczyć prezentację – zaznacza ekspertka z portalu Monsterpolska.pl. – Często spotykamy się z nadmiernym ubarwieniem CV, różnorodnością czcionek i stylów. Warto zadbać o przejrzystość i najprostszą formę. Piszmy tak, jak oczekuje tego od nas pracodawca.

    Błędy ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne mogą przekreślić szanse na znalezienie pracy. W przypadku, gdy kandydat ma unikalne umiejętności oraz w branżach, gdzie można mówić o rynku kandydata, takie niedociągnięcia mogą nie mieć znaczenia. Tam, gdzie jest nadmiar chętnych do pracy, każdy błąd może wykluczyć kandydata z rekrutacji.

    Częstym błędem jest publikowanie w CV zdjęć z wakacji. Jeżeli decydujemy się na umieszczenie zdjęcia, to pamiętajmy, żeby było profesjonalne. Nie aplikujemy na żaden turnus, tylko do pracy – mówi Majewska.

    Mniej formalne zdjęcia mogą sprawdzić się przy aplikowaniu na kreatywne stanowiska, np. do agencji reklamowych. Jednak i w tej sytuacji zdjęcie powinno być profesjonalne.

    Zdarza się również, że w CV kandydat albo nie podaje danych kontaktowych, albo popełnia w nich błędy. Dlatego ekspertka radzi, by przed wysłaniem dokumentów dokładnie je sprawdzić.

    Istotne jest również, by podawać tylko prawdziwe informacje.

    Nie piszmy o projektach, których nie realizowaliśmy, ponieważ rekruter w bardzo krótkim czasie będzie w stanie to wychwycić. Czasem kandydaci kłamią nawet w hobby i przez taki drobiazg również możemy zaprzepaścić swoje szanse – podkreśla Małgorzata Majewska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.